OBRANA TERITORIJA

Ukrajinci sve češće koriste Kozake, a oni su traženi i među Rusima. Donosimo sve o njima

04.05.2024 u 16:05

Bionic
Reading

Ukrajinski vojnici na prvim crtama bojišnice sve češće dobivaju oklopna vozila domaće proizvodnje tipa Kozak. Riječ je o najnovijim inačicama transportera za prijevoz osoblja i raznih tereta, a na bojišnici se koriste kao taktička borbena vozila. Donosimo više o novim varijantama Kozaka, nazvanog po organizaciji specifične vojne kulture čija je dužnost bila obrana državne granice

Ukrajinski mediji objavili su da su pripadnici 225. zasebne jurišne bojne Oružanih snaga Ukrajine dobili ovih dana 15 oklopnih vozila Kozak-2M1 i 25 primjeraka vozila Kozak-5, a proizvela ih je lokalna znanstveno-proizvodna zadruga Praktika. Vijest o predaji novih Kozaka borbenim postrojbama objavio je na društvenim mrežama ukrajinski ministar obrane Rustem Umerov, a uz njega je dodjeli vozila nazočio general-bojnik Anatolij Barhilevič, načelnik Glavnog stožera ukrajinskih Oružanih snaga.

Oklopni transporteri iz obitelji Kozak pojavili su se još 2009. godine na vojnoj paradi povodom Dana neovisnosti Ukrajine u Kijevu, no idućih pet godina proizvedena su samo dva vozila poznata kao Kozak-1. S vremenom su na njih postupno nadograđivane razne oružne stanice i strojnice te je 2015., nakon brojnih testova, odlučeno da će biti naoružani strojnicom sovjetske proizvodnje tipa NSV u kalibru 12,7 puta 108 milimetara.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Main Battle Tank

Nešto kasnije predstavljena je inačica Kozak-2 - eksperimentalno naoružana protutenkovskim raketnim vođenim sustavom - za zaštitu posade od eksplozija mina i zasjeda, a temeljena je na šasiji Ivecovog kamiona Eurocargo 4x4. Vozilo s V-trupom, namijenjeno za prijevoz osoblja i raznog tereta, služi za patroliranje, pratnju vozila, komunikaciju i vatrenu potporu ljudstvu, a koriste ga desantne postrojbe, marinci, izvidnici, Nacionalna garda i Služba državne granične straže Ukrajine.

Mase 5,5 tona, može primiti peteročlanu posadu i dizelski motor od 176 konjskih snaga koji osigurava maksimalnu brzinu od 120 kilometara na sat. Za balističku zaštitu zaslužna je posebna legura čelika ultravisoke čvrstoće, a ugrađena su i neprobojna stakla. Oklop štiti posadu od pješačkog streljiva kalibra 7,62 milimetra, okosnice ruskih snaga, ali i krhotina streljiva većeg kalibra te mina. Ugrađena su i antitraumatska sjedala sa sigurnosnim pojasevima s pet kritičnih točaka.

Inačica 2M1 na prijeratnom sajmu u Kijevu
  • Inačica za protuelektroničko ratovanje
  • Kozak na izložbi vojne tehnike nazova Moć nepobijeđenih
  • Kozak se izvozi u Bangladeš i Indoneziju
  • Kozak-2 na vojnoj paradi u Kijevu
  • Kozak-5 u proizvodnom pogonu ukrajinske tvrtke Praktika
    +5
Oklopna vozila Kozak Izvor: Wikimedia Commons / Autor: VoidWanderer

Kozaku je nakon modela NSV pridodana laka strojnica kalibra 7,62 milimetra, a obje su postavljene u oklopljenu kupolu s kružnom rotacijom. Vozila kojima je opremljena Služba državne granične straže Ukrajine imaju pak teške strojnice DSkKM kalibra 12,7 puta 108 milimetara, koje su se pokazale pogodnima za rušenje ruskih dronova iranske proizvodnje tipa Šahid-136, a mogu probijati i protivnička lako oklopljena vozila.

Šasija od najpopularnijeg američkog pick-upa

Ukrajinskim postrojbama u posljednje vrijeme uglavnom pristižu inačice Kozak-2M1 i Kozak-5. Model 2M1 koristi se kao višenamjensko taktičko borbeno vozilo te ima neovisan ovjes i povećan razmak od tla, s 392 milimetara na njih 430. Ugrađena je i certificirana razina balističke zaštite PZSA-5, a za samoobranu koristi daljinski upravljani borbeni modul s teškom strojnicom KPVT kalibra 14,5 milimetara.

Izvor: Društvene mreže / Autor: UATV English

Kozak-5 predviđen je za specijalne operacije te se zbog agilnosti temelji na šasiji Fordovog pick-up vozila F550 s motorom zapremine 6,7 litara, a modificira ga Fordov partner DBL Design. Lakši je od Kozaka 2 i teži 10 tona te može primiti do osam osoba. Dizajn karoserije je sličan Kozaku 2, ali su u stražnji kraj, umjesto dvokrilnih, ugrađena jednokrilna vrata.

Ukrajinski mediji izvijestili su krajem prošle godine da Praktika razvija specijalizirano vozilo za medicinsku evakuaciju ranjenika s bojišnice temeljeno na modelu Kozak-7. Riječ je o relativno novom modelu, predstavljenom ukrajinskom ministarstvu obrane krajem siječnja 2022., mjesec dana prije početka ruske invazije, a u krmenom dijelu ima ugrađen sanitetski odjeljak predviđen za prijevoz četiri ranjenika uz bolničara.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Save Ukraine

Kozak-7 se isporučuje i u varijantama mobilnog zapovjednog mjesta u urbanim uvjetima borbe, a budući da se za njega koristi pojednostavljena tehnologija proizvodnje, znatno je jeftiniji od modela Kozak-2M1. 'Sedmica' je ujedno izvozna inačica te je svoje mjesto našla u vojskama Bangladeša i Indonezije, a modeli 2M1 i 'petica' mogu se pronaći među ruskim snagama kao ratni plijen iz borbi s Ukrajincima.