Srbijansko ministarstvo obrane odlučilo je kako će jurišni zrakoplov J-22 Orao nakon modernizacije, pored naručenih migova 29 iz Rusije, postati uzdanica tamošnjeg ratnog zrakoplovstva, dok se nastavlja i s modernizacijom školsko-jurišnog Soko G-4 Super Galeba
'Nećemo odustati od ovog posla. G-4 Super Galeb je perspektivan avion koji ima važnu ulogu u obuci pilota ratnog zrakoplovstva. Modernizacija 'Orla' odvijat će se potpuno nezavisno od ovog projekta', naglašavaju u srbijanskom ministarstvu obrane.
Kako pišu beogradski mediji, ugradnja suvremene opreme u J-22 Orao, koji je nastao 70-ih godina prošlog stoljeća u kooperaciji bivše Jugoslavije i Rumunjske već je nekoliko godina prioritet srbijanskog ratnog zrakoplovstva.
Prvobitni plan bio je da prototip novog-starog aviona poleti već ove godine, a da operativna upotreba u vojsci počne 2020. godine. Ovaj ambiciozno najavljeni pothvat t stigao je do raspisivanja tendera i izbora stranog partnera kome će biti povjeren posao, kao i izrade potrebnog projekta. Zahvaljujući tom ulaganju jedna eskadrila od najmanje devet ovakvih letjelica trebala bi ostati u upotrebi u ratnom zrakoplovstvu Srbije do 2030. godine.
Prema mišljenju stručnjaka, aktualna nabavka nekoliko primjeraka MiG-29 iz Rusije ključni je uzrok promjene plana prioriteta ministarstva obrane i planiranog zaokreta k 'Orlu', budući je tamošnji vojni vrh procijenio kako je taj avion potrebniji i višestruko korisniji.
'Potreban nam je modernizirani 'Orao' kao podrška kopnenim snagama, ali i kao platforma za djelovanja s distance. Kako je tehnološki posao modernizacije 'Orla' i 'Super Galeba' vrlo sličan, prvo će početi modernizacija 'Orla', pojasnio je nedavno general-bojnik Bojan Zrnić, načelnik Uprave za obrambene tehnologije srbijanske vojske. Prema njegovim riječima, paket osuvremenjivanja 'Super Galeba' bit će umanjen i skromniji u odnosu na modernizaciju 'Orla' koja će podrazumijevati i razvoj novih ubojitih sredstava za mogućnost tzv. stand-off djelovanja.
Budući da su 'Orlovi' koje koristi Vojska Srbije proizvedeni 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća, nastala je dilema može li konstrukcija tog jurišnika izdržati nove zahtjeve. Sve nedoumice oko ovog aviona čiji je potisak znatno manji od njegove težine povjerene su beogradskom Vojnotehničkom institutu koji je proteklih mjeseci analizirao stanje letjelica.
'Zaključeno je da je zahvaljujući staroj školi avionske konstrukcije 'Orao” sposoban za modernizaciju. Procijenjeno je da je moguće produženje vijeka upotrebe ovih letjelica do 40 godina (od godine proizvodnje), kao i da je moguće dodatno produženje za još osam godina. To opravdava proces modernizacije. Sprovest ćemo, pritom, program specifične analize za svaki avion posebno u našoj floti, a ne cijele serije odjednom', pojasnio je general Zrnić.
Inače, novi 'Orao' imao je premijeru nedavno, kada je prikazana usavršena verzija na kojem su se našla laserski vođene bombe te suvremene rakete zrak-zemlja i zrak-zrak. 'Orao', kojeg je proizvodila mostarska tvrtka SOKO, dobio je i nosače za rakete na krajevima krila, kao i elemente nove opreme za izviđanje. O dometu nove verzije svjedoče i rakete R-60 tipa zrak-zrak koji bi trebao biti stup bojevne moći budućeg 'Orla'.
Modernizacija će, najvjerojatnije, podrazumijevati ugradnju naprednog navigacijskog sustava koji omogućuje prilazak cilju na maloj visini i lansiranje vođenih ubojitih sredstava izvan dometa protivničke protuzračne obrane. Također, u planu su i novi kokpit i nove vrste zrakoplovnog naoružanja.