PROCIJENILI GONG I TIH

U prvoj polovici kampanje potrošeno 26 mil. kn, prednjače HDZ i Kukuriku

02.12.2011 u 12:24

Bionic
Reading

U prvoj polovici izborne kampanje potrošeno je oko 26 milijuna kuna, a HDZ i Kukuriku koalicija zauzeli su tri četvrtine medijskog prostora za potrebe političke promocije u prvih desetak dana izborne kampanje, procijenile su nevladine udruge GONG i Transparency International Hrvatska, koje su s današnje konferencije za novinare pozvale stranke na javnu objavu popusta

Prema procjeni, HDZ je potrošio 9.760.722 milijuna kuna bez PDV-a, a Kukuriku koalicija 9.288.576 milijuna kuna, također bez PDV-a. Sljedeći koji su potrošili najviše su HHS sa 2.499.433 milijuna kuna te Nezavisna lista Milana Bandića sa 1,2 milijuna kuna - podaci su to o vrijednosti zakupljenog oglasnog prostora političkih stranaka do kojih su GONG i TIH došli uz pomoć agencije Promocija plus, koja je procijenila i da je u prvoj polovici izborne kampanje sveukupno na oglašavanje političkih stranaka potrošeno oko 26 milijuna kuna, i to preko nacionalne televizije i radijskih postaja, tiska, interneta te dvije zagrebačke radijske postaje i džambo-plakata.

'Stranke su ostvarile vidljiv napredak u transparentnosti financiranja izbornih kampanja, ali cijene i popusti prema kojima su dogovarane cijene oglasnog prostora predstavljaju moguće sive zone', upozorio je predsjednik TIH-a Nikola Kristić. Kolega mu Zorislav Antun Petrović istaknuo je da 'ne bi smjelo biti popusta na količinu jer parlamentarni izbori nisu prodaja šampona i kobasica'.

'Kad se usporede procjene nevladinih udruga s podacima iz službenih prijevremenih financijskih izvješća dvaju najvećih izbornih takmaca, vidljive su razlike, međutim', kako je kazao izvršni direktor GONG-a Dragan Zelić, 'mogući razlozi te razlike u troškovima oglašavanja leže u tome da je: stranka ili koalicija ostvarila velike popuste zbog količine oglasa; da nisu poznati posebni uvjeti i cjenici temeljem kojih je kupovan oglasni prostor i prema kojemu su dogovarane cijene i popusti te da je razliku između tržišne vrijednosti oglasnog prostora i prikazanih iznosa u službenim izvješćima platio netko drugi'.

HDZ je od 17. do 26. studenoga zakupio oglasnog prostora u vrijednosti 8.238.317 kuna, u što su uključeni javno objavljeni popusti, ali bez PDV-a.

Međutim, to ne znači nužno da je tolika svota i utrošena jer je moguće da prikazani iznosi za sve stranke i koalicije ne sadrže sve popuste.

Kukuriku koalicija je od 17. do 26. studenoga zakupila medijskog prostora za 7.842.227 kuna.

Računajući i razdoblje pretkampanje, HDZ je zakupio prostora u vrijednosti 9,7, a Kukuriku u vrijednosti 9,2 milijuna kuna.

Stoga su GONG i TIH ponovili poziv svim strankama i kandidatima na javnu objavu cjenika, uvjeta i popusta ostvarenih pri oglašavanju da bi se osiguralo da sve stranke imaju jednak tretman, a da se značajno veći popusti transparentno prikažu kao donacije, kako je to ustvrdilo i Državno izborno povjerenstvo.

DIP je zbog svojeg rada dobio i pohvalu nevladinih udruga, za koje smatraju da 'iako u njega baš i nisu imali povjerenja u početku', kako je priznao Zelić, 'postavlja određene vrlo prihvatljive standarde'.

Zbog transparentnosti financiranja izbornih kampanja, koja rezultira većim povjerenjem u izborni proces, GONG i TIH su pozvali i sve medije te medijske agencije i 'plakatere' na javnu objavu koliko su prihodovali za izbornu promidžbu po svakoj stranci, nositelju liste i kandidatu uz odobrene popuste.

Također, od nove vlasti očekuju da odmah krene u poboljšanje zakonskog okvira u smislu transparentnosti cjenika i uvjeta pod kojima su dogovarane cijene oglašavanja, kao i jačanje kapaciteta tijela nadležnih za provedbu i nadzor izbornih aktivnosti.