Ukrajinski vojnici uspješno su ovih dana na tajnoj lokaciji u Nizozemskoj ovladali visokoprohodnim gusjeničnim oklopnjakom BvS10 Viking. Riječ je o prokušanoj dvodijelnoj švedskoj platformi koja izgledom podsjeća na vozila iz serijala Ratovi zvijezda, a za kojom vlada velik interes na Zapadu s obzirom na sve veću geopolitičku važnost Arktika. Donosimo više o gusjeničaru koji zbog niza sposobnosti nazivaju radnim konjem za sve klimatske uvjete
Pripadnici nizozemskog Marinskog zbora obučili su ukrajinske vojnike za korištenje oklopnih terenskih vozila Bandvagn BvS10 na bojnom polju, o čemu su izvijestili javnost putem društvenih mreža. Uz upravljanje, Ukrajinci su izučili taktiku korištenja vozila koje im je donirala Nizozemska krajem ožujka ove godine.
Riječ je o 28 primjeraka BvS10, a još ranije u Ukrajinu je iz Italije pristigao najmanje jedan primjerak prijašnje inačice Bv206S. Obuka je, ističu Nizozemci, provedena na tajnoj lokaciji u toj zemlji, a ukrajinskim vojnicima su na objavljenoj snimci zamagljena lica radi njihove sigurnosti.
BvS10 je gusjenično zglobno amfibijsko oklopno vozilo za sve terene, a proizvodi ga švedski Hägglunds kao podružnica američkog BAE Systems Land Systemsa. Ovo vozilo, poznato pod nazivom Viking, razvijeno je kao suradnja Hägglundsa i britanskog ministarstva obrane koje je švedskog proizvođača odabralo za konstruiranje sveterenskog vozila za potrebe britanskih Kraljevskih marinaca.
Od leda preko pustinje do džungle
Viking je na prvi pogled sličan, ali se razlikuje od Hägglundsovih ranijih vozila Bandvagn 206 ili Bv206S. To je mnogo veći model temeljen na karakterističnom sustavu upravljanja s dvostrukom kabinom i zglobnim okvirom tipičnim za Hägglundsova terenska vozila. Glavne razlike u odnosu na starije Bv206 su snažniji Cumminsov 5,9-litarski dizelski motor, poboljšani razmak od tla, novorazvijena šasija, pogonski sklop i upravljačke jedinice koje vozilu daju znatno veću brzinu (do 65 km/h s prethodnih 51,5 km/h na cesti).
Uz to, povećana je udobnost na cesti i na terenu, kao i veća nosivost (do 5 tona), ali i mogućnost dodavanja raznih modularnih podsustava kao što su dodatni oklopi i nosači za oružje.
Terensko vozilo je dizajnirano za rad u arktičkim uvjetima, pustinjama ili džunglama, a najviše se koriste za prijevoz trupa, odnosno pružanje potpune operativne podrške tamo gdje druga vozila ne mogu pristupiti. S obzirom na to da je BvS10 korišten u ratnim operacijama u Afganistanu te u sklopu mirovnih operacija u Čadu, proizvođač ističe da je riječ o dokazanom radnom konju u borbenim situacijama koji pruža savršenu kombinaciju mobilnosti, nosivosti i zaštite.
Posadu Vikinga čini samo vozač, s time da se u prednjem vozilu može smjestiti četiri vojnika, a u stražnjem njih još osam. Osnovnu zaštitu trupa od paljbe streljačkog naoružanja i topničke prijetnje čini oklop debljine 14,5 milimetara, odnosno STANAG razine zaštite 4. Krov kabine BvS10 za prednje vozilo opremljen je prstenastim nosačem za tešku strojnicu Browning kalibra 12,7 milimetara i strojnicu opće namjene kalibra 7,62 milimetra, a osim toga, u prednjem vozilu nalaze se bacači dimnih granata dok je u stražnjem automatski bacač granata kalibra 40 milimetara.
Beowulf za zaštitu arktičkih interesa
Najnovija inačica BvS10 za potporu (CSW) opremljena je daljinski upravljanom oružnom stanicom sa sustavom za paljbu, koja omogućuje visoku vjerojatnost prvog pogotka, a ugrađeni su i novi elektronički sustavi upravljanja. Također, nadodane su montažne šine za ugradnju izmjenjive opreme i hardvera koji pomažu u zahtjevnijim zadaćama te poboljšavaju taktičke manevre.
Budući da je BvS10 sposoban pružiti tešku vatrenu potporu u svim klimatskim uvjetima i lako se održava, u posljednje vrijeme za tim vozilom vlada velik interes, osobito među zapadnim državama koje imaju baze na Arktiku, a koji se smatra važnom geostrateškom zonom s potencijalnim sukobima u budućnosti. Stoga su Amerikanci naručili 110 primjeraka inačice Beowulf te bi trebali stići do 2029. godine, a Kanađani njih 100, koji stižu godinu kasnije. Inače, riječ je o poboljšanoj inačici koja može prevoziti 14 vojnika i ima dvije tone višu nosivost od prethodnog modela.
Zbog visoke pouzdanosti i niskih troškova održavanja, 367 primjeraka Beowulfa trebalo bi stići i u redove njemačke vojske, a ranije inačice tog vozila koriste još austrijska, francuska, švedska i britanska vojska.