Japanci su se odlučili za posve novi format autosalona jer će izložiti mnoge popratne atrakcije poput Toyotinog rovera, NEC-ovog 'letećeg automobila', mnoštva futurističkih vozila za osobnu pokretljivost, esport natjecanja, driftanja...
Tokyo Motor Show, 46. izdanje japanskog autosalona koji počinje 24. listopada i traje do 4. studenog ove godine, izvukao je, čini se, ozbiljne pouke iz nedavno održanog autosalona u Frankfurtu. Ovogodišnje izdanje autosalona u Frankfurtu posjetilo je 560.000 posjetitelja, a ako tu brojku usporedimo s prethodnim izdanjem iz 2017., kada je IAA Frankfurt s plaćenim ulaznicama posjetilo 810.000 ljudi, ili s onim iz 2015., kada ih je bilo 931.700, pad broja zainteresiranih posjetitelja je dramatičan. Uz pad dolazaka evidentan je bio izostanak mnogih svjetskih proizvođača automobila, poput npr. Toyote, Renaulta, Peugeota, Nissana, Fiata i Ferrarija te istovremenih ozbiljnih demonstracija klimatskih aktivista. Sasvim je jasno da IAA Frankfurt nema svijetlu budućnost ukoliko nešto ne promijene u svom konceptu, i to drastično. Slično je i s brojnim drugim klasičnim autosalonima, pa je tako North American International Auto Show u Detroitu svoje izdanje za 2020., umjesto u siječnju, odlučio pomaknuti u atraktivniji termin – lipanj 2020.
Japanci su se odlučili za posve novi format autosalona koji uključuje nastupe ženskih J-pop grupa, organizaciju esport turnira, utrka dronova, automobilskih drift demonstracija, a za uvodnu videonajavu angažirali su japanskog crossderssera i kolumnista Matsuka Deluxea. Ako ste barem na trenutak pomislili da zapravo nitko ne spominje izložbu automobilske industrije, niste daleko od istine. Jer japanski organizatori - Japan Automobile Manufacturers Association (japansko udruženje proizvođača automobila ili JAMA) - nastoje spriječiti silaznu putanju tradicionalnih globalnih automobilskih autosalona tako što će od Tokyo Motor Showa napraviti posve drugačije događanje, a manje izložbu automobila na koju smo već naviknuli. JAMA želi od tog događanja napraviti, ali doslovno – svojevrsni automobilski Disneyland.
'Želimo osigurati tematski park za cijelu obitelj', rekao je Akio Toyoda, Toyotin predsjednik, kao i predsjednik organizatora sajma. 'Ovaj bi festival trebao proširiti opseg.' I ne samo to, Toyoda želi povećati posjećenost u Tokiju na više od jednog milijuna posjetitelja. Kao predvodnik industrijskog lobija Japana i predsjednik njihovog najvećeg proizvođača automobila (Toyota), fokusiran je na ponovno pokretanje ljubavi prema automobilima u Japanu, trećem po jačini svjetskom tržištu automobila.
Toyoda je rekao da se Tokio mora promijeniti ili nestati. Ukazao je na trend 'prebacivanja' proizvođača automobila sa sajma automobila u Detroitu na CES u Las Vegasu. Prema Toyodi, upravo CES utjelovljuje budućnost međusobno povezanih industrija. 'Ne znamo jesu li izložbe automobila toliko učinkovite u širenju informacija kupcima', rekao je Toyoda. 'Značenje automobilskih izložbi sve je manje.'
Najbolju potvrdu ispravnosti njegove misije dala mu je JAMA, jer je prekršila tradiciju biranja rukovoditelja iz velike japanske trojke automobilskih proizvođača, Toyote, Nissana i Honde - dvogodišnju rotaciju na mjestu predsjedatelja. Najavljeno je 26. rujna da će Toyoda, predsjedajući od 2018., ostati na toj poziciji sve do 2022. godine.
Ovaj aranžman omogućuje mu da zadrži svog predsjednika i tijekom ljetnih Olimpijskih igara 2020. godine. Toyota je najjači sponzor Igara i očekuje se da će ih koristiti kao globalni izlog za svoje tehnologije i proizvode. No neće mu biti lako u misiji autosalona u Tokiju, jer je na ovoj priredbi koja se također održava svake dvije godine zabilježen opasan trend pada posjetitelja s 902.000 2013. na 813.500 dvije godine nakon toga te 771.000 posjetitelja 2017. godine.
Ovogodišnji cilj od preko milijun posjetitelja s plaćenim ulaznicama znači da JAMA očekuje nevjerojatno povećanje od 30 posto. A nekoliko čimbenika čini izazov još težim u 2019. godini.
Prvo, polovina tradicionalnog izložbenog centra izložbe - Tokyo Big Sight na rivi glavnog grada - gradi se i pretvara u međunarodni medijski centar za Olimpijske igre sljedeće godine. To znači da će dvorane za Toyotu, Subaru i Daihatsu biti udaljene skoro kilometar na zasebnom mjestu. Autobusi će prevoziti posjetitelje između mjesta održavanja.
Također, sudjelovanje međunarodnih izlagača stoji izuzetno puno. Jedine veće svjetske marke koje sudjeluju su Mercedes-Benz, Smart, Renault i Alpine. Sudjelovanje Renault i Alpine moglo bi se protumačiti kao izraz solidarnosti s njihovim japanskim saveznicima, Nissanom i Mitsubishijem. Izostanak egzotičnih marki također će sasvim sigurno utjecati na pad interesa posjetitelja.
No Toyodin tim sasvim sigurno razmišlja izvan okvira, pa će uz gore navedene atrakcije na području Future Expoa izložiti Toyotin nadolazeći rover i 'leteći automobil' japanskog elektroničkog giganta NEC-a. A Toyotin CUE3 humanoidni košarkaški robot će bacati loptu u košarkaški obruč, koristeći umjetnu inteligenciju kako bi postigao stopostotni učinak točnih ubačaja. Istodobno, u sektoru Open Road posjetitelji mogu birati iz mnoštva futurističkih vozila za osobnu pokretljivost - od električnih skutera do automobila - i osobno ih isprobati.
Ali Tokio ne ignorira ni one tradicionalne posjetitelje, jer će driftanje u atmosferu odaslati miris spaljene gume. Bit će prikazan i egzotični sportski automobil za one kojima nedostaju Porsche, Ferrari, Lamborghini i druga velika imena koja službeno ne dolaze na autosalon.
'Sajam automobila u Tokiju morat će napraviti promjenu modela', rekao je Toyoda. 'Inače će se stalno smanjivati.'