BEV verzija ima prefiks 'E' i dolazi u tri konfiguracije pogonskog sklopa: 157 kW (214 KS), 170 kW (231 KS) long range i 237 kW (322 KS) s pogonom na sve kotače. No 5008 ima i svoje 'klasične' verzije pogona, odnosno dva elektrificirana pogonska sklopa: 48 V hibrid (136 KS) i plug-in hibrid (195 KS)
U ožujku ove godine Peugeot je predstavio svijetu svoj novi E-5008, koji prema proizvođaču, postavlja nove standarde postavši jedini potpuno električni SUV u svom segmentu nudeći izniman životni prostor za 7 putnika i do 660 km električnog dosega. Koristeći STLA Medium platformu i bateriju proizvedenu u Francuskoj, E-5008 zadovoljava potrebe kupaca koji traže veliki SUV sa samouvjerenim dizajnom, gostoljubivom unutrašnjosti i učinkovitim električnim performansama.
Tako je francuski proizvođač opisao svoj najnoviji električni model, no ono što je možda ispravnije reći jest da se generalno radi o modelu Peugeot 5008, čija potpuno električna verzija (BEV) ima i prefiks 'E'. Ova električna izvedba nudi tri konfiguracije pogonskog sklopa: 157 kW (214 KS), 170 kW (231 KS) long range i 237 kW (322 KS) s pogonom na sve kotače.
Ipak, naglasimo i to da model 5008 ima i svoje 'klasične' verzije pogona, odnosno dva elektrificirana pogonska sklopa: 48 V hibrid (136 KS) i plug-in hibrid (195 KS). Dobra je ovo vijest za sve one kojima je BEV verzija još uvijek preavangardna.
Mi smo prošli tjedan bili na međunarodnoj dinamičkoj premijeri Peugeota E-5008 u Kopenhagenu i odvezli se i u Švedsku kako bismo se uvjerili da niti veće udaljenosti uopće ne predstavljaju neki problem za ovu potpuno električnu verziju. Model E-5008 koji smo isprobali je bila ulazna izvedba s električnim pogonom snage 157 kW (214 KS) i baterijom kapaciteta 73 kWh, za koju proizvođač deklarira domet od čak 502 km. I da, razina opreme je bila GT i naravno verzija sa sedam sjedala.
Prije same vožnje smo pomislili, ako s ovim ulaznim električnim modelom odradimo zadanu dvodnevnu rutu u mješovitim uvjetima vožnje duljine od nekih 350 km, sve će se ostale verzije moći nositi sa svim izazovima koji se stavljaju pred njih. Spomenimo samo i rigorozna prometna pravila u Danskoj i Švedskoj koja podrazumijevaju ograničenja brzine na većini cesta 80 – 90 km/h, a na autocesti 110 km/h.
Stoga je vrlo važno striktno se pridržavati ograničenja brzine obzirom da su kazne drastične (ukoliko vozite 30 km/h više od dopuštene brzine riskirate oduzimanje vozačke dozvole). Vidjeti ćemo kasnije i kako će se ove umjerene brzine odraziti na domet potpuno električnog E-5008.
Novi E-5008 se u cijelosti proizvodi u tvornici u Sochauxu, u Francuskoj. Opremljen je baterijama koje se proizvode u gigatvornici Douvrin, također u Francuskoj.
Treba reći kako novi E-5008 u prodaju kreće u jesen 2024. U ponudi će biti dvije razine opreme, Allure i GT, s tri opcijska paketa, čime se jamči jednostavniji odabir. Što se cijena za Hrvatsku tiče, one u ovom trenutku još nisu definirane, ali smo dobili informaciju da će razina cijena biti primjerena u odnosu na nešto manji model E-3008.
Vanjski dizajn, struktura i dimenzije
Već na prvi pogled jasno je da se radi o velikom SUV-u od gotovo 4,8 m, no njegove linije su aerodinamične, a cijelo vozilo odaje dojam robustnosti i sigurnosti.
Nagib stražnjeg stakla naglašen je sofisticiranim elementima bočnog dizajna, a prednji kraj koji ima novi svjetlosni potpis i inovativnu prednju rešetku koja se stapa s bojom karoserije. Vrlo upečatljiva prednja rešetka istaknuta je tankom, elegantnom crnom trakom koja obavija cijeli prednji dio E-5008 i uključuje ultrakompaktna LED prednja svjetla na svim verzijama. Naša GT verzija standardno dolazi s Peugeotovom novom Pixel LED tehnologijom. Automatski prilagođava prednja svjetla uvjetima u prometu, održavajući optimalno osvjetljenje bez ometanja drugih sudionika u prometu.
S vrlo glatkim, elegantnim, okomitim stranama, naglašava profinjenost skrivanjem brtvi bočnih prozora u vratima. Broj ukrasnih umetaka na karoseriji je smanjen, a kromirani dijelovi su izbačeni u korist boja na određenim elementima: Meteor Grey siva na prednjem spojleru i stražnjem braniku, Orbital Black crna na kućištima retrovizora i donjem dijelu linije pojasa.
Što se strukture tiče, E-5008 prikazuje fleksibilnost Stellantisove platforme STLA Medium 'BEV-by-design' i prvi je model koji ima koristi od unaprijeđene konfiguracije u odnosu na model E-3008. Platforma je razvijena za električna vozila Grupe i postavlja nove standarde na tržištu te osigurava rekordnu pohranu energije, do 98 kWh.
Platforma STLA Medium Njezin dizajn prilagođen je za postizanje visokih performansi te omogućuje učinkovita aerodinamična svojstva (SCx od 0,77). Zahvaljujući tomu, E-5008 može se pohvaliti najboljim dosegom u segmentu (do 660 km).
Prema vanjskim dimenzijama, relativno visoka linija pojasa i vrlo izražena ramena modela E-5008 daju mu snažnu prisutnost na cesti, kao i njegove velikodušne dimenzije (duljina: 4791 mm, širina: 1895 mm (s otvorenim retrovizorima 2108 mm), visina: 1694 mm). Međuosovinski razmak od 2901 mm posebno je velikodušan, što 5008 čini vrlo prostranim. Visina od podloge je 204 mm. Težina našeg isprobanog E-5008 GT je 2218 kg (2293 kg spreman za vožnju), a može vuči prikolicu od 1000 kg.
Peugeot E-5008 nudi obujam prtljažnika od 748 dm³ u konfiguraciji s 5 sjedala, 259 dm³ u konfiguraciji sa 7 sjedala i do 1815 dm³ u konfiguraciji s 2 sjedala.
Modularnost koju nudi sofisticirana arhitektura sjedala posebno je dojmljiva, omogućujući širok raspon konfiguracija između drugog reda (60/40 klupa, 40/20/40 nasloni) i trećeg reda (50/50 nasloni). E-5008 nudi ogromnu, ravnu podnu površinu sa svim preklopljenim stražnjim sjedalima i do 2 metra dužine utovara.
Ekstremno modularan, prtljažnik E-5008 također je posebna priča. U konfiguraciji sa 7 sjedala, s postavljenim trećim redom, novi E-5008 ima prtljažnik duljine 42 cm, jedino vozilo u svom segmentu koje može primiti raznovrsnu opremu i prtljagu.
Pod prtljažnika iza trećeg reda može se podići i pospremiti okomito iza sjedala, čime se oslobađa dodatni prostor u dubini za smještaj dodatnih kofera i kabinske prtljage.
Ispod trećeg reda sjedala ima dovoljno dodatnog prostora za pohranu. S kapacitetom od oko 80 litara, ovaj je prostor idealan za spremanje raznih predmeta koji nisu vidljivi izvana, poput vaše omiljene sportske opreme. Posebna ladica je predložena kao dodatak za optimalno korištenje ovog prostora.
Poklopac prtljažnika, koji se prema potrebi prilagođava drugom ili trećem redu, koristi namjenski prostor za pohranu ispod poda prtljažnika. Konačno, kako bi se olakšao utovar, E-5008 dolazi s električnim vratima prtljažnika, kao standard na našoj GT verziji.
Počevši s modelima 408 i E-3008, novi E-5008 ima kotače koji pridonose modernom stilu i aerodinamičkim performansama. Sa svojim geometrijskim tehničkim dizajnom, kotači od 19'' i 20'' imaju novi Peugeot amblem u svom središtu. Naš je GT model imao standardne 20-colne aerodinamične srebrno-crne alu naplatke SOFIA Noir Orbital s izvrsnim ljetnim gumama Michelin e•Primacy, dimenzija 235/50R20. Opći je dojam kako isprobani E-5008 jednostavno klizi prometnicama.
Spomenimo i to kako je novi E-5008 dostupan u šest boja: Obsession Blue plava, Ingaro Blue plava, Okenite White bijela, Pearl Black crna, Artense Grey siva i Titan Grey siva. Na našoj GT verziji standardna je dvobojna boja sa sjajno crnim krovom.
Održiv dizajn
Svakako treba spomenuti kako je Peugeot u novom 5008 upotrijebio više od 500 kg zelenih materijala (metali + polimeri): zeleni čelik i aluminij čine 60 posto ukupne mase zelenih materijala; više od 30 polimernih dijelova proizvodi se od zelenih materijala; reciklirana plastika upotrebljava se za odbojnike, pretince za pohranu i tepihe.
Pristup održivog dizajna vidljiv je u smanjenju količine ukrasnih elemenata na karoseriji i uklanjanju svih kromiranih elemenata s vanjskog dijela novog 5008.
Unutrašnjost
Kabina novog E-5008 je prilično prostrana, profinjena, ugodna i lijepo dizajnirana. Dekori kombiniraju ambijentalno osvjetljenje, pravi aluminij i šarenu tkaninu, sve do 2. reda. U potpunom skladu, pružaju jedinstven osjećaj profinjenosti i ugode. Elegantne obloge od pravog aluminija i prilagodljiva ambijentalna LED rasvjeta, dostupna u osam boja, protežu se preko armaturne ploče te do prednjih i stražnjih vrata. Unutrašnjost kabine je sjajno izolirana od vanjske buke, a tome pomažu laminirani prednji prozori mogu dodatno poboljšati zvučnu izolaciju.
Veliki panoramski stakleni krov pruža obilje svjetla. Njegov prednji dio se može otvoriti, što je rijetkost na električnim vozilima. Kabina je što je moguće lakša sve do trećeg reda, što također ima koristi od izdašnih ostakljenih površina.
Kako bi se osigurala zdrava atmosfera u unutrašnjosti, novi E-5008 opremljen je sustavom AQS (Air Quality System), koji neprestano prati kvalitetu zraka koji ulazi u kabinu i, ako je potrebno, automatski aktivira recirkulaciju zraka. Na našem modelu GT, ovaj mir nadopunjuje sustav za pročišćavanje zraka Clean Cabin, koji filtrira zagađujuće plinove i čestice. Kvaliteta zraka prikazana je na desnoj strani širokog zaslona.
Nova prednja sjedala od kože i alcantare na GT verziji pružaju iznimnu udobnost (reljefne presvlake Alcantara® REFLECTION, potpora TEP Isabella, RIMINI tkanine, šavovi Iced Clay). Jastuci imaju udoban oblik i pjenu visoke gustoće. Dostupna su i dodatna sjedala s prestižnom oznakom AGR (Aktion Gesunder Rücken) njemačke udruge liječnika i terapeuta koja potiče istraživanja u prevenciji bolova u leđima. Na GT verziji također su ventilirane i masirajuće, a stražnja sjedala su grijana.
U ovoj konfiguraciji, prednja sjedala opremljena su prilagodljivim bočnim podupiračima koji se električno napuhuju ili ispuhuju kako bi se savršeno prilagodili obliku tijela putnika.
Putnici u 2. i 3. redu uživaju u optimalnoj udobnosti. Osim izuzetne prostranosti, sjedala u drugom redu su klizna i preklopiva. Upravljačka ploča na stražnjoj strani središnje konzole omogućuje putnicima u redu 2 da kontroliraju temperaturu i ventilaciju trozonskog klimatizacijskog sustava i prilagode opcijska grijana sjedala. Središnja konzola također sadrži utičnicu od 12 V koju dopunjuju dvije USB-C utičnice, ovisno o verziji.
Na GT verziji, središnji naslon za ruke ima dva držača za čaše, a zastori su ugrađeni u stražnja vrata kako bi zaštitili putnike od sunčevih zraka. Dva putnika u 3. redu imaju svaki držač za čaše, svjetlo za čitanje i naslon za ruke. U 3. redu također je dostupna utičnica od 12 V.
Panoramski i-Cockpit® sljedeće razine
U Peugeotu su odlučili spojiti dva od tri temeljna elementa i-Cockpita®: head-up zaslon i veliki središnji zaslon osjetljiv na dodir. Oni su sada integrirani u zakrivljeni panoramski zaslon s jednom pločom visoke razlučivosti od 21 inča koja se proteže od lijeve strane nadzorne ploče do središnje konzole. Ovaj panoramski zaslon doista lebdi iznad nadzorne ploče. Ambijentalna LED rasvjeta ispod ekrana naglašava efekt 'lebdenja'.
Postavljen za optimalnu ergonomiju, ovaj široki zaslon od 21 inča blago je zakrivljen prema vozaču, dok je savršeno dostupan putniku. Ova velika digitalna ploča iznimne kvalitete kombinira dvije ključne funkcije Peugeot i-Cockpita®:
S lijeve strane, iznad kompaktnog upravljača, zaslon prikuplja sve informacije o vožnji: brzinu, mjerač snage, pomoć pri vožnji, protok energije itd. S desne strane, u središtu armaturne ploče, zaslon osjetljiv na dodir dostupan je i vozaču i suvozaču. Upravlja sustavima grijanja i klimatizacije, navigacije, medija i povezivanja itd.
Ključna komponenta Peugeot i-Cockpit® od samog početka, kompaktni upravljač opsežno je prerađen kako bi ponudio još više osjećaja i veću udobnost u vožnji. Zadržao je, naravno, svoju kompaktnost uz modernizirani dizajn. Redizajnirani središnji jastuk manji je i 'izoliran' od žbica upravljača kako bi se dobio učinak lebdenja koji podsjeća na panoramski zaslon na kontrolnoj ploči.
Komande na kompaktnom upravljaču su nove. Automatski prepoznaju vozačeve prste za optimalnu ergonomiju, ali se aktiviraju samo kada ih vozač pritisne kako bi se izbjeglo aktiviranje pogreškom. Novi kompaktni upravljač je standardno grijan na GT verziji. Novi Peugeot Panoramic i-Cockpit® predstavlja dvije nove tanke, elegantne upravljačke ručice iza kompaktnog upravljača i dvije ručice namijenjene regenerativnom kočenju.
Središnji dio nadzorne ploče sadrži i-Toggles®, potpuno prilagodljive gumbe osjetljive na dodir koji se mogu programirati za brzi pristup deset omiljenih funkcija korisnika: poziv kontaktu (pokretanje navigacije do često korištenog odredišta, podešavanje radija na omiljenu stanicu, postavite idealnu temperaturu klima uređaja i tako dalje.
Tehnološko iskustvo prošireno je uz Peugeot i-Connect® Advanced, i standardno je na GT verziji. Sadrži navigaciju visokih performansi povezanu s TomTomom i funkcijom planiranja putovanja.
Prepoznavanje glasa na prirodnom jeziku 'OK, PEUGEOT' omogućuje pristup funkcijama infotainmenta, grijanja i klimatizacije te telefonu. Ovo prepoznavanje glasa sada može razlikovati naredbe koje izdaje vozač ili suvozač.
Umjetna inteligencija, ChatGPT, također će biti dostupna na E-5008, kako bi omogućila interakciju između putnika i vozila.
Kako bi podržao korisnike i odgovorio na sva pitanja koja bi mogli imati, sustav uključuje on-board dokumentaciju i QR kod poveznicu na upute. Ažuriranja sustava provode se 'bežično'.
Okretnost i lakoća vožnje, sigurnosni sustavi
Novi E-5008 vrlo je jednostavan za vožnju. Zahvaljujući dinamičnim postavkama podvozja u velikoj tradiciji marke, opušten je i učinkovit na glavnim cestama, a posebno okretan u gradu. Kako bi se olakšalo manevriranje, E-5008 je standardno opremljen stražnjom kamerom, koja vozaču nudi dva kuta: pogled straga ili pogled iz ptičje perspektive. Ovaj foto-uređaj je opremljen mlaznicom za čišćenje za izvrsnu sliku u svim uvjetima.
Kao opcija, novi E-5008 može biti opremljen sustavom Peugeot VisioPark 360°, koji pruža 360° pogled na okolinu zahvaljujući četiri kamere postavljene što je moguće bliže prednjim i stražnjim kotačima i 12 senzora raspoređenih okolo. automobil. Time je moguće izbjeći sve prepreke u blizini vozila.
Više od 40 sustava pomoći vozaču i sigurnosnih sustava te sigurnosne opreme, korak dalje prema poluautonomnoj vožnji.
Zahvaljujući sustavu Drive Assist Plus, novi 5008 može pomoći vozaču tako što će upotrebljavati sve senzore (kamere, radar itd.) i informacije iz povezanog navigacijskog sustava. Ti su sustavi za pomoć osmišljeni kako bi olakšali vožnju na prometnicama s više prometnih trakova, kao što su autoceste.
Adaptivni tempomat s funkcijom Stop&Go i pomoći za zadržavanje vozila u prometnom traku: prilagođava upravljanje i brzinu novog modela 5008 kako bi ga zadržao u traku i na brzini koju je unaprijed zadao vozač.
Poluautomatska promjena traka: pomaže vozaču da se prestroji na potpuno siguran način. Jednostavno aktivirajte pokazivač smjera i pritisnite tipku 'OK' na upravljaču, a sustav će vas usmjeriti u željeni trak.
Preporuka za prilagodbu brzine: otkriva promjene u ograničenju brzine tako što očitava prometne znakove i prikuplja informacije iz povezanog navigacijskog sustava kako bi vozaču preporučio da prilagodi postavke adaptivnog tempomata. Ukoliko primijeti da pada kiša, uređaj automatski preporučuje smanjenje brzine u skladu s ograničenjem, primjerice sa 130 km/h na 110 km/h u vožnji autocestom. Ova funkcija nam je naročito bila od pomoći pri vožnji švedskom autocestom s ograničenjem brzine od 110 km/h.
Svi ti sustavi za poluautonomnu vožnju zahtijevaju potvrdu vozača. Senzori osiguravaju da vozač u svakom trenutku drži ruke na upravljaču.
Električni pogonski sklop
Dizajniran od samog početka kao električni model, novi E-5008 ima niz motora s nultom emisijom koji nude od 500 do 660 km električnog dometa, uključujući AWD Dual Motor i verziju dugog dometa.
Ovaj asortiman sinkronih motora s trajnim magnetima nudi više snage i bolju učinkovitost. Verzije s pogonom na 2 kotača nude 157 kW (214 KS) uz najveći okretni moment od 345 Nm ili 170 kW uz najveći okretni moment od 345 Nm. Ove prve dvije verzije omogućuju pogon na prednja dva kotača. Verzija s 2 motora i pogonom na 4 kotača daje ukupnu izlaznu snagu od 237 kW (322 KS), odnosno 157 kW (214 KS) sprijeda i 80 kW (109 KS) straga. Prednji motor isporučuje 345 Nm okretnog momenta, a stražnji motor 170 Nm.
Naš GT model je najslabiji u ponudi električnih sklopova, a najveći okretni moment od 345 Nm se postiže u rasponu od 250 do 4370 okr./min. Ubrzanje od 0 do 100 km/h je 9,7 s, a krajnja brzina ograničena na 170 km/h. Prosječna deklarirana potrošnja je 17,7-18,3 kWh na 100 km, no mi smo ju uspjeli spustiti i ispod 15 kWh/100 km. Ovoj našoj niskoj potrošnji očito 'pomažu' i striktna ograničenja brzine u obje zemlje.
Treba reći kao naš E-5008 ima prednji Pseudo MacPherson, a straga multi-link ovjes.
Litij-ionska visokonaponska baterija od 400 V NMC kemijskog sastava (nikal, mangan i kobalt) nalazi se ispod poda i napaja elektromotor za vuču. Ostale potrošače električnih komponenti (svjetla, infotainment, itd.) i dalje napaja baterija od 12 V, koja se sama napaja iz visokonaponske baterije preko pretvarača. Naša je baterija, korisnog kapaciteta od 73 kWh, sastavljena od 12 modula i teška je 520 kg.
Upravljanje toplinom baterije koristi cirkulaciju rashladnog sredstva. To omogućuje ultrabrzo punjenje, optimizirano trajanje baterije i duži životni vijek. Dizalica topline prirodno osigurava ugodnu temperaturu za stanare dok čuva energiju baterije.
Priključak za punjenje na stražnjem lijevom blatobranu podržava punjače Mode 2/3 (izmjenična struja) i Mode 4 (istosmjerna struja). Možda će vas začuditi, poklopac za punjenje je prilično velikih dimenzija.
Za punjenje izmjeničnom strujom dostupne su dvije opcije ugrađenih punjača koje odgovaraju na sve potrebe kupaca i koje su kompatibilne sa svim rješenjima za punjenje: serijski trofazni punjač snage 11 kW i opcijski trofazni punjač snage 22 kW.
Za punjenje istosmjernom strujom na super brzim punionicama, tu je priključak Mode 4 koji podržava snagu punjenja do 160 kW. Ova opcija omogućuje povećanje dosega za 100 km u samo 10 minuta te punjenje s 20 na 80 posto za 30 minuta.
Svakako treba reći kako uvjeren u kvalitetu svojih proizvoda, Peugeot kupcima nudi novi E-5008 'PEUGEOT Allure Care' program koji jamči bezbrižnost pokrivajući električni motor, punjač, pogonski sklop te glavne električne i mehaničke komponente do 8 godina/160.000 km, odnosno za 70 posto kapaciteta punjenja baterije.
Zanimljivo, 'PEUGEOT Allure Care' pokriće na novom E-5008 aktivira se automatski na dvije godine ili 25.000 km nakon svakog Peugeot mrežnog servisa.
Elektrificirani pogonski sklopovi
Kako bi podržao svoje kupce u njihovom prijelazu na punu elektrifikaciju, Peugeot također nudi novi E-5008 s hibridnim motorom.
E-5008 Hybrid 136 e-DCS6 ima sustav Peugeot Hybrid 48V, koji se sastoji od benzinskog motora nove generacije od 136 KS (100 kW) u kombinaciji s mjenjačem s dvostrukom spojkom i šest stupnjeva prijenosa koji uključuje električni motor. Zahvaljujući bateriji koja se puni tijekom vožnje, ova tehnologija nudi dodatni okretni moment pri niskim okretajima i smanjenje potrošnje goriva do 15 posto (5,8 l/100 km u WLTP mješovitom ciklusu). U gradskoj vožnji, novi 5008 Hybrid 136 e-DCS6 može raditi do 50 posto vremena u 100 posto električnom načinu rada bez emisija.
Novi 5008 proširuje svoju ponudu pogonskih sklopova uvođenjem Plug-In Hybrid (195 e-DCS7), koji kombinira električni motor od 92 kW (125 KS) s motorom s unutarnjim izgaranjem od 150 KS (110 kW). Njegova baterija velikog kapaciteta omogućuje doseg od preko 80 km pri vožnji u 100 posto električnom načinu rada. Ova verzija opremljena je spremnikom goriva od 60 litara, što joj omogućuje rekordan domet.