Parkirani automobili brzo se zagrijavaju na suncu i u unutrašnjosti mogu lako doseći temperature preko 60°C i zbog toga nikada ne ostavljajte djecu, životinje i starije osobe u vozilu
Ljeto je stiglo i to na najtopliji mogući način, jer posvuda vladaju izrazito visoke tempertature koje sežu i preko 40°C. I koliko god lijepo i sunčano vrijeme bilo krasno, visoke temperature obično smetaju vozačima, a u nekim slučajevima mogu biti i vrlo opasne.
Najveći njemački auto klub ADAC tradicionalno prije ljeta, daje nekoliko praktičnih savjeta da sve prođe u najboljem redu. Tako prije samog polaska, ukoliko ulazite u vozilo koje je stajalo na suncu, obavezno otvorite vrata i krovne otvore (ukoliko ih imate) i dobro provjetrite unutrašnjost vozila.
Na početku putovanja podesite ventilaciju na najvišu razinu, ako u automobilu imate kožna sjedala, ne biste trebali nositi kratke hlače ili suknje, jer se kožne presvlake jako zagrijavaju.
Nikada ne ostavljajte djecu, starije osobe i životinje u vozilu!
Ljeti je vrućina najvažniji čimbenik koji bi vozači trebali uzeti u obzir unaprijed, posebno za dulja putovanja automobilom. Parkirani automobili brzo se zagrijavaju na suncu i u unutrašnjosti mogu lako doseći temperature preko 60 stupnjeva Celzija. Ljeti se automobil ubrzo pretvori u vruću pećnicu. Vrlo malo vozača zna da je 15 minuta u tako zagrijanom vozilu dovoljno da stradaju od toplotnog udara. Iz tog razloga, djecu, životinje i starije osobe ne smiju ostavljati u vozilu po ovom vremenu, čak i ako se radi o 'kratkom skoku' do banke ili supermarketa.
Koliko znače malo otvoreni prozori parkiranog automobila?
Čak i malo otvoreni prozori ne čine razliku. Pregled identičnih vozila s različitim otvorima prozora na vanjskoj temperaturi od 28°C rezultirao je gotovo istom slikom: u vrlo kratkom vremenu temperatura u vozilu dosegla je prijeteće razine. Ako su prozori ostali zatvoreni, izmjereno je 38°C nakon deset minuta, pa čak i 45°C nakon 20 minuta. Ako su dva prozora bila malo otvorena, vrijednosti su i dalje dosezale 36 i 42 Celzijeva stupnja (nakon deset, odnosno 20 minuta).
Nebitno je radi li se o bijelom ili crnom vozilu - stručnjaci ADAC-a nisu utvrdili nikakvu razliku u razvoju topline ovisno o boji karoserije.
Klima-uređaj
Ako temperaturu u automobilu previše ohladite pomoću klima uređaja, možete imati problema s cirkulacijom. Razlika između unutarnje i vanjske temperature stoga ne bi trebala biti prevelika (6-7°C) . Otvorite sve mlaznice za ventilaciju i prilagodite ih tako da protok zraka ne bude usmjeren izravno na dijelove tijela, inače postoji povećani rizik od prehlade.
Za kratka putovanja trebate izbjegavati upotrebu klima uređaja i umjesto toga otvoriti prozore. Za dulja putovanja, stručnjaci ADAC-a preporučuju ostavljanje prozora otvorenih barem prvih nekoliko minuta dok klima uređaj ne počne djelovati. Isključite klima uređaj nekoliko minuta prije nego što stignete na odredište i ostavite samo uključenu ventilaciju. To omogućuje isparavanje kondenzirane vode, a bakterije i gljivice neugodnog mirisa imaju šanse za svoj razvitak.
Medicinski stručnjaci ADAC-a preporučuju dulje putovanje automobilom u jutarnjim ili večernjim satima. Treba izbjegavati vožnju za vrijeme najveće podnevne vrućine, ako je moguće. Umjesto toga, napravite opuštajuću pauzu u hladu.
Zaštita od sunca
Mnogi vozači vjeruju da su dobro zaštićeni od UV zračenja (ultraljubičastog) iza prozora automobila. To je samo djelomično točno. Prednji prozor štiti od UV-A i UV-B zračenja što je više moguće - bočni prozori, međutim, propuštaju UV-A zračenje, što može prouzročiti prerano starenje kože i, u najgorem slučaju, rak kože.
Za optimalnu zaštitu stražnja bočna stakla možete prekriti posebnim filmom za zaštitu od sunca. Inače, ovo filtrira ne samo UV, već i infracrveno zračenje koje je odgovorno za toplinu u vozilu.
Ako dugo vozite u sunčanim danima, razmislite o dovoljnoj UV zaštiti putem prikladne odjeće ili kreme za zaštitu od sunca. Dječja osjetljiva koža posebno treba učinkovitu zaštitu.
Važno je znati da u osnovi, samo stražnja stakla mogu biti prekrivena filmom. Zato je za folije potrebno takozvano opće tipsko odobrenje.
Hidratacija
Toplina u automobilu ne utječe samo na kardiovaskularni sustav, već utječe i na sposobnost koncentracije. Studija agencije ADAC Accident Research pokazala je da se svaka sedma prometna nesreća dogodi vrućeg ljetnog dana s temperaturama iznad 25°C. Nedostatak koncentracije obično je posljedica nedostatka tekućine, što je uočljivo u obliku glavobolje i vrtoglavice.
Stručnjaci savjetuju da u tako vrućem danu popijete najmanje tri litre vode ili neku limunadu. Uvijek je dobro imati malo vode sa sobom u automobilu, koju u idealnom slučaju čak možete rashladiti u prijenosnom hladnjaku ili ako kojim slučajem imate neki pretinac unutar automobila koji ima ugrađeno hlađenje.
Budite oprezni s hladnim napicima: oni mogu dovesti do gastrointestinalnih tegoba i dodatne proizvodnje topline.
Parkiranje
Treba izbjegavati vožnju u vrijeme podnevne vrućine, jer ćete u to vrijeme teško naći parkirališno mjesto u hladu.
Isto tako, vodite računa da ukoliko ostavljate svoje vozilo parkirano duže vrijeme idealan jutarnji hlad nakon nekog vremena postaje 'idealno' sunčano mjesto. Ako ipak morate parkirati na žarkom suncu, trebali biste instalirati zaštitu od sunca na vjetrobransko staklo. Termički štitnik vjetrobranskog stakla koji leži na vanjskoj strani i odbija sunce savršen je ljeti. ADAC savjetuje čak i ljeti upotrebu i zimske termofolije.
Dječja sjedala mogu se prekriti svijetlom krpom.