Ukrajina i Švedska dogovorile su ovih dana isporuku dodatnih borbenih vozila pješaštva CV90, za koja švedski proizvođač tvrdi da su se pokazali otpornima u srazu s ruskim protuoklopnim naoružanjem. Donosimo više o tom gusjeničnom vozilu čiji dizajn kontinuirano evoluira prateći njegova aktualna borbena iskustva u rusko-ukrajinskom ratu
Ukrajinsko ministarstvo obrane priopćilo je da je na sastanku u Kijevu s tamošnjim ministarstvom strateške industrije i švedskom Upravom za obrambeni materijal razgovaralo o financijskim uvjetima i obavezama Ukrajine da sudjeluje u projektu nabave borbenog vozila CV90 u njegovoj inačici 40C.
'Ovaj sporazum omogućit će ne samo jednokratnu opskrbu oružjem, već i organiziranje široke suradnje u obrambenoj industriji, uključujući lokalizaciju dijela proizvodnje u Ukrajini u budućnosti', najavio je zamjenik ukrajinskog ministra obrane Dmitro Klimenkov.
Švedska je već donirala Ukrajini 51 borbeno vozilo CV9040C, a prethodno su ga koristile švedske snage u Liberiji i Afganistanu te u usporedbi sa standardnom inačicom ima višu razinu zaštite. Nakon toga su ukrajinski tehničari otišli u Švedsku kako bi proučili rad tih vozila i njihovo održavanje. U kolovozu prošle godine Ukrajina i Švedska objavile su namjeru zajedničke proizvodnje CV90, s time da je Kijev izrazio interes za kupnju čak tisuću tih borbenih vozila pješaštva.
Čak 17 varijanti za 10 kupaca
C90 je nastao ranih 1990-ih za potrebe švedske vojske koja je zahtijevala vozila visoke mobilnosti, protuzračne obrane i protutenkovske mogućnosti, kao i visoke sposobnosti preživljavanja i zaštite posade. Posebno razvijen za nordijsku subarktičku klimu, CV90 je dokazao vrlo dobru mobilnost u snijegu i močvarama dok prevozi i podržava osam, a u kasnijim inačicama šest potpuno opremljenih vojnika. Uz standardnu varijantu borbenog vozila pješaštva, CV90 je kasnije proizveden u inačicama za prednje topničko promatranje, zapovijedanje i kontrolu, protuzračnu borbu, elektroničko ratovanje i kao oklopno vozilo za spašavanje i medicinsku evakuaciju. Trenutno je u službi 1400 vozila u čak 17 varijanti u deset država, od kojih je sedam dio NATO-a.
Različiti zahtjevi kupaca doveli su do više varijanti CV90 s velikim razlikama u sposobnosti preživljavanja i elektroničkoj arhitekturi. Povećana zaštita dovela je do veće mase praznog vozila te je ona povećana s 23 na 35 tona. Sa sve jačim dizelskim motorima omjer snage i mase ostao je približno isti, a sustav ovjesa gusjenica doživio je nekoliko nadogradnji.
Inačica kakvu koriste Ukrajinci ima klasificiranu oklopnu zaštitu preko prednjeg luka, ali svi modeli od inačice B nadalje zaštićeni su od streljiva kalibra 30 milimetara. Neke pak varijante mogu biti opremljene keramičkim oklopom radi pružanja povećane zaštite od improviziranih eksplozivnih naprava i eksplozivno oblikovanih penetratora, a svi modeli CV90 opremljeni su oblogom koja prekriva unutrašnjost te pruža zaštitu od šrapnela i protupješačkog topničkog streljiva.
CV90 se također može opremiti kaveznim oklopom koji pruža zaštitu od bojnih glava s tandemskim i oblikovanim punjenjem, a postoji i nuklearno-biološko-kemijski sustav filtriranja, popraćen kemijskim detektorom i sustavom detektora zračenja. Uz to, CV90 koristi filtre koji apsorbiraju toplinu kako bi pružio privremenu zaštitu od termalnih slika, pojačivača slike i infracrvenih kamera. Treba istaknuti da je vozilo dizajnirano s vrlo niskom i kompaktnom strukturom kako bi se minimalizirale radarske i IR oznake. Sa svakom novom generacijom došlo je i do povećanja nosivosti i odgovarajućih razina zaštite, među kojima je i ona od protutenkovskih mina s 10 kilograma eksploziva.
Visok postotak preživljavanja
Model CV9040C, kakvim je opremljena Ukrajina, naoružan je automatskim topom Bofors L/70 kalibra 40 milimetara i koaksijalnom strojnicom kalibra 7,62 milimetra. Top se može koristiti za borbu protiv pješaštva i gađanje oklopnih vozila na udaljenosti do četiri kilometra. Također nosi šest bacača granata kalibra 76 milimetara, raspoređenih u dvije skupine po tri bacača, dok su klasteri smješteni sa svake strane kupole. Bacači su namijenjeni za dimne granate, ali se mogu puniti njihovim raznim vrstama. Postoji i mogućnost integracije protuoklopne vođene rakete Spike LR.
U platformu je ugrađen i Saabov univerzalni tenkovski i protuzrakoplovni nišan s dnevnim optičkim sustavom termičke slike i pojačivačem najnovije generacije. CV90 koristi motor koji je proizvela Scania, a daje 550 konjskih snaga te može postići brzinu od 70 kilometara na sat. Maksimalni domet na cesti iznosi 320 kilometara, s time da najnovija generacija ovih vozila može doseći do 600 kilometara.
Prema zapadnim izvorima, CV9040C se u svojim prvim borbama visokog intenziteta pokazao smrtonosnim, iako se radi o starijoj inačici tog vozila. Analitičari su ustvrdili da su se njegova mobilnost i zaštita pokazale značajnima na terenu te da niti jedan ukrajinski član posade švedskog vozila nije izgubio život, unatoč činjenici da su tri takva vozila pretrpjela znatna oštećenja. O takvom bliskom susretu svjedoči i videosnimka, koju je objavila ruska vojska, a iz koje je vidljivo da se posada spasila.
Pretpostavlja se da bi tipovi CV90 koje želi Ukrajina trebali biti novije inačice s dodatnom aktivnom zaštitom u obliku izraelskog sustava Iron Fist, uspješno testiranog protiv širokog spektra prijetnji, uključujući protutenkovske vođene projektile i visokoeksplozivno protutenkovsko streljivo, kao i penetratore kinetičke energije koje ispaljuje tenkovsko streljivo.