POZITIVNI TRENDOVI

UNDP: Hrvatska na 47. mjestu po društvenom razvoju

14.03.2013 u 18:13

Bionic
Reading

Hrvatska je 47. mjestom na popisu 187 zemalja ušla u skupinu zemalja 'vrlo visokog društvenog razvoja', prema Izvješću o društvenom razvoju za 2013. godinu koje je Program Ujedinjenih naroda za razvoj (UNDP) danas objelodanio na globalnoj razini, priopćio je UNDP Hrvatska

Time je Hrvatska na popisu smještena ispod većine sadašnjih država članica EU-a, uključujući Sloveniju (na 21. mjestu), Češku (28. mjesto), Estoniju (33. mjesto), Slovačku (35. mjesto), Mađarsku (37. mjesto), Poljsku (39. mjesto), Litvu (41. mjesto) i Latviju (44. mjesto).

No, Hrvatska je ujedno na popisu smještena ispred Rumunjske (56. mjesto) i Bugarske (57. mjesto), kao i ispred zemalja u susjedstvu – Crne Gore (52. mjesto), Srbije (64. mjesto), Makedonije (78. mjesto) te BiH (81. mjesto), koje su se našle u kategoriji 'visokog društvenog razvoja'.

Najviše ocjene na globalnoj ljestvici za godinu 2013. dobile su Norveška, Australija i SAD, dok su se sukobima ugrožena DR Kongo i sušom pogođeni Niger našli na dnu najsvježijeg UNDP-ova 'indeksa društvenog razvoja', poznatog pod kraticom HDI (Human Development Index).

Gledajući razvoj u novije vrijeme, trendovi su pozitivni: nijedna zemlja nema nižu vrijednost indeksa društvenog razvoja u usporedbi s vrijednostima zabilježenima 2000. godine.

UNDP-ova ljestvica priprema se na temelju pretpostavke da društveno blagostanje ovisi o više faktora, a ne isključivo o novcu. Stoga su u nju povrh brojčanih podataka o dohotku inkorporirane i zdravstvene i obrazovne mjere. Cilj razvoja, prema ovom gledištu, nije gospodarski rast koji bi bio samome sebi svrha, već stvaranje okoline koja ljudima može omogućiti da ostvare dug, zdrav i kreativan život.

Premda je Hrvatska ostvarila jake rezultate, u dva pokazatelja (bruto nacionalni dohodak po glavi stanovnika te očekivana životna dob u trenutku rođenja), sveukupni položaj zemlje kvare postignuća u sferi obrazovanja, uključujući prosjek od samo 9,8 godina školovanja za odrasle osobe starije od 25 godina. Štoviše, kad se u izračun uključi i dubina nejednakosti, rezultat Hrvatske pogoršava se za 15,1 posto.