NAJRANIJE 2024. GODINE

U Hrvatskoj bi uskoro trebao zaživjeti novi sustav cestarina: Evo kako će funkcionirati

28.01.2023 u 10:03

Bionic
Reading

Novi sustav naplate cestarine u Hrvatskoj trebao bi, prema službenim najavama, profunkcionirati najranije krajem 2024. godine. Kako bi se to zaista dogodilo, ubrzavaju su pripreme za njegovu implementaciju, piše u subotu Jutarnji list

Prema informacijama Jutarnjeg lista, na razini Ministarstva prometa dogovoreno je da će se istim sustavom naplate koristiti sva tri koncesionara – HAC, BINA Istra i Autocesta Zagreb-Macelj. No, tek će se odlučiti na koji će način biti financirana ugradnja novog sustava na Istarskom ipsilonu i AZM-u.

Europska komisija Hrvatskoj je kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti odobrila bespovratnih 65,9 milijuna eura za implementaciju novog sustava naplate cestarine. No, ta sredstva neće biti dovoljna ni za potrebne radove na autocestama HAC-a, a kamoli na ostalima. Procjenjuje se kako za BINA Istru treba izdvojiti dodatnih oko 14 milijuna eura, a za AZM oko sedam milijuna eura. Tek će se vidjeti hoće li se taj novac moći namaknuti kroz NPO ili na neki drugi način.

Nositelj projekta su Hrvatske autoceste, koje bi sljedećeg mjeseca trebale raspisati natječaj za tvrtku koja će isporučiti, ugraditi te pustiti u pogon novi sustav. Dosadašnje istraživanje tržišta pokazalo je da u Europi ima 12 tvrtki koje bi se mogle javiti na natječaj. Prema procjenama, zbog kompleksnosti nabave sam bi natječaj mogao trajati oko godinu dana. Kao što je već poznato, naplata cestarine će se obavljati putem ENC uređaja ili očitavanjem tablica, ovisno što korisnik odabere.

Sustav kamera će, osim samih tablica, morati dati podatke o boji vozila, njegovu obujmu, profil vozila te procjenu očekivanog vremena prolaska između pojedinih nadzornih točaka na autocesti. Sustavi registriranja ulaska vozila na autocestu ne bi se postavljali na poziciju gdje su danas naplatne kućice, nego na portale nekoliko kilometara u dubini autoceste. To će, između ostalog, vozačima koji to nisu učinili omogućiti da se registriraju za prolazak autocestom nakon što uđu na nju, piše novinar Jutarnjeg lista Krešimir Žabec.