Traction Avant je bio jedinstven po tome što je u jednom modelu objedinio sva najmodernija tehnička rješenja tog vremena, poput pogona na prednje kotače, monokok strukture, hidrauličkih kočnica i neovisnog ovjesa na sva četiri kotača
Citroën slavi 90. obljetnicu svog legendarnog modela Traction Avant, koji je predstavljen u Parizu 18. travnja 1934. Dizajniran kako bi ostavio trajan dojam, trebao je ponovno pokrenuti Citroën i istaknuti inovativni duh proizvođača koji je prvi počeo masovno uvoziti - proizvodio je automobile u Europu 1919. godine i izumio je, između ostalog, tzv. autochenille (automobil montiran na gusjenice) 1921. godine, potpuno čeličnu karoseriju 1924. godine i plutajući motor 1932. godine. Lansiran pod komercijalnim imenom '7' (zbog svoje fiskalne snage), ubrzo je dobio nadimak Traction Avant, inovacija koja je upravo predstavljena.
Traction Avant je bio jedinstven po tome što je u jednom modelu objedinio sva najmodernija tehnička rješenja tog vremena, poput pogona na prednje kotače, monokok strukture, hidrauličkih kočnica i neovisnog ovjesa na sva četiri kotača. U to vrijeme smatran je automobilom koji najbolje leži na cesti, najsigurnijim i najudobnijim.
Tijekom svoje karijere imao je koristi od tehnološkog razvoja i dobio je nadimak 'automobil sa 100 patenata'. Njegov osebujni aerodinamični stil, inspiriran modelom Streamline, brzo ga je učinio simboličnim modelom Citroëna koji će izdržati test vremena i prizvati maštu boraca otpora i gangstera koja je ovjekovječena u brojnim filmovima. Prodano je 760.000 primjeraka Traction Avanta, a proizvodnja je završila 1957. godine.
Još uvijek je amblem ove francuske marke, utjelovljujući njezino obećanje dizajna i udobnosti za mobilnost što većeg broja ljudi. Te se vrijednosti i danas odražavaju u novom ë-C3, koji demonstrira inovaciju kako bi električna mobilnost bila pristupačna, i C5 X grand tourer, koji objedinjuje sve elemente kako bi svako putovanje bilo trenutak apsolutne vedrine.
Traction Avant revolucija, automobil sa 100 patenata
Kada je početkom 1933. godine odlučeno zamijeniti modele Citroën 8, 10 i 15, koji su predstavljeni u listopadu 1932., André Citroën je imao za cilj ostvariti značajan utjecaj i nadmašiti svu konkurenciju lansiranjem potpuno revolucionarnog automobila. Njegov je cilj bio dobiti najmanje dvije godine prednosti kako bi se također zaštitio od učinaka globalne ekonomske krize iz ranih 1930-ih koja se tada osjećala diljem Europe. Ovaj bi novi automobil stoga bio posebno značajan i sadržavao bi maksimum tehničkih inovacija.
Uključena je potpuno čelična monokok karoserija koja je eliminirala potrebu za šasijom i značajno snizila težište, pogon na prednjim kotačima, motor s gornjim ventilima s uklonjivim rukavcima, hidrauličku kontrolu kočnica, neovisni torzioni ovjes na četiri kotača i automatski prijenos. Međutim, zbog vremenskih ograničenja, automatski mjenjač je izostavljen iz početnih proizvodnih modela iz 1934. godine.
Osim ovih tehničkih inovacija, Traction bez šasije imao je spuštenu, aerodinamičnu karoseriju kako u linijama tako iu ravnom dnu. Na kraju, njegov kompaktni sklop motora i mjenjača, uz vrlo nisko težište, omogućio je maksimalnu raspodjelu težine sprijeda. Prvi novinari i vozači bili su oduševljeni novim Citroënom.
Nikada prije automobil nije omogućavao tako sigurnu i laku vožnju u svim uvjetima. Njegovo držanje ceste postavilo je novi standard. Motor je bio brz, kočnice snažne, a sigurnost besprijekorna. Ove kvalitete, koje su se stalno poboljšavale, kao što je usvajanje upravljanja s letvom i zupčanikom u lipnju 1936., osigurale su Tractionu tehničko vodstvo nad svim ostalim automobilima, što je dovelo do briljantne i iznimno duge karijere koja je završila tek u srpnju 1957.
Modeli i njihova evolucija od 1934. do 1957:
Modeli i oznake '7'
Prvi model Tractiona, 7 A, počeo se proizvoditi 18. travnja 1934. Sadržao je četverocilindrični motor s provrtom x hodom 72 x 80 mm, obujmom od 1303 cm³ i 32 KS.
7 B, njegov nasljednik, lansiran je u lipnju nakon toga. Njegov novi motor imao je 78 x 80 mm provrt x hod, povećavajući obujam na 1529 cm³ i snagu na 35 KS. 7 B je tada postigao brzinu od 100 km/h.
U srpnju 1934. godine pojavila se sportska verzija 7-ice pod nazivom 7 S ili 7 Sport. Ispod haube imao je motor od 1910 cm³ s provrtom x hodom 78 x 100 mm, koji je razvijao 46 KS, što mu je omogućilo postizanje najveće brzine od 115 km/h.
Nekoliko dana prije Pariškog sajma automobila u rujnu 1934., 7 B je zamijenjen modelom 7 C, čiji je motor dalje evoluirao. Iako je i dalje ocijenjena na 9 fiskalnih konjskih snaga, obujam se povećao na 1628 cm³ zbog 72 x 100 mm provrta x hoda. Stvarna snaga sada je bila 36 KS, održavajući maksimalnu brzinu od 100 km/h.
Konačno, od veljače 1939., 7 C je dobio novi motor nazvan 7 Economique, koji je smanjio potrošnju goriva za deset posto.
Proizvodnja 7-ice je završila u proljeće 1941.
Modeli '11' i njihova duga karijera
Prvih 11 uzelo je ime 11 A i pušteno je u promet u kolovozu 1934., mjesec dana nakon 7S, koristeći isti motor od 1910 cm³, provrt x hod 78 x 100 mm koji proizvodi 46 KS (11 fiskalnih konjskih snaga). Izvana se od modela 7 razlikovao po prostranijoj karoseriji, 12 cm široj i 20 cm dužoj.
U listopadu 1934., na sajmu automobila u Parizu, 11 AL, ili 11 Light, zamijenio je 7 S. Kao i on, napravljen je od karoserije 7 i motora 11 KS, ali se razlikovao usvajanjem više razine završne obrade interijera od 11 A.
11 B i 11 BL zamijenili su 11 A i 11 AL u veljači 1937. Mala serija od oko 500 primjeraka 11, nazvana 11 AM, za 11 Improved, opremljena posebnim motorom s cilindričnom glavom, istovremeno je proizvedena.
U travnju 1938. lansirana je uslužna verzija 11-ice poznata kao 11 C ili 11 Commercial. Mehanički identičan modelu 11, bio je to višenamjensko vozilo kabriolet po želji koje je nudilo turističku ili komunalnu konfiguraciju s nosivošću od 500 kg. Preuzeo je karoseriju s dugim međuosovinskim razmakom obiteljskog automobila i dobio dvodijelna stražnja vrata koja olakšavaju utovar.
Novi motor nazvan 11 Performance opremao je svih 11 modela od ožujka 1939. Njegova snaga povećana je na 56 KS sa 46.
Posljednja evolucija 11 B, 11 BL i 11 C u svibnju 1955. uključivala je usvajanje novog motora nazvanog 11 D, sa snagom povećanom na 68 KS, anticipirajući motore budućih DS 19 i ID 19.
Proizvodnja modela 11 završila je u tvornici Javel 25. srpnja 1957. Bio je to posljednji model Traction. U nešto više od 23 godine proizvedeno je 758.948 primjeraka u svim modelima.
Tajnoviti model '22'
Od svih Traction modela, najprestižniji i danas najzagonetniji ostaje 22. Vrhunski model, predstavljen je na Pariškom sajmu automobila u listopadu 1934. Dobio je potpuno novi V8 motor s gornjim ventilima s istim 78 x 100 mm provrt x hod kao kod 11.
Zapremnina mu je bila 3822 cm³ za snagu od 100 KS i najveću brzinu od 140 km/h! Izvana su ga isticali aerodinamični farovi, rešetka označena brojem osam i odbojnici s polukrilcima. Proizvedeno je svega dvadesetak probnih primjeraka, no, unatoč raznim glasinama i strastvenim istraživanjima kolekcionara i povjesničara, čini se da su svi definitivno nestali...
'15', Kraljica puta
Nakon što je odustao od projekta '22', Citroën je i dalje ciljao na tržište vrhunskog Tractiona i lansirao je 15 Six u listopadu 1938. Ovaj novi model dobio je potpuno novi redni šesterocilindrični motor od 2867 cm³ koji daje 77 KS (za 16 fiskalnih konjskih snaga). Imao je neobičnu značajku rotacije ulijevo, što je novom modelu donijelo oznaku 15 Six G. 15 Six nudio je istu vanjsku prezentaciju kao 11 B; tijela su im u tom pogledu bila identična.
Međutim, novi, duži motor zahtijevao je poklopac motora produžen za 11 cm, što mu je dalo prepoznatljivu osobnost. Snažan i tih, s iznimnim karakteristikama vožnje i udobnosti, brzo je dobio nadimak Kraljica cesta. U rujnu 1947. smjer vrtnje motora je obrnut, a 15 Six D je naslijedio 15 Six G. 15 Six postigao je poslijeratni uspjeh i etablirao se kao francuski automobil visoke klase do samog državnog vrha. , gdje je stekao pravi status ikone. U svibnju 1954. na tržište je stavljen novi 15 Six, 6 H, koji je bio posebno opremljen na stražnjoj osovini s hidro-pneumatskim ovjesom konstantne visine. To nije bio ništa drugo nego revolucionarni ovjes koji će opremiti DS 19 gotovo godinu i pol kasnije. Lansiranje ove nove Queen of Javel u listopadu 1955. tada je definitivno završilo komercijalizaciju 15 Six.
Karoserijske izvedbe
Kada je 7 lansiran 1934., bio je dostupan u limuzinskoj verziji s četvera vrata, ali i u verziji coupé (ili lažnom kabrioletu) i kabrioletu sa sklopivim vjetrobranskim staklom (ili roadster). Kad se 11 pojavio nekoliko mjeseci kasnije, nudio se u limuzini, coupéu i kabrioletu, ali i u dugoj karoseriji sa šest prozora konfiguriranoj kao obiteljski automobil sa 7-9 sjedala, taksi ili limuzina s 5 ili 6 sjedala, kao i duga karoserija s četiri prozora konfigurirana kao gradski coupé s 5 sjedala.
Od travnja 1938., 11 je također bio dostupan u komercijalnoj mješovitoj utility-turističkoj verziji s 5 sjedala ili 500 kg nosivosti. Proizvodnja 7 i 11 coupéa završila je u rujnu 1938., dok je proizvodnja 7 i 11 kabrioleta završila u studenom 1939. Kada je 15 Six komercijaliziran u listopadu 1938., bio je dostupan kao limuzina s 5-6 sjedala. Tek u svibnju 1939., kao i 11, nudio se u limuzini s 5-6 sjedala i u obiteljskom automobilu s 8-9 sjedala.
Sastavljeno je manje od desetak 15 Six kabrioleta, ali ovaj model nije bio plasiran na tržište. Nakon rata, obiteljski automobili 11 i 15 nisu se vratili u cjenik sve do rujna 1953., nakon čega je uslijedilo 11 komercijalnih automobila u ožujku 1954. Posljednji Traction proizveden 24. srpnja 1957. bio je obiteljski automobil 11 B.
Podvizi modela Traction Avant
Od lansiranja, Traction se istaknuo u raznim natjecanjima i sportskim podvizima. Prvi put se istaknuo tijekom ljeta 1934. na vrlo popularnim natjecanjima elegancije u Bagatelleu, Bois de Boulogneu i Deauvilleu gdje su mu, bilo kao limuzina, kabriolet ili coupé, njegove spuštene i aerodinamične linije omogućile osvajanje raznih velikih nagrada , prve nagrade, nagrade za izvrsnost i nagrade žirija.
Također 1934. godine, s Françoisom Lecotom i Mauriceom Penaudom, također je pokazao svoje mehaničke kvalitete vozeći impresivne pohode izdržljivosti kao što je Tour of France i Belgija koji je prešao 5007 kilometara u 77 sati i prva poštanska veza Pariz-Moskva-Pariz s prijeđenih 3200 kilometara za osam dana. Od 22. srpnja 1935. do 26. srpnja 1936., pod kontrolom Francuskog automobilskog kluba, François Lecot krenuo je sam i izveo pohod od 400.000 km, u biti između Pariza i Monte Carla, u prosjeku 1000 km dnevno!
Pod bojama poznatih ulja Yacco, Traction nazvan Rosalie VII izašao je na stazu na autodromu Linas Montlhéry. Od 18. do 23. srpnja 1934. postavio je pet međunarodnih rekorda klase E, uključujući one za šest dana pri 111,183 km/h i za 10.000 milja za 14 h, 43 min, 14 s i 9 stotinki za ukupnu udaljenost od 16.093,420 km. Još jedan Traction, ovaj put nazvan Rosalie IX, izveo je trku izdržljivosti na otvorenoj cesti od ožujka do svibnja 1936. s Citroënovim prodavačima mreže i timom vozača Yacco za volanom. Prešavši minimalno 1500 km dnevno, njegov je pohod završio ispred sjedišta Francuskog automobilističkog kluba nakon što je priješao 104.000 km.
U novije vrijeme, dva Traction 11 B iz 1953., nazvana Chrome i Cambouis, obavila su obilazak svijeta od 100.000 km preko pet kontinenata s četiri mlada Francuza od srpnja 1988. do siječnja 1990. Vječni putnik, bilo na Nationale 7 ili afričke staze, Traction je i danas auto svih podviga i svih avantura!
Traction Avant, povijesni spomenik i kolekcionarski predmet
Prava francuska ikona, Traction je jedan od rijetkih automobila koje mnogi smatraju pravim povijesnim spomenikom. Od svog lansiranja 18. travnja 1934. dio je francuskog života. Automobil 'Mr. Everyman' postaje zauzvrat automobil pljačkaša banaka s bandom Traction, automobil vojnog osoblja od 1939. do 1945., automobil Pokreta otpora s kojim oslobađa Francusku i automobil zemlje u obnovi. S političarima postaje i službeni automobil države. Traction je najdraži generalu de Gaulleu! Pravi simbol moći, posvuda je kod kuće, bilo u dvorištu Elizejske palače, u svim ministarstvima i u svim prefekturama.
U ožujku 1968., jedva deset godina nakon prestanka proizvodnje, stvoren je prvi kolekcionarski klub u potpunosti posvećen njemu. Nazvan La Traction Universelle, danas je najveći Traction klub na svijetu s preko 1600 članova raspoređenih u 17 regionalnih sekcija u Francuskoj, ali i na svim kontinentima. Od pedesete obljetnice Tractiona organizirane 1984. na Place de la Concorde i u Le Bourgetu, La Traction Universelle slavi sve glavne obljetnice ovog kultnog Citroëna. Ove godine, za svoju 90. obljetnicu, francuski klub će od 9. do 11. svibnja dočekati entuzijaste Tractiona u Auvergneu, na stazi Charade blizu Clermont-Ferranda, gdje je već registrirano više od tisuću posada.