REPOVI SLUČAJA PPD

Zašto DIP nije znao za pozajmicu HDZ-u i što radi između izbora

11.07.2016 u 15:23

Bionic
Reading

Zašto Državno izborno povjerenstvo (DIP) nije zatražilo potpune podatke iz HDZ-ova financijskog izvještaja za 2014. s obzirom na to da HDZ, a što se saznalo iz medija, u njemu nije iznio potpune podatke o pozajmici koju je uzeo od Prvog plinarskog društva (PPD)? Iz DIP-a tvrde da HDZ to nije ni morao, a niz kritika koje je na njihov rad, i ne samo u dijelu vezanom uz izbore, iznio Gong, odbacuju i tvrde da svoj posao dobro obavljaju

S obzirom na to da DIP ima zakonske mogućnosti tražiti podatke od stranaka i pomoć drugih tijela poput Državne revizije, Porezne uprave i Ureda za sprečavanje pranja novca, Gong je zatražio da DIP izvrši dodatnu provjeru medijskih navoda o pozajmici koju je HDZ uzeo od PPD-a. No u odgovoru koji za tportal potpisuje potpredsjednica DIP-a Vesna Fabijančić Križanić ustraje na tome da je 'HDZ svoj financijski izvještaj za 2014. uredno popunio i da se nije radilo o nedozvoljenom stjecanju financijskih sredstava te stoga DIP neće poduzimati dodatne provjere vezane uz taj izvještaj'.

U međuvremenu, postali su poznati detalji poslovanja HDZ-a u 2014. i 2015. tijekom kojih se stranka zaduživala kod više trgovačkih društava.

Gong: Javnost ima pravo znati tko strankama pozajmljuje novac

'Tumačenje DIP-a da u slučaju ove pozajmice nije potrebno objaviti tko je dao kredit nekoj stranci, smatram nevjerojatnim', kazao je tportalu Dragan Zelić iz Gonga podsjetivši: 'Ono što javnost traži je da se objave podaci tko je dao kredite jer stranke s obzirom na to da su neprofitne organizacije, moraju kao i udruge, poštovati i propise o računovodstvu neprofitnih organizacija. Stranke imaju pravo dobiti kredit od trgovačkih društava, ali se mora navesti tko je dao kredit i sve ostale uvjete - od kamatne stope, instrumenata osiguranja do rokova otplate. Postavlja se pitanje smisla takvog nadzora, da građani plaćaju samo nadzor pro forme radi kako se ne bi nikom zamjerilo.'

Provedba izbora i referenduma jedna je od osnovnih djelatnosti DIP-a, ali ne i jedina, njihova je zadaća i nadzor godišnjih financijskih izvještaja političkih stranaka i zastupnika u Saboru ili lokalnim i područnim predstavničkim tijelima, kao i sve aktivnosti vezane uz financiranje izbornih promidžbi.

Proračunom je za rad DIP-a u 2016. predviđeno oko 34,5 milijuna kuna, od čega je za provedbu izbora predviđeno 28 milijuna kuna, za administraciju i upravljanje nešto više od šest milijuna kuna (za plaće je namijenjeno oko četiri milijuna) te oko 400.000 kuna za informatizaciju DIP-a.

Tko čini DIP i kako ga se bira?

Državno izborno povjerenstvo Republike Hrvatske ima predsjednika koji je po položaju predsjednik Vrhovnoga suda Branko Hrvatin, četiri potpredsjednika od kojih dva bira Vrhovni sud, odnosno njegova Opća skupština na prijedlog predsjednika Vrhovnog suda (Jakob Miletić i Renata Šantek), a dva (Vesna Fabijančić Križanić i Ana Lovrin) bira Sabor koji većinom glasova svih zastupnika bira i četiri člana DIP-a (Slaven Hojski, Emil Tomljanović i Josip Vresk te Janja Horvat Drobnjak).

I to tako da jednog potpredsjednika i dva člana bira na prijedlog većinske političke stranke, odnosno koalicije, a drugog potpredsjednika i druga dva člana na prijedlog oporbenih političkih stranaka ili koalicija sukladno stranačkom sastavu Sabora u trenutku njihova izbora.

U svom sastavu DIP ima i Stručnu službu koja broji 14 osoba i sastavljena je od tri odjela — Tajništva, Odjela za pripremu i provedbu izbora i referenduma te Odjela na nadzor financiranja političkih aktivnosti i izborne promidžbe.

Gong: Posao DIP-a nisu samo izbori, a izbori nisu samo brojanje listića

'Nadam se da će DIP shvatiti da je svrha i duh zakona te ostalih propisa koji se odnose na financiranje stranaka i kampanja, transparentnost i objava svih podataka - to su minimalni standardi', ističe Zelić u ime Gonga koji godinama iznoseći prijedloge kako poboljšati rad tog tijela ukazuje da DIP nije proaktivan u svojem djelovanju, a na što upozorava i Organizacija za europsku sigurnost i suradnju (OESS) u izvještaju s parlamentarnih izbora 2015. 'DIP se treba probuditi i shvatiti da njihov posao nisu isključivo izbori, kao i da sami izbori nisu tek puko brojanje listića i donošenje rješenja o žalbama', napominje Zelić izražavajući bojazan da DIP ovako kako je kreiran nema dovoljno kapaciteta za obavljanje svih poslova koji su mu u nadležnosti.


Branko Hrvatin, predsjednik VSRH i DIP-a CROPIX / Dragan Matić

Što sve u praksi DIP (ne) radi?

'DIP treba opravdati svoje postajanje kao stalno tijelo, a o važnosti postavljanja visokih standarda izbornog procesa da i ne govorim. Na DIP-u leži i odgovornost da aktivno sudjeluje u unapređenju izbornog zakonodavstva te uvođenju inovacija u izborni proces, po uzoru na izborna povjerenstva, primjerice, u Ujedinjenom Kraljevstvu ili Kanadi, i to ne samo kroz sudjelovanje u zatvorenim radnim skupinama za izradu zakona', upozorava Zelić.

Na sve to Fabijančić Križanić iznosi sljedeće: 'DIP aktivno sudjeluje u davanju mišljenja za unapređivanje izbornog i referendumskog zakonodavstva i zakonodavstva kojim je propisan redovni godišnji nadzor i nadzor financiranja izborne promidžbe. Njegovi predstavnici sudjeluju u radu radnih skupina drugih državnih tijela koja su ovlaštena predlagati zakone iz navedenog područja te daje očitovanja i mišljenja na dostavljene prijedloge zakona.'

Zelić smatra da bi se 'DIP trebao ugledati na rad Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa koje postavlja visoke standarde, vraća povjerenje građana u rad institucija i opravdava novac građana za svoj rad. Naime, utjecaj novca u politici postaje sve značajniji i ako ga se ne kontrolira, dovodi do netransparentnosti, narušava demokratske procese te stvara pogodno tlo za korupciju jer takav novac može u konačnici dovesti do kupnje nekih odluka koje bi izabrani predstavnici trebali donositi u općem interesu, a ne za partikularne interese, primjerice, donatora stranaka'.