2024. godina je s ukupno 63.806 komada u odnosu na 2023. godinu s 56.697 komada donijela rast od 12,54 posto. To je 7109 primjeraka više u odnosu na 2023. Škoda zauzela prvo mjesto među markama, a Octavia je ukupno najprodavaniji model s 4131 komadom
Nakon što smo dobili najnovije podatke o prodaji novih automobila u Hrvatskoj za mjesec prosinac, donosimo vam detaljniju analizu prodajnih rezultata. Zahvaljujući Promociji Plus imamo detaljne podatke o prodaji, točnije registracijama novih automobila u Hrvatskoj za 12. mjesec 2024. Generalno, prosinac nam je donio nešto lošije rezultate nego prethodni mjesec studeni.
Novoregistrirano je ukupno u prosincu 3642 novih osobnih automobila. Uzmemo li u obzir samo mjesec prosinac, to je 227 registracija novih automobila više ili rast od 6,65 posto u odnosu na prošlogodišnji prosinac, kada ih je prodano 3415 komada.
Ukupno, na godišnjoj razini prošla 2024. godina je s ukupno 63.806 komada u odnosu na 2023. godinu s 56.697 komada donijela rast od 12,54 posto. To je ukupno 7109 primjeraka više u odnosu na prethodnu 2023. Dakle, izvrsni rezultati posljednjih nekoliko mjeseci nisu bili iznimka, već pravilo koje nam je donijelo sjajne rezultate prošle godine. Ovo je odlična vijest, jer to znači da prodajne brojke više ne odražavaju donedavnu situaciju s isporukom novih automobila zbog globalne svjetske situacije s nedostatkom elektroničkih čipova, ostalih komponenti i ratnih zbivanja u svijetu. Osim toga to znači i da je porasla kupovna moć prije svega pravnih, a posredno i fizičkih osoba.
Škoda na vrhu, Volkswagen drugi, a Renault treći na listi najprodavanijih marki
Vrh ljestvice prodaje novih vozila i nakon mjeseca prosinca je pripao ponovno Škodi, koja s ukupno 8412 automobila drži 13,18 posto tržišta. Na drugom je mjestu završio Volkswagen sa 7417 vozila ili 11,62 posto tržišta. Na trećem mjestu je završio Renault s 4593 vozila ili 7,2 posto tržišta. Prve tri marke drže ukupno 32 posto udjela na tržištu novoregistriranih novih automobila u 2024-toj.
Škoda Octavia najprodavaniji model, VW T-Cross drugi, a Suzuki Vitara treća
Prva na listi najprodavanijih modela u 2024. godini je Škoda Octavia s 4131 komadom (6,47 posto tržišta). Volkswagen T-Cross je završio drugi s 2335 komada (3,66 posto), a Suzuki Vitara je treća s 2038 komada (3,19 posto). Renault Clio je završio na četvrtom mjestu s 2018 komada, a Opel Corsa je završila peta na ljestvici najprodavanijih modela u 2024. s 1999 prodanih primjeraka.
Gledamo li samo prosinac 2024. godine, onda vidimo da je na prvom mjestu završila Suzuki Vitara sa 150 prodanih primjeraka. Na drugom mjestu je bio MG ZS sa 147 komada, a na trećem mjestu Škoda Octavia sa 141 komadom. Četvrto mjesto je zauzeo Volkswagen T-Cross sa 140, a peti je Citroën C3 sa 137 komada registriranih u prosincu.
Zanimljivo, gledamo li prema grupacijama proizvođača, Volkswagen grupacija (VW, Škoda, Audi, Seat, Cupra, Porsche) je zauzela u 2024. godini prvo mjesto s ukupno prodanih 20.474 automobila ili 32,08 posto. Na drugom mjestu je završio veliki Stellantis (Opel, Peugeot, Citroën, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, DS Automobiles, Lancia, Dodge, Abarth, Ferrari i Maserati) s 8539 automobila ili 13,39 posto. Renault grupa (Renault, Dacia, Alpine) je na trećem mjestu s 8249 automobila ili 12,93 posto. Dodamo li ovome i Nissan s 857 automobila ili 1,34 posto, kao i Mitsubishi s 12 vozila ili 0,02 posto onda rezultati Alijanse Renault-Nissan-Mitsubishi čine ukupno 9118 prodana automobila ili 14,29 posto. Četvrta je grupacija Hyundai i Kia s ukupno 6684 prodana vozila ili 10,48 posto.
Prodaja marki prema tipu goriva
U donjoj tablici možemo vidjeti preferencije hrvatskih kupaca što se tiče vrste pogonskog goriva u 2024-toj. Ukupno je u 2023. godini bilo prodano 46 različitih marki automobila, 2022. godine 50, a 2021. njih 40. Sada je nakon prosinca bilo ukupno 53 različitih marki.
Ne ulazeći u pojedinu marku, a rezultati su posve jasni za svaku od marki na našem tržištu, nakon cijele 2024. dominiraju i dalje Otto automobili ili kolokvijalno govoreći, automobili na benzin s 30.535 komada ili 47,9 posto ukupnog tržišta prodanih novih automobila. Uzmemo li cijelu prethodnu 2023. godinu benzinaca je bilo 50,5 posto svih novih prodanih automobila.
Još od kolovoza 2022. su na drugom mjestu hibridni automobili. Tako je i sada u cijeloj 2024. s prodanih 19.263 komada ili 30,2 posto tržišta. Ovdje primjećujemo rast hibridnih automobila u odnosu na 2023. s 24,7 posto, 2022. je udio bio 20,7 posto, godine 2021. 15,6 posto, a 2020. samo 6,9 posto. Top 3 najprodavanije marke u toj kategoriji su završili redom: Suzuki (4054), Toyota (2547) i Audi (1367).
Automobili s dizelskim motorom su završili na trećem mjestu nakon cijele 2024. godine s 10.685 komada ili 16,7 posto tržišta novoregistriranih novih automobila. Prethodne, 2023. godine, su također bili treći s 10.753 komada (19,0 posto). Da spomenemo, godinu 2022. su završili na trećem mjestu s 8962 komada ili 20,3 posto. Cijele 2021. godine je postotak dizelskih automobila u ukupnom broju svih automobila bio nešto veći; 23,7 posto.
Potpuno električni automobili su završili na četvrtom mjestu. U cijeloj 2024. je prodano njih 1915 ili 3,0 posto. U 2023. je bilo registriarano njih 1618 ili 2,9 posto. Treba spomenuti da prošle 2023. godine nije raspisan natječaj za energetski učinkovita vozila (EV, PHEV i FCEV). Ali, isto tako treba reći i da su trgovci davali obilne popuste na čisto električne i PHEV automobile, koji su imali funkciju 'zamjenskih poticaja'. Prošle 2024. smo imali novi krug poticaja u iznosu od 15 milijuna eura, što je dosad najviši iznos otkako se dodjeljuju poticaji od strane države. Sad već vidimo da su rezultati u ovoj kategoriji bolji od prethodne 2023. Bez obzira na već sada bolje rezuiltate u odnosu na prošlu godinu, treba reći kako se i kod nas osjeća splašnjavanje globalnog 'entuzijazma' za čisto električne automobile.
Treba reći i da je potpuno električnih automobila u cijeloj 2022. godini prodano 1374 primjeraka i oni su činili 3,1 posto hrvatskog tržišta prema tipu goriva. U 2021. godini je njihov udio bio 1,5 posto s 539 komada.
Nakon cijele 2023., listu je predvodila Tesla s 567 komada (26,5 posto EV tržišta u RH), Volkswagen je bio drugi s 226 komada (13,97 posto), treći je bio Renault sa 163 (10,07 posto) električna automobila. Škoda sa 119 (7,35 posto) primjeraka je bila četvrta, a poredak od top 5 marki je zatvorila Dacia s modelom Spring sa 115 (78,11 posto) vozila. Ukupno je 30 proizvođača (od 46 marki) isporučilo potpuno električne automobile svojim kupcima u 2023.
Nakon prosinca 2024. godine na vrhu je Tesla sa 601 vozilom ili 31,38 posto tržišta, slijedi Renault sa 195 vozila ili 10,18 posto. Na trećem mjestu je završio Hyundai sa 165 komada ili 8,62 posto.
Slijede automobili čiji motori koriste ukapljeni naftni plin (UNP ili na engleskom LPG) s 1408 komada ili 2,2 posto. 2023. godine je prodano 1717 komada ili 3,0 posto. U ovoj kategoriji smo na nižoj razini nego u 2022. s 1806 komada ili 4,1 posto. U 2021. godini je rezultat bio 4,4 posto, a prethodne 2020. godine je prodano ukupno 717 komada ili 2,0 posto. U 2024. listu predvodi Dacia s 1284 komada, tu je još Renault sa 111 komada (riječ je naravno o istom motoru ECO-G100 iz Alijanse), a slijedi na trećem mjestu Fiat s 13 komada. Treba reći da su na prva dva mjesta dvije sestrinske marke i jedine uz Fiat koje prodaju dvogorivne motore u prvoj ugradnji, odnosno ugrađene u tvornici proizvođača. Naknadna ugradnja plinske instalacije se u nove automobile, što je naravno legalno u ovlaštenim radionicama, ne uzima u obzir u ovoj analizi.
Prodaja prema županijama
I na kraju, prodajni rezultati prema županijama u cijeloj 2024. izgledaju ovako; u Gradu Zagrebu i Zagrebačkoj županiji novoregistrirano je očekivano najviše automobila, njih 27.152 ili 42,55 posto. Da podsjetimo, prethodne 2023. je ovdje prodano 24.669 komada ili 43,51 posto (u 2022. 45,45 posto, a 2021. 42,96 posto) od ukupne količine prodanih osobnih automobila.
Na drugom mjestu je Splitsko-dalmatinska županija s 5695 komada novoregistriranih novih automobila ili 8,93 posto hrvatskog tržišta (2023. su isto bili drugi s 4828 komada ili 8,52 posto, 2022. također drugi s 8,35 posto, a 2021. 7,57 posto).
Primorsko-goranska je završila na trećem mjestu s 4594 komada ili 7,20 posto (2023. je završila kao četvrta s 3986 komada ili 7,03 posto hrvatskog tržišta novoregistriranih novih automobila, 2022. treći s 7,85 posto, a 2021. 7,28 posto).
Istarska županija je na četvrtom mjestu s 4001 komadom ili 6,27 posto. Ova je županija 2023. završila na trećem mjestu s 4253 komada ili 7,50 posto, dok su 2022. su bili četvrti sa 6,16 posto tržišta.
Požeško-slavonska županija je peta s 2851 komadom ili 4,47 posto. 2023. je završila na 7. mjestu s 2259 komada ili 3,98 posto hrvatskog tržišta novoregistriranih novih automobila.
Kao i 2021., ali i 2022. godine na posljednjem mjestu je bila Ličko-senjska županija, sa 194 prodana automobila ili 0,44 posto tržišta. Nakon rezultata za 2023. ova županija nije bila na posljednjem mjestu, jer su s 289 automobila ili 0,51 posto tržišta, završili na pretposljednjem mjestu. Na neslavnom posljednjem mjestu je 2023. završila Virovitičko-podravska županija s 262 prodana komada ili 0,46 posto. No Ličko-senjska županija je ponovno na neslavnom posljednjem mjestu s 292 primjeraka ili 0,46 posto u cijeloj 2024.