Svake godine se, prema informacijama njemačkih osiguravajućih društava, ukrade više od 16.000 kaskom osiguranih automobila. Financijski je to gubitak od preko 300 milijuna eura. U Hrvatskoj se pak ukrade oko 1000 automobila godišnje
Postoji li učinkovit sustav protiv krađe automobila? Stručnjaci ADAC-a ispitali su učinkovitost različitih mehaničkih i elektroničkih tipova protuprovalnih uređaja. Donosimo vam najkorištenije sustave protiv krađe automobila.
Budući da niti jedan sustav sam za sebe ne pruža potpuno učinkovitu zaštitu, vlasnici automobila bi trebali kombinirati nekoliko proizvoda ili sustava protiv krađe te ih savjesno aktivirati ili održavati (naprimjer, redovito održavati akumulator u optimalnom stanju). Ograđene ili čuvane parkirne površine i garaže koje se mogu zaključati pružaju dodatnu zaštitu. Istovremeno, od proizvođača vozila traži se da ponude uvijek moderan, serijski sustav zaštite od krađe. U svakom slučaju, bilo kakva zaštita najbolje je rješenje.
Općenito, sustave zaštite protiv krađe vozila možemo podijeliti u tri osnovne kategorije: mehaničke, elektroničke i ostale.
Mehanički sustavi zaštite
Poluga na kolu volana
Metalna konstrukcija pričvršćena na kolu volana funkcionira tako da onemogućuje normalno upravljanje vozilom. Može biti poprečno postavljena na samom kolu volana ili tako da ga spaja s pedalom kočnice ili gasa. Cijena se kreće između 30 i 60 eura. Zaključavanje kola upravljača ovakvom polugom ne izgleda lijepo, njezino montiranje je nespretno, a kada nije u upotrebi mora biti smještena u kabini tako da ne ugrožava putnike u slučaju iznenadne problematične situacije, npr. za vrijeme iznenadnog, naglog kočenja ili prilikom sudara. Jer sve što je u kabini smješteno na neprikladan i neosiguran način u slučaju naglog i nekontroliranog kretanja vozila postaje potencijalno smrtonosan projektil. Jedan od najočitijih primjera su loše smješteni ili neučvršćeni prijenosni aparati za gašenje u kabini. Ili npr. kutija s alatom, koju manje-više imaju gotovo svi vlasnici automobila (pogotovo starijih modela, koji su u Hrvatskoj u većini slučajeva) i najčešće je smještena u prtljažniku vozila, otraga.
Metalna konstrukcija ('lisica') na kotaču
Metalna konstrukcija na kotaču onemogućava vožnju i djeluje kao i poluga na kolu upravljača što se tiče odvraćanja lopova. Troškovi: od 20 do 150 eura, a asortiman na tržištu je širok i svako može pronaći ono što mu financijski odgovara. Izuzetno je bitno da se vodi računa da ju se redovito montira nakon što odlučite parkirati vozilo na duže vrijeme, a onda i da ju se redovito demontira kada se odlučite za vožnju. U protivnom riskirate njena mehanička oštećenja i, što je još gore, oštećenje samog vozila. I za tu napravu vrijedi isto pravilo 'uskladištenja' u kabini kao i za polugu kola volana. Osim toga, u ovisnosti o vremenskim prilikama, sklona je prljanju, pa je manipulacija njome neugodnija.
Zaštitni ventil na gumi
Radi se o priključku fizički montiranom na ventilu gume, a omogućuje istjecanje zraka iz nje putem centrifugalne sile tijekom vožnje. Međutim, ova zaštita od krađe može također biti iznenadno opasna ako sam vlasnik zaboravi ukloniti štitnik i automobil se počne nekontrolirano ponašati u vožnji zbog naglog pada pritiska zraka u gumi. Cijena je oko 50 eura. Veliki nedostatak ovog sustava je vrlo često zaboravljanje, ne toliko aktiviranja sustava prilikom napuštanja automobila, već njegova ponovna deaktivacija prilikom ponovnog kretanja vozilom.
Zaključavanje stupa upravljača
To je mehanička brava koja sprečava okretanje kola upravljača i pokretanje motora. Brava mora biti aktivirana prije izlaska iz vozila te deaktivirana prilikom ponovnog kretanja. Instalaciju može obaviti samo specijalizirana tvrtka, a troškovi mogu varirati ovisno o proizvođaču i konstrukciji.
Zaključavanje ručice mjenjača
Ono sprečava promjenu stupnja prijenosa mjenjača. U slučaju ručnog mjenjača vlasnik ovakvog sustava aktivira ga ključem ili nekom polugom kada je odabran stupanj prijenosa za vožnju unatrag. Što se tiče automatskih mjenjača, on se aktivira kada je ručica u položaju za parking. Opet, instalaciju može obaviti samo specijalizirano osoblje. Najčešće vlasnici ovakvog sustava, u ovisnosti o starosti automobila i učestalosti parkiranja, iz neobjašnjivih razloga svakim ga danom sve rjeđe koriste. Jedan od najčešćih razloga je razmišljanje vlasnika da što je stariji model automobila, manje ga se krade. Pogrešno!
Zaštitni vijci ili matice kotača
Jedan vijak ili matica od njih od tri do pet na svakom kotaču, u ovisnosti o konstrukciji vozila, zamjenjuje se posebnim vijkom ili maticom što se mogu ukloniti samo mehanički kodiranim nastavkom na ključu za skidanje kotača. Set za četiri kotača stoji između 10 i 30 eura po setu. Nedostatak: lopovi često imaju kod sebe najčešće upotrebljavane nastavke. Drugi nedostatak je to da, čak i ako imate takvu zaštitu, ona ne sprečava samu krađu i odvoženje automobila. Ova zaštita je više namijenjena tome da zaštitite svoje kotače od krađe, a ne vozila u cijelosti.
Elektronički sustavi zaštite
Zaštita od zračenja / torbica za ključeve
Ovaj elektronički sustav protiv krađe namijenjen je tome da bi se spriječilo elektroničko kopiranje na daljinu elektronički kodiranih ključeva automobila. Ipak, ovakva zaštita ne funkcionira uvijek pouzdano, a niti svaki ključ stane u svaku torbicu ili etui. Danas svaki iole moderniji automobil ima bežični sustav otvaranja vrata na daljinu, a sve specijaliziraniji i stručniji kradljivci automobila vrebaju iz prikrajka kako bi kopirali zapisani elektronički kod s ključa koji se nalazi kod vlasnika automobila. Ipak, ovim sustavom zaštite protiv krađe sve postaje još apsurdnijim.
GPS Tracker
GPS modul pohranjen u vozilu prenosi položaj vozila putem pametnog telefona ili tableta. Djelomično upozorava i na automatski alarm kada napuštate određenu geozonu. Cijena može varirati između 30 i 300 eura. Ovaj sustav je dobar, ali ne sprečava samu krađu. Ipak, ako vam već i ukradu automobil, možete ga geografski pratiti i onda upozoriti policiju ili specijaliziranu tvrtku za praćenje. Nedostatak ovog sustava je taj da se on može demontirati s vozila i uništiti ili jednostavno odbaciti, a i vozilo se može odvesti u neku vrstu izoliranog prostora (npr. dobro izolirani kontejner), koji onemogućava slanje GPS signala. Problem je i samo napajanje ovakvog uređaja koje se mora isto tako održavati operativnim na optimalan način.
Alarmni sustav
Skrivena elektronika će pokrenuti alarme u slučaju udara u automobil, razbijenog stakla, promjene nagiba vozila (npr. pri vuči ili podizanja na prikolicu) ili pada napona (npr. unutarnja rasvjeta koja se uključuje kad se vrata otvore). U ovom slučaju stručnjaci ADAC-a preporučuju CAN sabirnice jer zahtijevaju manje ožičenja i mogu se lakše izvesti pomoću izvornog ključa vozila. Nedostatak: alarmni sustav je često sklon lažnim alarmima i stoga manje učinkovit u slučaju stvarne krađe. Ipak, ovaj sustav i dalje je prilično omiljena metoda zaštite protiv krađe.
OBD zaštita
OBD je skraćenica za on-board diagnostics, odnosno elektronički sustav dijagnostike u vozilu. Modul protiv krađe (nalik releju) umetne se u dijagnostičku utičnicu u vozilu, čime se sprečava programiranje imobilizatora. Instalacija je moguća samo u specijaliziranoj radionici, međutim košta oko 200 eura.
Ostali sustavi zaštite
Ima ih mnogo, ali najčešći je sustav mehaničkog graviranja kodova na staklima automobila kako bi se spriječila krađa, odnosno da ga, kada se vozilo i otuđi, možete po nečemu prepoznati u slučaju pojave rabljenih vozila na tržištu. Cijena: oko 70 eura. Nedostaci: graviranje kao takvo je složeno, a kradljivce luksuznih automobila to često ne odvraća od krađe. Oni jednostavno zamijene stakla na ukradenom automobilu i tako mu daju novi 'identitet'.