odluka iz bruxellesa

Autoindustrija dobila više vremena za prilagodbu ograničenjima emisija CO2: Ali, kazne su veće

01.04.2025 u 22:17

Bionic
Reading

Europska komisija predložila je u utorak ciljane dopune uredbe s fleksibilnijim tumačenjem ispunjavanja standarda emisije ugljičnog dioksida za osobna i laka gospodarska vozila, kako bi se izbjeglo da proizvođači plaćaju visoke kazne u slučaju nepoštivanja

Izmjene uredbe sastoji se u tome što će se usklađenost proizvođača s ciljevima za emisije ugljikovog dioksida postavljenim za 2025., 2026. i 2027. godinu ocjenjivati za cijelo to trogodišnje razdoblje, a na godišnje. Primjerice, ako ne ispune svoje ciljeve 2025., moći će nadoknaditi manjak 2026. i 2027. većim smanjenjem emisija. Ako pak ove godine premaše ciljeve, bit će pod manjim pritiskom u sljedeće dvije godine.

Prema prijedlogu izmjene uredbe, ciljevi ostaju isti, samo proizvođači dobivaju više vremena za prilagodbu. U prijedlogu se zadržavaju ciljane vrijednosti emisije ugljičnog dioksida, koje za razdoblje od 2025.-2029. iznose 93,6 grama za automobile i 153,9 grama za kombije po kilometru.

Premije od 95 eura

Predviđene kazne su iznimno visoke. Ako prosječne emisije ugljikova dioksida u svim vozilima koje proizvodi određeni proizvođač premašuju zacrtane ciljeve, proizvođač mora za svako novo vozilo registrirano u toj godini platiti premiju od 95 eura za prekomjerne emisije za svaki gram ugljikova dioksida iznad ciljanog iznosa. Mnogi proizvođači ove godine neće uspjeti ispuniti te ciljeve zbog čega bi, bez ovoga prijedloga, neki morali platiti kazne i do 15 milijardi eura.

Prema uredbi donesenoj u ožujku 2023. o postrožavanju standardnih vrijednosti emisija CO2 za nove osobne automobile i nova laka gospodarska vozila, od početka ove godine do 2029. svi proizvođači moraju smanjiti prosječne emisije za 15 posto u odnosu na 2021., zatim za 55 posto za nove automobile i 50 posto za nove kombije za razdoblje 2030. – 2034. i za 100 posto od 1. siječnja 2035. nadalje.

Dekarbonizacija

'Naša visoko inovativna automobilska industrija dekarbonizira se kako bi pridonijela borbi protiv klimatskih promjena, ali i kako bi održala svoju konkurentsku prednost na svjetskim tržištima. Današnjom inicijativom dajemo više fleksibilnosti ovom ključnom sektoru, a u isto vrijeme ostajemo na putu naših klimatskih ciljeva. Zajedno želimo dokazati da dekarbonizacija i konkurentnost mogu ići ruku pod ruku', izjavila je predsjednica Komisije Ursula von der Leyen.

Komisija je pozvala Vijeće EU-a i Parlament da što prije usvoje ove dopune kako bi se osigurala predvidljivost i sigurnost za automobilsku industriju i investitore.