Ukrajinski padobranci uništili su ovih dana u Kurskoj oblasti rijetko viđeno rusko oklopno vozilo Sarmat-3. Punog naziva LSTS-1944 Sarmat-3, ta su vozila uvedena u sastav ruskih zračno-desantnih snaga nakon što je Moskva u veljači 2022. pokrenula otvorenu agresiju na Ukrajinu, a tportal donosi više o toj novoj generaciji lakih oklopnjaka dizajniranih za akcije padobranaca duboko u protivničkom zaleđu
Prema specijaliziranom ukrajinskom portalu Militarnyi, Sarmat-3 su uništili pripadnici tzv. Divlje divizije, a ona djeluje u sastavu 82. zasebne desantno-jurišne brigade ukrajinske vojske. Riječ je o postrojbi čiju jezgru čine veterani iz 25. i 80. zračno-desantne brigade, obučavani na opremi zapadnog porijekla u Ujedinjenom Kraljevstvu, a trenutno na bojištu koriste britanske tenkove Challenger, američke oklopnjake Stryker, njemačke gusjeničare Marder i lake haubice M119 američke proizvodnje.
Prema ukrajinskim pretpostavkama, vozilo uništeno nedaleko od Kurska koristili su ruski padobranci, ali nije precizirano čime je to učinjeno. Rijetko viđeni Sarmat-3 najnovija je inačica obitelji lakih oklopnih vozila koju je za potrebe ruskih zračno-desantnih snaga razvio Eksperimentalni dizajnerski biro za inženjerstvo, poznatiji kao OKB Technika. Porijeklo ovih vozila seže u 2010. godinu, s time da je program Sarmat-3 službeno dovršen 2017.
Tada je rusko ministarstvo obrane, unatoč početnim pozitivnim ocjenama, zahtijevalo da se vozilo doradi, s posebnim fokusom na zamjeni pojedinih komponenti. Nakon početnih izmjena predstavljena je modificirana inačica LSTS-1943 Sarmat-2 na godišnjem vojnom forumu Armija 2018, ali ni ona nije zadovoljila želje i potrebe ruskih padobranaca.
Neispunjena očekivanja
Stoga je OKB Technika prionula novim modifikacijama te je tijekom 2022. godine proizašla inačica LSTS-1944 Sarmat-3, konačno ispunivši očekivanja zapovjedništva rusko zračno-desantnih snaga.
Nakon višekratnih izmjena opća arhitektura vozila ostala je ista, ali se dizajn ponešto promijenio, što je dovelo do povećanja niza parametara. Prihvaćena inačica Sarmata je, naime, postala veća i teža, a istovremeno joj je povećana nosivost. Tako je duljina 'trojke' narasla s 3,8 na 3,9, a širina s 1,8 na dva metra, dok je bruto težina s početnih 2100 porasla na 3500 kilograma. Promijenjena je i nosivost i to s izvornih 600 kilograma na čak 1,5 tona, što osigurava prijevoz četiri vojnika s dodatnom opremom.
Tijekom testiranja zamijećeni su problemi s motorom pa je naručitelj zatražio dizelski pogon umjesto onog plinskog. Međutim, kako se motori ovog tipa s potrebnim skupom karakteristika ne proizvode u Rusiji, OKB Technika bila je prisiljena koristiti motor kineske proizvodnje od 153 konjske snage te je on zamijenio ruski VAZ 2123 od 105 'konja'.
S postojećim uvoznim motorom Sarmat-3 je pokazao znatno bolje radne karakteristike. Maksimalna brzina na autocesti narasla je sa 130 na 150 kilometara na sat, a domet krstarenja skočio je sa 600 na 800 kilometara. Mobilnost na neravnom terenu omogućena je uspješnim dizajnom šasije i korištenjem pogona na sva četiri kotača, čime je osigurano nesmetano kretanje po neravnim terenima.
Žrtva 'ceste smrti' u Kurskoj oblasti
Valja reći da je Sarmat-3 dostupan u lako neoklopljenim i oklopljenim inačicama, a postoji i medicinska varijanta pod nazivom Sarmat-3ME s izduženim oklopnim trupom dizajniranim za prijevoz dvaju ranjenika na nosilima. Jedan Sarmat za medicinske potrebe uništili su pripadnici ukrajinske 82. zračno-jurišne brigade u listopadu ove godine na tzv. cesti smrti u Kurskoj oblasti.
Umjesto kontinuiranog krova, Sarmat-3 koristi sigurnosne šipke kakve se ugrađuju u pustinjska i slična off-road vozila. Takva konfiguracija može se iskoristiti i za ugradnju određenog pješačkog naoružanja, poput strojnica kalibra 7,62 ili 12,7 milimetara, ali i bacača granata AGS-17 kalibra 30 milimetara te protutenkovskog raketnog sustava Kornet-D, koji ispaljuje projektile s dvostrukim punjenjem ili one s termobaričnim bojnim glavama.
Premda se o Sarmatu-3 malo zna, vjeruje se da je dizajniran za opremanje specijalnih postrojbi koje imaju posebne zahtjeve za svoju opremu. Naime u nekim operativnim situacijama specijalne postrojbe ili druge strukture ne trebaju oklopna, već laka i pokretna vozila s potrebnom nosivošću i ponešto osnovnog naoružanja, ali i mogućnošću dopreme zračnim putem.
Zapadni analitičari vjeruju da se terenska vozila tipa Sarmat mogu koristiti u svim situacijama kada je potreban brz prijevoz brojčano manjih postrojbi i tereta na bilo koje područje. Osim toga, mogu se koristiti u napadima na neprijateljsku pozadinu ili u posebnim operacijama na nešto zahtjevnijim terenima, kao što je to za ruske ekspedicijske snage donedavno bila Sirija.