General američkih zračnih snaga izjavio je da Ukrajina još uvijek ne koristi svoje F-16 za najopasnije misije. Radi se o zrakoplovima koje je ta zemlja dugo čekala, no dosad ih Ukrajinci nisu upotrebljavali u ofenzivi, već samo za odbijanje ruskih napada
Ukrajinski F-16 prvi put poletjeli su u borbu krajem kolovoza, kada su pomogli u odbijanju velikog ruskog raketnog i bespilotnog napada, što je bilo u skladu s očekivanjima. Zbog opasnosti povezanih s ofenzivnijim misijama, očekivalo se da će Kijev koristiti borbene zrakoplove u ulozi protuzračne obrane.
General James Hecker, zapovjednik američkih zračnih snaga u Europi i NATO-ovog savezničkog zračnog zapovjedništva, izjavio je ovog tjedna da ukrajinski piloti nisu proveli puno vremena u zrakoplovima F-16, što ih ograničava u misijama koje mogu izvoditi, prenosi Business Insider.
'Piloti su novi u ovome, stoga ih neće slati u najrizičnije misije', rekao je Hecker na konferenciji Air, Space & Cyber, koju je u organizirala Udruga zračnih i svemirskih snaga (Air & Space Forces Association).
'Na kraju, to je odluka Ukrajine. Ali mislim da je ovo pristup koji slijede', rekao je Hecker, prema izvješću časopisa Air & Space Forces.
Ukrajina je dugo čekala avione F-16
Prije nego što je Ukrajina dobila svoje dugo tražene F-16 od NATO-a, jedno od velikih pitanja bilo je kako će zapravo koristiti ove zrakoplove u borbenim uvjetima.
Kada je početkom kolovoza predstavila svijetu svoje novonabavljene F-16, početne slike zrakoplova i njihovog naoružanja sugerirale su da će ih Kijev koristiti u ulozi zrak-zrak, vjerojatno u obrambenim misijama, a ne za zadatke poput bliske zračne potpore ili suzbijanja i uništavanja neprijateljske protuzračne obrane.
Ukrajinski vrhovni zapovjednik Oleksandr Sirski izjavio je da ne želi da novi F-16 lete preblizu linije bojišnice, gdje bi ih mogli ugroziti snažni ruski sustavi zemlja-zrak. Umjesto toga, rekao je da bi im mogli pojačati protuzračnu obranu.
U kolovozu ostali bez jednog aviona
Ukrajinski F-16 izveli su svoju prvu borbenu misiju krajem kolovoza, pomažući u obrani od masivnog ruskog zračnog bombardiranja. Kasnije je otkriveno da se jedan od domaćih zrakoplova srušio tijekom misije, pri čemu je poginuo iskusni pilot.
Još uvijek nije jasno što je uzrokovalo nesreću, ali Ukrajina je smijenila zapovjednika svojih zračnih snaga i najavila istragu incidenta.
Bivši američki vojni piloti s iskustvom u upravljanju F-16 rekli su za Business Insider nakon kobne nesreće da, iako su misije ukrajinske protuzračne obrane možda sigurnije od ofenzivnih zadataka koje bi mogli provoditi, one su i dalje vrlo opasne i visokorizične.
Osim izazovnog operativnog okruženja u misijama protuzračne obrane, gdje različite rakete i bespilotne letjelice lete uokolo, ukrajinski piloti također moraju upravljati zrakoplovom koji se značajno razlikuje od mlažnjaka iz sovjetske ere, u kojima su dosad letjeli, što od njih zahtijeva da savladaju obuku, ali i da imaju mišićnu memoriju potrebnu za reagiranje u žaru trenutka.