Pravila koja se odnose na uporabu nadzorne kamere u automobilu ili dashcam-a u europskim se zemljama jako razlikuju i često su nejasna
Jedna od mnogih stvari o kojoj treba razmišljati ako putujete automobilom u inozemstvo u ljetnim mjesecima je uporaba nadzorne kamere u automobilu, popularnog dashcam-a. Škoda je donijela popis zemalja i sažela pravila koja su na snazi u pojedinim zemljama, koja vrijede s 1. srpnjem ove godine.
Pravila koja se odnose na uporabu dashcam-a u europskim se zemljama jako razlikuju i često su nejasna. Znate li gdje nema ograničenja, gdje treba biti oprezan što radite sa snimkom i gdje vam nije dopušteno korištenje dashcam-a ili čak vlastite kamere? Krenite s nama po Europi i ostatku svijeta i saznajte više o lokalnim pravilima.
Njemačka
Želite li se pohvaliti s velikim brzinama na njemačkim autocestama? Provjerite da se na snimci ne mogu prepoznati lica ili registarski brojevi.
Francuska
Osim činjenice da, kao i u drugim zemljama, dashcam ne smije ometati vozačev pogled, Francuska ima posebno pravilo snimanja u privatne i dokazne svrhe: ako želite snimku upotrijebiti kao dokaz, morate ju predati policiji.
Austrija
Austrija je jedna od zemalja u kojoj su pravila nejasna. Ne tako davno, jednostavno držanje nadzorne kamere u vašem automobilu značilo bi vam kaznu, čak i ako je isključena. Danas? Sve kamere s fiksnim položajem koje snimaju javne prostore moraju biti registrirane kod vlasti. Austrijski automobilski klub ÖAMTC tvrdi da se to ne odnosi na kamere na nadzornoj ploči. Tako da ju možete koristiti. Ali snimku ne smijete objaviti! Svako snimanje u kojem se mogu prepoznati osobe ili automobili (registarski brojevi) je nezakonito, a objavljivanje snimke može rezultirati novčanom kaznom u iznosu do 10.000 eura. Stoga se savjetuje oprez.
Kabeli posvuda?
Ovo je danas prilično poznata slika unutrašnjosti naših automobila: splet USB kablova s priključka za struju s razdjelnikom za punjenje raznih iPada, telefona, DVD playera i nadzornih kamera. Svi Škodini modeli od 2021. godine nadalje, učinit će da ovo postane prošlost, barem što se tiče nadzornih kamera. To je zato što je jedna od inovacija pametno smješten priključak za napajanje nadzorne kamere. Kao i nova Škoda Octavia, modeli Superb, Kodiaq, Karoq, Scala i Kamiq dobit će USB-C priključke. Na zahtjev kupca može se nalaziti i u retrovizoru.
Švicarska
U Švicarskoj je to vrlo komplicirano. Upotreba dashcam-a nije zabranjena. Ali postoji nekoliko uvjeta. Prvo: potreban vam je valjan razlog - ne možete snimati samo radi njega samoga ili kao dokumentarne snimke s vaših putovanja. Drugo: svi koji imaju videozapise moraju znati da ih snimate, što je nerealno. Treće: proporcionalnost - dopušteno vam je samo snimanje važnih događaja, a ne desetine ili stotine kilometara uobičajene vožnje (a samim tim i stotine automobila i ljudi). Stoga biste trebali uključiti nadzornu kameru samo nekoliko sekundi prije nesreće ili drugog incidenta. Ako želite naš savjet, ostavite svoju kameru kod kuće.
Slovačka
Možete koristiti dashcam iz osobnih i dokaznih razloga. Ali ako odlučite objaviti neke snimke, morate poštovati tuđu privatnost i osigurati da slike ne prikazuju ljude i njihovo ponašanje u javnosti. Ako vas policija zaustavi, oni također mogu provjeriti da li vaša nadzorna kamera ne ometa vozačev pregled.
Grčka
Pomalo siva zona, jer je daschcam legalna za osobnu upotrebu, ali objavljivanje vaših snimaka i njihovo korištenje u svrhe osiguranja je nezakonito. Snimke se mogu koristiti kao dokaz samo kad je netko optužen za zločin.
Mađarska
Pravila u Mađarskoj prilično su čudna. Dopušteno vam je korištenje nadzorne kamere u osobne svrhe, ali ne postoji precizna definicija onoga što to znači. Štoviše, snimke moraju biti niske razlučivosti i niske brzine kadra (low frame rate), a morate biti sigurni da je nitko drugi neće zloupotrijebiti i da će biti izbrisane nakon pet radnih dana. Naša preporuka: umjesto da trošite vrijeme na promjenu postavki fotoaparata na granici i brinete se o brisanju vaših snimaka, jednostavno ju skinite.
Belgija
Snimke su namijenjene isključivo u privatne svrhe i njihovo je objavljivanje zabranjeno. Snimke se mogu koristiti kao dokaz, ali o tome morate najprije obavijestiti sve uključene strane.
Portugal
Portugal ima najstroži pristup: nije vam dopušteno čak ni posjedovanje dashcam-a! Tako da možete očekivati da će vam policija otežati život, čak i ako pronađu nadzornu kameru na sjedalu u vašem automobilu, u pretincu za rukavice ili u prtljažniku. Postavlja se pitanje što da učine vozači ako jedina ruta u tu zemlju prolazi kroz Španjolsku, gdje je uporaba kamera neograničena?
Luksemburg
Ako se vozite kroz ovu malu zemlju, uklonite nadzornu kameru na granici. Dopušteno vam je posjedovanje, ali ne korištenje.
Poljska
Vlasti nisu obraćale puno pažnje na nadzorne kamere ovdje, i nema puno informacija o tome. Možete ju upotrijebiti, ali za objavljivanje snimki morate poštovati zakon o osobnim podacima i privatnosti. Drugim riječima, mora biti nemoguće identificirati pojedince i registarske oznake.
Ukrajina
Većina od nas će vidjeti online videozapise ljudi kako skaču na poklopac automobila, na pješačkom prelazu s naknadnim posljedicama, poput oštećenja poklopca motora, pucanja vjetrobranskog stakla ili čak pokoje glave 'unesrećenih'. Ova vrsta prijevara sa osiguranjem prilično je česta u Ukrajini. Tako da nam je nadzorna kamera dobar alat za provjeru snimke koja se može upotrijebiti kao dobrodošao dokazni materijal. I opet, registracijski brojevi i lica ne bi trebali biti vidljivi.
Zemlje bez ograničenja
Jeste li primijetili da Rusija nije uključena na popis? To je zato što je to jedna od onih zemalja u kojoj nema posebnih pravila i ograničenja upotrebe nadzorne kamere. A Rusija je, prema mnogim ljudima, zemlja u kojoj su nadzorne kamere u automobilu vrlo korisne i postale raširena pojava. Sigurno ste vidjeli videozapise na Facebooku ili YouTubeu koji prikazuju bizarne i iskreno nevjerojatne situacije koje se događaju na ruskim cestama.
Ostale zemlje u kojima upotreba nadzornih kamera nije ograničena - sve dok kamera ne ometa pogled vozača i izbrišete sva lica i registarske oznake prije objavljivanja snimke - uključuju Albaniju, Bjelorusiju, Bosnu i Hercegovinu, Bugarsku, Crnu Goru, Češku, Dansku, Estoniju, Finsku, Gruziju, Hrvatsku, Italiju, Irsku, Island, Litvu, Latviju, Makedoniju, Maltu, Moldavijau, Nizozemsku, Norvešku, Rumunjsku, Sloveniju, Srbiju, Španjolsku, Švedsku, Tursku i Veliku Britaniju.
Situacija u Hrvatskoj
Prema Hrvatskom autoklubu (HAK), posljednjih nekoliko godina sve više automobila ima ugrađene kamere koje snimaju promet ispred vozača. Načelno, svi koji postavljaju takve kamere učinili su to prvenstveno kako bi zaštitili sebe, odnosno da u slučaju bilo kakvog incidenta, nezgode ili nesreće imaju snimljeno što se zapravo dogodilo. Do 25. svibnja prošle godine ništa, po tom pitanju, zapravo nije bilo sporno, a onda je na snagu stupila Opća uredba o zaštiti osobnih podataka, takozvani GDPR, i sve se – izokrenulo. Sad je upitno, naime, jesu li takve snimke zakonite i što sve famozna Uredba povlači sa sobom.
Za sva pitanja ključna adresa je Agencija za zaštitu osobnih podataka sa sjedištem u Zagrebu. Ona je temeljem Zakona o provedbi Opće uredbe o zaštiti podataka nadzorno tijelo za provođenje i reguliranje GDPR-a.
Što je sa ostatkom svijeta?
Azija – ima najveći potencijal za rast nadzornih kamera. Upotreba dashcam-a u Kini porasla je za dvadeset posto u posljednjih nekoliko godina. I nastavit će se povećavati, jer će zemlja uskoro prestići SAD kao najveće svjetsko tržište automobila. Broj madzornih kamera u automobilu neprekidno raste, kao i u Južnoj Koreji. To vrijedi i za jugoistočnu Aziju, npr. u Indoneziji, Maleziji ili Singapuru, gdje su opasnosti na cestama i prijevare sa osiguranjem uobičajene. Japan je pomalo iznimka, jer se nadzorne kamere uglavnom koriste u taksijima i policijskim automobilima radi praćenja ponašanja vozača i poboljšanja njihove učinkovitosti.
Sjeverna Amerika - u Kanadi i SAD-u obično pojedinačne države postavljaju pravila o uporabi dashcam-a. U Kanadi je uporaba nadzornih kamena u potpunosti zakonita jer se velika većina cesta smatra javnim prostorom, tako da ništa ne može spriječiti da se u nesrećama snimaju snimke u svrhu samozaštite. Video snimke javnih mjesta i događanja u SAD-u obuhvaćene su Prvim amandmanom, dok pravila o snimanju privatnih događanja određuju pojedine države. Mada, snimanje zvuka je drugačija stvar jer to nije tako jasno dopušteno. I dok su pitanja privatnosti glavne točke prijepora u Europi, u SAD-u je fokusiranje na pozicioniranju nadzornih kamera u vidno polje vozača. Države poput Kalifornije ili Kolorada dopuštaju da se nadzorne kamere pričvršćuju na vjetrobransko staklo, ali Teksas i New York, recimo, zabranjuju da se na vjetrobransko staklo pričvrsti 'bilo što neprozirno'. To ne znači da su nadzorne kamere tamo ilegalne - samo morate dobro razmisliti o tome gdje ih pozicionirati.
Australija – nadzorne kamere u automobilu su legalne u svim njihovim državama, a snimke s njih cijene osiguravajuća društva i policija.