od amerike do indije

Ove godine stižu premijere čak osam modificiranih lovaca, evo o kojim je avionima riječ

25.03.2023 u 07:06

Bionic
Reading

Tijekom ove godine, prema ranijim najavama, očekuje se premijera čak osam višenamjenskih lovaca. Riječ je o dva ruska, isto toliko američkih i kineskih te po jednom indijskom i švedskom lovcu koji su doživjeli značajne modifikacije u odnosu na prethodne inačice. Donosimo detalje o višenamjenskim borbenim lovcima, među kojima su jurišni lovac te lovac presretač

Aktualna godina trebala bi iznjedriti čak osam novih inačica višenamjenskih lovaca sa specifičnim zadaćama ruske, američke, kineske, indijske i švedske proizvodnje. Radi se o moderniziranim verzijama otprije poznatih aviona, među kojima su i neki sa stealth značajkama. Svih osam aviona dolazi u kritično vrijeme sukoba u Ukrajini i međunarodnih trzavica u indopacifičkoj regiji pa će biti zanimljivo pratiti njihovo uvođenje u ratna zrakoplovstva širom svijeta.

Rusija je za ovu godinu najavila dvije premijere. Prva se odnosi na modernizirani visinski lovac presretač tipa MiG-31I (Išim) koji je prošle godine trebao sudjelovati u Paradi pobjede, ali je njegova premijera izostala jer je otkazan tradicionalni zračni prelet nad moskovskim Crvenim trgom.

Demonstracija Tejasovih letnih sposobnosti
  • Dva J-20 na jednom kineskom aeromitingu
  • Dva J-20 prilikom razilaženja
  • F-15 u inačici EX
  • Indijski laki lovac Tejas
  • Dva kineska lovca J-15
    +19
Osam moderniziranih lovaca koji će ove godine ući u operativnu uporabu Izvor: Wikimedia Commons / Autor: Venkat Mangudi

Eksperimentalna inačica MiG-a 31, nazvana Išim po rijeci koja teče kroz Rusiju i Kazahstan, razvijana je još početkom 2000-ih u suradnji projektnog ureda Mikojan, kazahstanske vlade i Moskovskog instituta za toplinske sustave i to za lansiranje satelita. No taj je zajednički projekt vrlo brzo propao zbog nedostatka novca.

Izvor: Društvene mreže / Autor: The Buzz

Ispaljuje zastrašujuće Kinžale

Rusi su pak nastavili samostalno razvijati novu varijantu presretača temeljenog na varijanti MiG-31D, koji na visini od 17.000 metara i pri brzini od gotovo 3 Macha ispaljuje protusatelitski projektil 79M6 Kontakt. Inačica koja bi se trebala pojaviti ove godine, uz protusatelitske projektile, može u orbitu do visine od 600 kilometara lansirati manje satelite težine do 160 kilograma. Također, MiG-31I trebao bi, kao i prethodna verzija K, biti sposoban lansirati hipersonične balističke rakete Kh-72M2 Kinžal, a koje postižu brzinu od 10 Macha i zahvaćaju mete udaljene do 2000 kilometara.

Iako su detalji o novoj inačici najbržeg aviona u sastavu ruskog zrakoplovstva još nepoznanica, zasad se zna da su konstruktori ojačali vrhove krila kako bi osigurali stabilnost pri ispaljivanju projektila pri velikim brzinama. Inače, ruski MiG-ovi 31 naoružani Kinžalima u posljednje vrijeme učestalo gostuju u bjeloruskim vojnim bazama, odakle polijeću u borbene misije iznad Ukrajine.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Military Aviation Videos

Rusija u ovoj godini priprema i premijeru modernizirane inačice lovca bombardera tipa Su-34. Riječ je o verziji M kojoj je NATO dao naziv Paklena patka (Hellduck), referirajući se na spljošten prednji dio aviona koji podsjeća na pačji kljun. Prema planu Kremlja, do 2027. godine u sastav ruskih kozmičkih i zračnih snaga trebalo bi stići 76 primjeraka nove varijante aviona koji se u suštini temelji na opsežno modificiranom lovcu Su-27, a nova verzija trebala bi u potpunosti zamijeniti jurišne Su-24M.

Prvi indijski supersonik

Su-34 je cijenjen zbog svoje visoke izdržljivosti, snažnog paketa senzora i kompatibilnosti s nizom novijih oružanih sustava poput krstarećih projektila Kh-101 i Kh-102, čiji je domet oko 3000 kilometara. Potonji projektil je nuklearna varijanta koja može nositi bojnu glavu težine 400 kilograma. Standard M pak dolazi s namjenskim sučeljem za tri vrste senzora kako bi se povećala svijest o situaciji, a nova varijanta navodno će poboljšati borbene sposobnosti zrak-zrak. Valja reći da Su-34, za razliku od Su-24, može nositi obrambene projektile dugog dometa poput R-27ER i R-77, što je Rusiji bitno s obzirom na sve učestalije zapadne donacije protuzračnih sustava koji stižu u Ukrajinu.

Izvor: Društvene mreže / Autor: G&W

Indija ove godine, nakon gotovo četiri desetljeća razvoja, predstavlja svoj prvi domaći višenamjenski nadzvučni avion visokih manevarskih sposobnosti nazvan Tejas Mk-1A. On bi trebao zamijeniti dotrajale lovce tipa MiG-21, a konstruktori iz tvrtke Hindustan Aeronautics Ltd (HAL) tvrde da je riječ o najmanjem višenamjenskom supersoniku na svijetu.

U Tejas su ugrađene indijske komponente poput računala, integriranog komunikacijskog sustava, signalizatora radarskog ozračenja te ostali dijelovi domaće proizvodnje vezani za avioniku. Tejasova osnovna zadaća bit će zadovoljenje domaćih potrebi, a nije isključen ni izvoz za zainteresirane kupce. Među njima je Bocvana, koja namjerava zamijeniti stare lake lovce F-5 u kanadskoj inačici CF-5, i Egipat, koji umirovljuje svojih 100 kineskih trenažnih JL-8. Tejas je, inače, pandan pakistansko-kineskom lovcu JF-17, a u tijeku je testiranje njegove dvomotorne inačice namijenjene za slijetanje na nosač aviona.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Dark Hangar

Kina za ovu godinu sprema premijeru kineskog mornaričkog lovca J-15T, zapravo modificirane kopije ruskog palubnog lovca Su-33. Ta inačica, koja se označava slovom T, lakša je od osnovne varijante J-15, sastoji se od više kompozitnih komponentni nego prethodnik i smatra se avionom 4,5 generacije.

Dvije kineske stealth premijere

J-15T se može pohvaliti ojačanim krilnim nosačima za novije kineske projektile i novijim senzorima koji najvjerojatnije uključuju radar s elektroničkim skeniranjem, a koji zamjenjuje stariju, mehaničku jedinicu. Novi tip može nositi najnapredniji kineski borbeni projektil kratkog dometa PL-10 dok je prethodna varijanta mogla lansirati samo stariji PL-8, uz napomenu da je PL-10 puno smrtonosniji od PL-8 jer se može lansirati čim pilot vidi cilj, a vrlo ga je teško izbjeći zahvaljujući iznimnoj manevarskoj sposobnosti i naprednom infracrvenom navođenju.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Gallery Military

To bi ujedno moglo značiti da nadograđeni J-15T koristi ranije spomenuti aktivni elektronički skenirani radarski sustav, koji omogućuje korištenje najnaprednijih kineskih projektila zrak-zrak izvan vizualnog dometa PL-15. Također je ojačan prednji stajni trap radi lakšeg katapultiranja s nosača aviona.

Najmnogoljudnija vojska na svijetu ove godine dobiva i poboljšanu inačicu dvomotornog lovca za postizanje zračne nadmoći sa sposobnošću preciznih napada. Radi se o modelu J-20B Moćni zmaj s vektorom potiska, stealth sposobnosti i AESA radarom.

Prema najavama, Moćni zmaj trebao bi biti naoružan projektilima zrak-zrak dugog dometa PL-12, PL-15 i PL-21, kao i onima kratkog dometa tipa PL-10. Opremljen je bočnim odjeljcima koji se otvaraju neposredno prije ispaljivanja projektila, čime avion stječe određeni stupanj tajnovitosti u akciji, kao i ispaljivanje u najkraćem mogućem vremenu. Novi model navodno nema unutarnji automatski top ili rotirajući top, što sugerira da nije namijenjen za korištenje u borbama kratkog dometa s drugim zrakoplovima, već za djelovanje s velikih dometa putem projektila PL-15 i PL-21. Dopunske misije mogu uključivati lansiranje proturadijacijskih projektila i streljiva zrak-zemlja za misije preciznih napada.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Chinese Forces

Inteligentna rješenja iz Švedske

Premda je većina detalja novog lovca nepoznanica, zna se da će J-20B biti opremljen Shenyangovim motorima WS-15, u potpunosti dizajniranima u Kini te izvedenima iz ranijih kineskih inačica ruskih motora. Peking ističe da je Moćni zmaj prvi kineski stealth lovac pete generacije, a Kina druga zemlja u svijetu s takvim proizvodom, nakon SAD-a i američkih modela F-22 Raptor i F-35 Lightning II. Prema izvješćima, proizvođač Chengdu imao bi kapacitete za proizvodnju 35 primjeraka J-20B godišnje i ta bi se stopa trebala kontinuirano povećavati do 2030. godine.

Jedini europski proizvođač koji sprema ovogodišnju premijeru lovca je Švedska s JAS 39 Gripenom u inačici E (jednosjed) i F (dvosjed). Radi se o sustavu namijenjenom korisnicima s izraženijim prijetnjama ili širim teritorijem koji treba osigurati.

Proizvođač SAAB opremio je novi tip aviona sustavima za napredno elektroničko ratovanje sa sfernim pokrivanjem i najnovijom AESA radarskom tehnologijom za visoku sposobnost preživljavanja. Tu je i snažniji General Electricov motor F414G za povećan domet i sposobnost nošenja impresivnog korisnog tereta s deset učvršćivala. Ugrađen je umreženi sustav za potpunu fuziju senzora u taktičkoj postrojbi radi zasljepljivanja i zbunjivanja neprijatelja, kao i intuitivna grafička konzola s umjetnom inteligencijom koja omogućava pilotu donošenje brzih i točnih odluka.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Saab

Gripen E/F je dizajniran za jednostavno održavanje koje osigurava veću dostupnost od svojih konkurenata. Može djelovati u ekstremnim klimatskim uvjetima te iz raštrkanih i nepripremljenih baza na cestama ili uzletnih pista, a potrebno je manje od 20 minuta za nadopunu gorivom i ponovno naoružavanje za misiju zrak-zrak.

Inteligentno rješenje iz Švedske može izvoditi misije zrak-zrak, zrak-zemlja i izviđačke misije. Nadmoć u zraku postiže se prijenosom do sedam projektila zrak-zrak izvan vizualnog dometa Meteor i dva projektila IRIS-T unutar vidljivog dometa. Takvo oružje, u kombinaciji sa sposobnošću istovremene upotrebe ofenzivnih i obrambenih sredstava, omogućuje Gripenu E otkrivanje, napad i učinkovito potiskivanje ili uništavanje ciljeva.

Njegova ugrađena sposobnost umjetne inteligencije, kao i dizajn kokpita, koji ima Wide Area Display (WAD), olakšavaju pilotu proces donošenja odluka i pružaju ključnu pomoć usred složene misije. WAD predstavlja informacije na jednostavan način, što podržava pilotovu sposobnost odabira, lansiranja i vođenja oružja u savršenoj koordinaciji s drugim članovima taktičke zračne postrojbe.

Hrvatska ih odbila u korist Rafalea

Američka tvrtka Lockheed Martin ove godine opremit će američko i bahreinsko ratno zrakoplovstvo novim F-16 u konfiguraciji Block 70/72. F-16V, kako se slovom označava konfiguracija, ima ugrađeni AESA radar tipa APG-83 koji omogućuje pokrivenost od 360 stupnjeva te skeniranje ciljeva s poboljšanom jasnoćom objekata u usporedbi s klasičnim avionskim radarima i manjom potrošnjom električne energije.

Takav tip radara se puno teže otkriva i ometa zbog specifičnog emitiranja radiovalova, a ujedno omogućuje praćenje i manipulaciju više ciljeva u odnosu na klasični sustav. Inačice Block 70 i 72 imaju novo središnje postolje zaslona, modernizirano misijsko računalo, automatski sustav za izbjegavanje sudara s tlom i mnoge druge nadogradnje. Među njima su novi stakleni kokpit s novim digitalnim višenamjenskim zaslonima, sofisticiran paket za samoobrambeno elektroničko ratovanje te moderniziran sustav podatkovne veze integriran s pilotskom kacigom.

Izvor: Društvene mreže / Autor: The Military Curiosity

Jedina razlika između varijanti 70 i 72 je u motorima, pri čemu prva ima motor General Electric F110, a potonja Pratt & Whitney F100. Obje inačice namijenjene su državama koje žele poboljšati svoj postojeći inventar aviona F-16 ili nisu zainteresirane za složeniji višenamjenski lovac F-35.

Očekuje se da će novu inačicu F-16 nabaviti i Maroko, Slovačka, Bugarska, Jordan i Tajvan. Block 70/72 je bio ponuđen i Hrvatskoj, ali je ponuda odbijena u korist francuskih Rafalea. Lockheed Martin tvrdi da Block 70/72 ima radni vijek konstrukcije od 12.000 sati, što je gotovo upola duže od ranijih modela F-16. Samim time, F-16V bi se mogao koristiti sve do 60-ih godina ovog stoljeća.

Izvor: Društvene mreže / Autor: The Military Curiosity

Ove godine u sastav američkog ratnog zrakoplovstva stiže i modernizirana inačica najuspješnijeg američkog taktičkog lovca presretača F-15. Radi se o tipu F-15EX koji može nositi teže naoružanje od F-35, a opremljen je višenamjenskim prikaznicima velike površine, novim radarom i sustavom za elektroničko ratovanje. EX može nositi i hipersonične projektile, što se uklapa u američku viziju budućeg mrežnog ratovanja.