MAD MAX NA PRVOJ CRTI

Vozila za zabavu nadomjestila najranjiviju točku ruske vojske - evo što sve mogu

16.03.2025 u 07:09

Bionic
Reading

Budući da su ruske invazijske snage u tri godine rata u Ukrajini izgubile ogromne zalihe oklopnjaka, jer se iscrpljuju brže nego što ih ruska industrija može zamijeniti, Moskva je primorana sve više oslanjati se na lakša vozila, uključujući manje kamione i putnička vozila. Jedan od nadomjestaka za gubitak oklopnih transportera pronađen je i u prijevoznim sredstvima za zabavu, odnosno za golf i vožnju preko pustinjskih dina, među kojima se ističe Desertcross 1000-3. Doznajemo više o tim kineskim modelima koji ruskom pješaštvu u nedostatku zaštitnog oklopa pružaju alternativu na prvim crtama bojišta

Izvori iz Kijeva navode da su terenska vozila za golf i vožnju preko pustinjskih dina prvi put uočena u Ukrajini u studenom 2023. godine, više od 20 mjeseci otkako je Moskva pokrenula otvorenu invaziju. Ukrajinski obavještajci tada su izvijestili da se radi o modelu Desertcross 1000-3 kineske tvrtke Aodes. Rusko ministarstvo obrane je nedugo potom priopćilo da je postrojbama na terenu u Ukrajini isporučeno 500 komada, a isti izvor pohvalio se krajem prošle godine time da ruska vojska na ukrajinsko-ruskoj bojišnici koristi čak 2000 primjeraka tih vozila.

Desertcross 1000-3 je lagano terensko vozilo na dvoosovinskoj šasiji s pogonom na sve kotače. Može prevesti tri osobe i nešto tereta. Prema navodima proizvođača, na zahtjev kupca moguće su i preinake u ogoljelu inačicu namijenjenu off-roadu, a s obzirom na to da je riječ o ponešto modularnom modelu, mogu se dodavati još neke komponente. Prema ocjenama analitičara, vozilo zauzima prostor između ATV vozila i punopravnih automobila, a čini se da je sposobno uspješno rješavati širok raspon borbenih zadaća i kretati se pritom po neravnom terenu.

Ukrajinci ističu da ih Rusi uglavnom smatraju vozilom za izviđačke i patrolne operacije, racije te potragu i spašavanje, ali i za manje zahtjevnije logističke potrebe. Valja napomenuti da se Desertcross 1000-3 zbog svojih malih dimenzija ne može zaštititi oklopom ili opremiti teškim naoružanjem. Međutim može se koristiti za prijevoz posada protutenkovskih raketnih ili prijenosnih protuzračnih sustava, kao i korisnika teških strojnica ili automatskih bacača granata.

Desertcross 1000-3 ima otvorenu karoseriju s okvirom i oblogom, u što su ugrađeni svi ostali elementi. U njegovom prednjem dijelu je poklopac motora te se u nekim konfiguracijama može koristiti kao mala platforma za utovar. Iza njega je kabina za posadu s tri sjedala, a straga se nalazi puna teretna platforma. Rusi kažu da, za razliku od osnovnog modela, koji je težak 850 kilograma i može nositi teret do 300 kilograma, vozila na terenu imaju poboljšane karakteristike.

Europski istraživački timovi na platnom popisu

Ukupna duljina terenskog vozila Desertcross 1000-3 je 3,4 metra, širina je 1,8 metara dok visina iznosi 1,9 metara, s time da mu je razmak od tla 305 milimetara. Masa praznog vozila u opremi za rusku vojsku iznosi pak 1050 kilograma. Kapacitet rezervoara za gorivo je 48 litara, nosivost je 550 kilograma, a može i vući prikolicu težine do 300 kilograma. To je, prema ocjenama analitičara, sasvim dovoljno za prijevoz prikolica minobacača manjeg kalibra.

Proizvođač nudi dva uklonjiva sjedala koja se mogu postaviti na teretnu platformu za prijevoz više osoba. Ruska vojska kupuje terenska vozila s mekom zatvorenom kabinom s ostakljenjem i sustavom grijanja, a većina njih dolazi s modifikacijama. Prema objavljenim fotografijama, Rusi su ih opremili ojačanim prednjim odbojnicima, gumenim branicima i vitlom vučne sile veće od dvije tone.

Desertcross 1000-3 može postići brzinu do 80 kilometara na sat na autocesti i ima domet od 250 kilometara. Također može prijeći gazove do visine od 40 centimetara. Pokreće ga dvocilindrični tekućinom hlađen benzinski V-twin motor snage 87 konjskih snaga, a mjenjač se temelji na varijatoru i diferencijalima kotača. Moguće je koristiti i stražnji i pogon na sve kotače. Ovjes prednje i stražnje osovine temelji se na A-kracima s okomitim oprugama i hidropneumatskim amortizerima. Stražnja osovina također je opremljena stabilizatorom, a sve inačice dolaze s kotačima od 27 inča.

Desertcross proizvodi kineski proizvođač Shandong Odes Industry ili Aodes za zapadno tržište. To nije vojni proizvod i općenito se pozicionira kao turističko i zabavno terensko vozilo na kotačima. Marka Aodes također je registrirana u Sjedinjenim Državama i proizvodi druga motorna vozila, uključujući ATV. Osim toga, proizvodi motore i mjenjače za ATV i motorne sanjke koji se ugrađuju u opremu drugih proizvođača. Kineska tvrtka ima cijeli niz proizvodnje, servisa i prodaje terenskih vozila s timovima za istraživanje i razvoj iz SAD-a, Europe i Kine.

Odmah nakon što su ukrajinski obavještajci zamijetili Desertcross na bojišnici, Nacionalna agencija za sprječavanje korupcije Ukrajine dodala je Aodes na popis međunarodnih sponzora rata. No tvrtku sa sjedištem u provinciji Shandong na istoku Kine to nije spriječilo da nastavi isporuku vozila Rusiji. Prema analizama u pravilu dobro informiranog ukrajinskog obrambenog portala Militarnyi, Aodes isporučuje svoje proizvode u Rusiju od 2021. Ruski ured tvrtke sastoji se od više od 60 zastupništava koja prodaju i pružaju usluge održavanja ATV-a, terenskih i vozila za golf vlastite proizvodnje. Inače, cijena Desertcrossa u modificiranoj konfiguraciji za rusku vojsku iznosi oko 20,5 tisuća dolara.

Vrlo brzo otkrivena Ahilova peta

Informacije s terena ukazuju na to da ga Rusi koriste za prijevoz ljudstva te manjih tereta poput streljiva i hrane na položaje, za evakuaciju poginulih i ranjenih, a sve češće i prilikom napada na ukrajinske položaje. Od sredine studenog 2023. ruska vojska imala je 537 komada vozila Desertcross 1000-3, a još 1590 primjeraka isporučeno je do kraja ožujka 2024. Druge nabave još nisu poznate, ali su vjerojatno u tijeku, ističu obrambeni analitičari.

Nakon što su primili prve serije ovih kineskih terenskih vozila i upotrijebili ih na prvim crtama bojišnice, Rusi su ih počeli modernizirati naknadnom ugradnjom raznih komponenti, uključujući postavljanje rešetki, čija je glavna zadaća bila zaštita vozila i posade od manjih dronova kamikaza ili bespilotnih letjelica koje djeluju kao bombarderi. Neka od njih opremljena su bacačima dimnih granata radi prikrivanja kretanja, a uočeno je i to da se Desertcross može opremiti kamuflažnom bojom i mrežama za bolje prikrivanje.

Desertcross 1000-3 također je opremljen sustavima za elektroničko ratovanje (EW) za suzbijanje djelovanja bespilotnih letjelica, trenutno najučinkovitijeg sredstva za uništavanje ovih kineskih vozila. Međutim ova se zaštita često pokazala neučinkovitom. Ukrajinska vojska više puta je objavila videozapise i fotografije uništavanja ruskog pješaštva u njima. Nedostatak oklopa i lagani dizajn ne pružaju zaštitu od streljiva iz pješačkog naoružanja dok pogodak iz protutenkovske granate li nagazne mine jamči potpuno uništenje terenskog vozila i vojnika u njemu.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Military Review

Rusko korištenje Desertcrossa kao lakog prednjeg vozila na bojišnici ima svoje izvore iz sovjetske vojne doktrine, a koncept je razvijen 1950-ih i 1960-ih godina pod imenom 'transporter na prvoj crti'. Rezultat je bilo kompaktno amfibijsko vojno terensko vozilo, LUAZ-967., a za razliku od kineskog Desertcrossa, moglo se kretati po vodi i kopnu. Taj je transporter bio lagano otvoreno teretno i putničko terensko vozilo s pogonom na sva četiri kotača te dizajnirano za rad u teškim uvjetima na cesti. Vozačko sjedalo nalazilo se u sredini, a iza njega, leđima okrenuto smjeru vožnje, bilo je sjedalo bolničara, dok su se desno i lijevo od članova posade mogla postaviti dva nosila s ranjenicima ili smjestiti dva putnika. Stup upravljača mogao se i nagnuti, omogućujući vozaču da upravlja ležeći.

Vozilo je imalo vodonepropusnu karoseriju s motorom od 37 konjskih snaga sprijeda, a on je osiguravao brzinu od 75 kilometara na sat pri vožnji autocestom, s odvojenom stražnjom osovinom koja je bila spojena na teškom terenu. LUAZ je mogao svladati male vodene prepreke, dosežući brzinu do tri kilometra na sat u vodi zahvaljujući kretanju kotača. Također se mogao spustiti padobranom, bez posebne platforme.

U prosincu 2024. rusko ministarstvo obrane objavilo je da je Rusija započela obuku vozača modela Desertcross 1000-3. Stvaranje centra za obuku ukazuje na standardizaciju pristupa radu, održavanju i korištenju ove opreme, a ruska kupnja značajnog broja kineskih vozila za golf može ukazivati ​​na nedostatak klasičnih oklopnih transportera ili borbenih vozila, izgubljenih na tisuće od 2022. u borbama s ukrajinskim obrambenim snagama. S druge strane, ova terenska vozila obavljaju i logističke zadaće, što je jeftinije od korištenja oklopnih vozila. No to ima i svojih manjkavosti, poput nedostatka oklopa, čime se povećavaju gubici.