Pogledajmo kakva je trenutna situacija s proizvodnim pogonima velikih europskih automobilskih marki kada je riječ o njihovim proizvodnim pogonima u trenutnom svjetskom epicentru epidemije koronavirusa - u Europi
Dok posljednjih tjedana pratimo s opravdanim strahom i neizvjesnošću kako se pojedine zemlje, prvenstveno u našem europskom okruženju, nose s epidemijom virusa COVID-19 razmišljamo prije svega o tome kako će se to odraziti na zdravlje nas i naših najmilijih, a tek onda o svemu onome što nas okružuje.
Parafrazirajući naslov knjige 'Ljubav u doba kolere' genijalnog kolumbijskog pisca, nobelovca Gabriela Garcíje Márqueza slobodno bismo mogli imenovati ova vremena 'Automobilska industrija u doba koronavirusa', misleći pri tome na, možda ne toliko ljubav, koliko na subjekt onoga o čemu se Autozona bavi – automobilima.
Vidjeli smo već prije mjesec i nešto više, kako Kina – zemlja koja je posljednjeg desetljeća izrasla u giganta u proizvodnji automobila i automobilskih komponenti najvećih svjetskih proizvođača automobila na svijetu bilježi dramatičan pad u prodajnim rezultatima. No pad u broju prodanih automobila je jedna stvar, a druga stvar je proizvodnja automobila.
Glavni grad pokrajine Hubei, Wuhan, je jedan od glavnih proizvodnih sjedišta kineske autoindustrije, točnije 4. po veličini, zajedno sa Šangajem, Guangzhouom i Chanchunom. Tamo svjetski proizvođači zajedno s partnerima proizvode i automobile i dijelove. Posebno se to odnosi na strane proizvođače kao što su Nissan, Kia, Peugeot i Honda. Samo Nissan godišnje u Wuhanu proizvede oko 1,5 milijuna automobila, Honda oko 700.000. U Wuhanu i oko njega rade i brojni autohtoni kineski proizvođači automobila, poput Nissanovog partnera Dongfenga. Gotovo 10 posto vozila proizvedenih u Kini proizvodi se tamo.
Osim toga, stotine dobavljača imaju tvornice u pokrajini Hubei, uključujući više od polovice top 20 proizvođača svjetskih dijelova, a među njima i Robert Bosch GmbH, Valeo AS i ZF Friedrichshafen AG. I sve ove, gore navedene tvrtke su privremeno obustavile svoju proizvodnju zbog epidemije. Pridodamo li tome i ostale kineske pokrajine, utjecaj na autoindustriju diljem svijeta je razarajuć. Dobra je ipak vijest da epidemija posljednjih dana stagnira i mnogi proizvođači već ovaj tjedan otvaraju ponovno svoje proizvodne pogone, poput Toyote u Guangzhouu.
Ipak, rekli bismo 'Kina je kihnula, a Europa se prehladila', pa pogledajmo kakva je trenutna situacija s proizvodnim pogonima velikih europskih automobilskih marki kada je riječ o njihovim proizvodnim pogonima u trenutnom svjetskom epicentru epidemije koronavirusa - u Europi.
- Njemačka
Ford je smanjio proizvodnju u svojoj tvornici u Saarlouisu s dvije smjene na samo jednu, rekao je glasnogovornik tvrtke njemačkom Automobilwocheu. Otprilike 1000 zaposlenih u tvornici svakodnevno putuje iz Francuske, a to možda više neće biti moguće, rekla je tvrtka. Fordova tvornica u Kölnu zasad uglavnom radi normalno, rekao je glasnogovornik tvornice.
PSA Grupa će zatvoriti svoje europske tvornice do 27. ožujka, navodi se u priopćenju. To utječe na Opelove tvornice u Eisenachu i Rüsselsheimu, koje će zaustaviti proizvodnju od utorka. Opel je od administrativnog osoblja u svom sjedištu u Rüsselsheimu zatražio da rade od kuće nakon što je jedan radnik bio pozitivan na koronavirus. Proizvodnja u sjedištu u Rüsselsheimu nastavlja s normalnim poslovanjem, rekao je glasnogovornik tvrtke njemačkom tisku.
Volkswagen je poslao kući pet radnika iz svoje tvornice komponenata u Kasselu nakon što je jedan zaposlenik testiran pozitivan na virus. Dvoje zaposlenika u tvornici Wolfsburg u karanteni je kod kuće nakon što su bili pozitivni na testu nakon privatnih putovanja. Još se nisu vratili na posao i nisu bili u kontaktu s kolegama, tako da daljnje akcije nisu bile potrebne, rekao je VW njemačkom tisku.
Ipak jutrošnje vijesti goore da će Volkswagen Grupa ovaj tjedan obustaviti proizvodnju u tvornicama u Italiji, Portugalu, Slovačkoj i Španjolskoj, a priprema se za gašenje ostatka svojih tvornica po Europi zbog širenja koronavirusa.
'S obzirom na trenutno značajno pogoršanje prodajne situacije i pojačanu nesigurnost u pogledu isporuke dijelova za naše pogone, proizvodnja bi se trebala u skoroj budućnosti obustaviti u tvornicama koje rade pod grupnim markama', izjavio je u utorak izvršni direktor VW Grupe Herbert Diess.
Proizvodnja će biti obustavljena u španjolskim tvornicama tvrtke VW, Setubalu u Portugalu, Bratislavi u Slovačkoj i tvornicama Lamborghini i Ducati u Italiji prije kraja ovog tjedna, rekao je Diess.
Daimler će obustaviti većinu proizvodnje Mercedes-Benza u Europi na dva tjedna u nastojanju da spriječi širenje novog koronavirusa.
'Obustava se primjenjuje na Daimlerove pogone za automobile, kombije i gospodarska vozila u Europi, a počet će ovaj tjedan', navela je tvrtka u informativnom izdanju u utorak.
Globalni lanci nabave trenutno se ne mogu održati u potpunosti, rekli su iz Daimlera, dodajući da se, zbog trenutnog širenja virusa COVID-19, ekonomski učinci na Daimler trenutno ne mogu adekvatno odrediti ili pouzdano kvantificirati.
'Ovim zatvaranjem Daimler pomaže zaštititi svoju radnu snagu, prekinuti lance infekcije i obuzdati širenje pandemije', priopćila je tvrtka.
- Francuska
Renault je rekao da će u ponedjeljak navečer do daljnjeg zatvoriti svoje industrijske pogone u Francuskoj. Situacija u ostalim postrojenjima u Europi ovisila bi o uvjetima u svakoj pojedinoj zemlji, rekao je proizvođač automobila.
Zatvaranje tvornica tvrtke PSA diljem Europe znači da će se njena tvornica u Mulhouseu u Francuskoj zatvoriti u ponedjeljak. Tvornice u Poissyju, Rennesu i Sochauxu privremeno će obustaviti proizvodnju u utorak. PSA-ova tvornica u Hordainu zatvoriti će se u srijedu.
- Italija
Treba pogledati samo izvješće o prodaji novih automobila na talijanskom tržištu za mjesec veljaču i sve će vam odmah biti kristalno jasno. Naravno, da su neke tvornice, s obzirom na trenutno teško stanje s epidemijom bile primorane zatvoriti privremeno svoje pogone diljem zemlje.
Fiat Chrysler zaustavlja proizvodnju do 27. ožujka u svojim talijanskim tvornicama.
Ferrari je do 27. ožujka zatvorio svoja dva pogona u Italiji, navodeći sve manju količinu dijelova.
Lamborghini je do 25. ožujka zatvorio svoj pogon Sant'Agata, u blizini Bologne.
Proizvođač kočnica Brembo obustavlja proizvodnju u svoja četiri talijanska pogona. Magneti Marelli obustavio je proizvodnju na 3 dana.
- Španjolska
Volkswagen je u ponedjeljak zaustavio proizvodnju na tjedan dana u svojoj tvornici u Pamploni, kažu izvještaji. Ta tvornica proizvodi modele VW Polo i T-Cross.
Ford je zatvorio svoju tvornicu u Valenciji do ponedjeljka, 23. ožujka, nakon što su trojica zaposlenika bila pozitivna na testu na koronavirus.
Seatova tvornica u blizini Barcelone mogla bi biti zaustavljena na šest tjedana zbog problema u proizvodnji i logistici.
Renaultove tvornice u Palenciji i Valladolidu zaustavile su proizvodnju u ponedjeljak na dva dana zbog nedostatka komponenti.
Nisansove dvije tvornice u Barceloni prestale su s radom u petak nakon što je dobavljač naplataka iz obližnjeg rada Odena bio pogođen zatvaranjem proizvodnje zbog epidemije koronavirusa. Zastoj će trajati barem do ponedjeljka, rekao je glasnogovornik tvrtke.
Tvornica PSA u Madridu zatvorit će se u ponedjeljak, a njihova tvornica u Vigu zaustaviti će proizvodnju u srijedu.
- Slovačka
Volkswagen Group obustavlja proizvodnju u svojoj tvornici u Bratislavi. U ovoj tvornici se proizvodi velike SUV-ove Porsche Cayenne, VW Touareg i Audi Q7, zajedno s miniautomobilima VW Up, Skoda Citigo i Seat Mii, te osovinama i podnim platformama za Bentley Bentaygu.
PSA će zaustaviti proizvodnju u Trnavi od četvrtka.
Jaguar Land Rover je rekao da njegova tvornica u Nitri radi normalno, a tamo se proizvodi novi Land Rover Defender .
- Češka Republika
Sindikati u češkim tvornicama Škode i Hyundaija zatražili su 14-dnevnu karantenu za zaposlenike, što bi za to vrijeme obustavilo proizvodnju, izvijestila je u ponedjeljak novinska agencija CTK.
- Portugal
Volkswagenova tvornica Autoeuropa u blizini Lisabona smanjila je svoju dnevnu proizvodnju za 16 posto zbog nedostatka radnika. Sedam od 5536 radnika Autoeurope smješteno je u izolaciju zbog izloženosti koronavirusu.
PSA će u srijedu zaustaviti svoj pogon u Mangualdeu.
- Poljska
Fiat je zatvorio svoj pogon Tychy do 27. ožujka.
Tvornica PSA Grupe u Gliwicama u Poljskoj zaustaviti će proizvodnju u utorak.
- Švedska
Volvo je rekao da u ovom trenutku na švedske pogone ne utječe epidemija koronavirusa.
- Srbija
Fiat je svoju tvornicu u Kragujevcu zatvorio do 27. ožujka.
- Belgija
Volvo je rekao da u ovom trenutku epidemija ne utječe na proizvodni pogon u Gentu.
Audi je rekao da se bori da proizvodnja nastavi u njegovoj tvornici u Bruxellesu u Belgiji, jer su neki radnici prestali raditi zbog zabrinutosti da su se izložili virusu. Tema kako zaštititi zaposlenike je bila predmetom rasprava između uprave i sindikata, rekao je proizvođač automobila.
- Velika Britanija
PSA će u utorak zaustaviti proizvodnju u svojoj tvornici Vauxhall u Ellesmere Portu, dok će se proizvodnja zaustaviti u Lutonu u četvrtak.
Zanimljiva je vijest koja govori da je premijer Boris Johnson razgovarao jučer (16. ožujka) s inženjerskim firmama i proizvođačima vozila, uključujući Ford, Honda, Rolls-Royce i JCB, o tome mogu li njihove proizvodne linije koristiti za izgradnju medicinske opreme. Trenutno, kažu da NHS (britanski nacionalni zdravstveni sustav) raspolaže sa samo oko 5000 respiratora.
Bez obzira na privremenu obustavu proizvodnih linija, uvjereni smo da proizvođači automobila u Europi imaju veliku zalihu gotovih automobila, i da je pitanje samo – jesu li europski kupci zainteresirani u ovome trenutku za kupovinu novih automobila? Redoviti mjesečni izvještaji o registracijama novih automobila, koje donosimo početkom svakog mjeseca u Autozoni, će nam vrlo brzo pokazati kako stoje stvari.
Ukoliko situacija s epidemijom eskalira i mnogi će trgovci automobila diljem Europe morati privremeno zatvoriti vrata svojih salona. No, svi se iskreno nadamo da će ovaj scenarij biti samo privremena mjera.