test automobila

Vozili smo Cupru Born 77 (82) kWh eBoost: Sportski dizajn, performanse i veliki domet

21.07.2023 u 10:13

Bionic
Reading

Prvo potpuno električno vozilo Cupre predstavlja kombinaciju naprednoga pogonskog sustava, tehnologija upravljanja baterijom radi pružanja trenutačnih performansi te dizajna po kojem se ova sportska marka ističe među konkurencijom

Na svom jednotjednom testu smo vozili Cupru Born, potpuno električni urbani automobil, točne oznake Cupra Born 77 (82) kWh eBoost. Maksimalna snaga e-motora testnog modela je 170 kW (231 KS).

Otkako je 2019. godine predstavljen na Sajmu automobila u Ženevi, Seat el-Born koncept je privukao pohvale zbog svog uglađenog izgleda i osobnosti. Iako tada još pod oznakom marke Seat, bilo je potpuno izvjesno da će budući proizvodni model biti pod oznakom Cupra.

Direktor Cupre Wayne Griffiths je godinu dana nakon premijere el-Born koncepta izjavio da 'Cupra el-Born prikazuje sve gene marke Cupra i mi smo originalni koncept podigli na novu razinu stvarajući novi sportski i dinamičan dizajn te preuređenje tehnološkog sadržaja. Cupra el-Born živi je dokaz da su performanse i elektrifikacija sjajno podudaranje.'

Upitan hoće li se el-Born ikad naći na tržištu pod markom Seat, Wayne Griffiths je rekao: 'Mi lansiramo el-Born kao prvi potpuno električni model pod brandom Cupra. Vjerujem da je to ispravna odluka, el-Born ima sve gene marke Cupra ... mislim da je svaka dobra vijest za Cupru dobra vijest za Seat.'

Vremenski slijed je pokazao kako je Cupra krajem svibnja 2021. održala svjetsku premijeru modela Cupra Born. Prvo potpuno električno vozilo drugačije i nekonvencionalne marke oličenje je emotivnog dizajna i vrhunskih performansi, a istovremeno izaziva trenutačni poredak u ovom segmentu vozila. Iz naziva konceptnog vozila el-Born izbačen je prefiks 'el' i ostalo je ime Born (s eng. rođen), koje možda i najbolje pokazuje koliko je to važno za marku Cupra, ali i matičnu tvrtku SEAT SA.

Cupra Born 77 (82) kWh eBoost Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

Stimulirajući dizajn, električne performanse i nekonvencionalan, avanturistički karakter ono su po čemu se Cupra Born posebno ističe. On označava početak novog doba za marku Cupra, a uskoro nam dolazi i sljedeći potpuno električni model Tavascan koji ulazi u kategoriju SUV vozila.

Cupra Born predstavlja kombinaciju naprednoga pogonskog sustava, tehnologija upravljanja baterijom radi pružanja trenutačnih performansi te dizajna po kojem se marka Cupra ističe među konkurencijom. On je ujedno prvi model marke koji se kupcima počeo isporučivati uz koncept neutralnih neto emisija CO₂, u okviru kojega se u opskrbnom lancu upotrebljava energija dobivena iz obnovljivih izvora. Preostale, neizbježne emisije kompenziraju se ulaganjima u ekološke projekte koji su certificirani u skladu s najstrožim standardima.

Cupra Born je dizajniran i razvijen u Barceloni, u sjedištu u Martorellu, a njegova proizvodnja je započela u rujnu 2021. u Volkswagenovoj njemačkoj tvornici u Zwickauu.

Vanjski dizajn, struktura i dimenzije

Već prvi pogled na vanjski izgled Borna nam govori da ovaj potpuno električni model posreduje snažan karakter marke Cupra koji odiše agilnošću i performansama. On objedinjuje dinamične površine uz dalekosežnu upotrebu vanjske boje i tehničkih detalja radi stvaranja dizajna koji se odlikuje sportskim karakterom i elegantnošću.

Prednji dio osigurava prvi vizualni dojam i pobuđuje emocije od trenutka kada ga ugledate. On zrači osobnošću, elegancijom i usredotočenošću. Izgled prednjeg dijela vozila ostvaruje se novodizajniranim full LED glavnim svjetlima i nižim otvorima osmišljenima za odvođenje zraka prema hladnjaku – ovaj konkavni gornji dio doima se poput nosa morskog psa, a svojom markantnošću pravo je oličenje snage.

U donjem su dijelu smješteni otvori za zrak s bakrenim okvirom, a iako je električnim vozilima potrebna manja količina zraka od vozila s motorom na izgaranje, radi optimizacije pogonskog sustava i dalje su potrebne toplinske karakteristike. Kombinacija inženjerskih zahtjeva i pristupa dizajnu pomaže pri postizanju savršene ravnoteže između oblika i funkcije.

Poklopac motora odlikuje se 3D oblicima koji dodatno lome svjetlo koje pada na njega te tako unosi dodatnu živahnost u prednji dio. Istovremeno, izraženi akcenti na vrhu glavnih svjetala i duž bočnih dijelova pridonose pobuđivanju sportskog karaktera vozila.

Impresivna LED tehnologija osvjetljenja iznimno je važan čimbenik u postizanju konačnog izgleda Borna. Svjetlosni potpis je jedinstven i trenutačno prepoznatljiv, a upotpunjen je malim trokutima na bočnim dijelovima svjetala. Tehnologija osvjetljenja obuhvaća i animiranu ceremoniju dok se približavate vozilu i pokrećete ga, zbog čega će doživljaj vozila biti još bolji.

Završni je detalj u pogledu dizajna prednjeg dijela vozila svakako bakreni amblem Cupra. Uokviren u samom prednjem dijelu poklopca motora između dviju markantnih linija koje pogled usmjeravaju dolje prema natpisu Cupra, njegov položaj i dizajn pridonose općem dojmu o kvaliteti vozila.

I dok pogled luta dalje do bočnog profila, promatračevo će oko primijetiti A stup kojim ne samo da se osigurava elegantniji izgled koji pršti od performansi, već koji služi i kao funkcijski aspekt u poboljšanju protoka zraka iznad vozila te omogućuje integraciju Head-up zaslona u putničkom prostoru.

Četiri dodatna elementa osiguravaju da izgled automobila bude markantan, sportski i usredotočen. Jedan od njih jest protočni aerodinamični element na bočnim pragovima, pri samom dnu vozila, a to je element koji je izveden u kontrastnoj boji s obzirom na boju karoserije vozila. Drugi su element oštre linije koje se protežu cjelokupnom dužinom karoserije i stvaraju elegantan izgled potpuno električnog Borna s vrhunskim performansama. Treći je element izvedba C stupa kojom se stvara dojam kao da krov vozila lebdi. Stup se odlikuje trodimenzionalno teksturiranom površinom u drugoj boji kako bi se stvorio dojam lakoće u bočnom dijelu, no i usredotočenosti i dinamičnosti. Naš testni model je imao doplatni Paket PRIVACY s dodatno zatamnjenim bočnim staklima straga i stražnjim staklom.

Linije Borna se protežu oko vozila i sežu sve do stražnjeg dijela vozila. Stražnji spojler besprijekorno je spojen s C stupom te odvlači pogled s bočnog dijela vozila na stražnji. A uz integrirani difuzor u boji vozila kojim se stražnji dio vozila obogaćuje na prirodan način te posreduje sportski i aerodinamičan karakter, stražnji dizajn Borna uokviren je kako u gornjem tako i u donjem dijelu.

Stražnje svjetlo koje se prozeže od jednog do drugog ruba stražnjeg kraja ('coast-to-coast') ne osigurava samo impresivno osvjetljenje, već mu LED tehnologija podaruje i napredniji izgled. No sustav također pridonosi dojmu širine, zbog čega će vozilo posredovati višu razinu sigurnosti dok mu se budete približavali. Stražnji je poklopac izveden okomito na branik, čime se dizajn čini besprijekornim i istovremeno poboljšava dojam snage.

Na najnižem su dijelu smješteni registracijska pločica, katadiopteri ('mačje oči') i tehnički elementi unutar područja koje je okruženo vanjskom bojom vozila. Cupra Born na izbor nudi paletu od ukupno šest boja (Vapor siva, Glacial bijela, Geyser srebrna, Rayleigh crvena, Quasar siva i ekskluzivna Aurora plava). Naš je model imao Aurora plavu special boju.

Što se podvozja tiče, inženjeri su naporno radili kako bi bili sigurni da Born savršeno spaja elektrifikaciju i performanse, pokazujući da električni automobili mogu biti uzbudljivi za vožnju. Za isporuku vozila koje pruža dotjerano dinamičko iskustvo bez obzira na scenarij vožnje bili su potrebni čvrsti temelji.

Cupra Born koristi MEB arhitekturu Volkswagen Grupe, sa specifičnom aplikacijom Cupra kada je opremljen DCC-om (15 mm niže na prednjoj osovini i 10 mm niže na stražnjoj osovini od standardne visine MEB Volkswagen Grupe). Modularna matrična platforma električnog pogona omogućila je Cuprinim inženjerima da poboljšaju dinamičke sposobnosti vozila, čineći ga što agilnijim, elegantnijim i fokusiranijim.

Njegove dimenzije igraju veliku ulogu u dinamičkim sposobnostima modela; dug je 4324 mm, širok 1809 mm (2070 mm s otvorenim retrovizorima), visok 1540 mm i ima međuosovinski razmak od 2766 mm. Promjer kruga okretanja je 10,15m. Dodajte dobro poznate, robusne tehnologije podvozja prednjih MacPherson amortizera i napredni dizajn s pet višestrukih veza straga i Born koristi sigurnu platformu za izgradnju dinamike koja se očekuje od ove nekonvencionalne marke.

Treba reći i da Born ima serijske prednje Cupra kočnice 340×27 (mm), dok su straga bubanj kočnice.

Postavljena između osovina, težina baterije nalazi se nisko i središnje, pružajući gotovo savršenu raspodjelu 50:50 i nisko postavljeno težište. To čini Born brzim za promjenu smjera i okretnim čak i na najzahtjevnijim cestama. Inače, kapacitet prtljažnika našeg testnog Borna je 385 l, a kad se polegnu nasloni sjedala straga raste do 1267 l. Težina vozila s 5 sjedala je 1949 kg (1950 kg s 4 sjedala).

Izgled Borna upotpunjava šest izvedbi dizajna kotača veličine 18, 19 i 20 cola. Te izvedbe dizajna kotača od lakog metala uključuju aerodinamične umetke i bakrene akcente. Umetcima se poboljšava aerodinamika, zahvaljujući čemu Born može u cijelosti iskoristiti svoju učinkovitost i vrhunske performanse. Strojna obrada s bakrenim akcentima čini ih još prepoznatljivijima.

Naš je testni model imao doplatne aerodinamične 19-colne (7,5Jx19“) lakometalne naplatke Typhoon 31/2 strojno obrađene Glossy crne boje s obrubom u djelomično Copper bakrenoj boji s gumama Continental EcoContact 6, dimenzija 215/50R19 T.

Unutrašnjost

Dinamičan karakter Borna se proteže i u unutrašnjosti vozila. Pažnja je uvelike bila usmjerena na vozača, kao što je slučaj u svim vozilima marke Cupra, no putnički je prostor izveden tako da ugosti sve putnike sa stilom i udobnošću, a sve to popraćeno je ekološkom osviještenošću. Boja unutrašnjosti je Dark Aluminium mat, dok su boje kontrolne ploče crna, srebrna i Copper bakrena.

Čitav niz materijala u unutrašnjosti posreduje sportski karakter, sofisticiranost i kvalitetu, uključujući serijska sportska sjedala koja sadrže materijal SEAQUAL® Yarn od reciklirane plastike izvađene iz mora, kao u našem slučaju. Treba napomenuti i da su opcijska sportska sjedala izrađena su od materijala DINAMICA® te također sadrže reciklirane materijale. Ova obloga se nalazi na prednjim vratima.

Od sportskog kola upravljača Cupra do raznih bakrenih akcenata, Cupra Born punokrvni je član obitelji vozila ove marke bez obzira što se radi o potpuno električnom vozilu. Naravno, ovo se odnosi na one koji još uvijek preferiraju automobile s motorom s unutarnjim izgaranjem. Naš je Born imao grijano kolo upravljača s okruglim 'satelitskim' Start-Stop tipkama. Lijevo je tipka za odabir načina vožnje, a desno je tipka e-Boost.

Unutrašnjost Borna je digitalizirana, a standardni plutajući zaslon osjetljiv na dodir od 12 inča zauzima središnje mjesto, blago nagnut kako bi vozaču pružio savršen pogled, nudeći jednostavan pristup nizu funkcija u jednostavnom i intuitivnom stilu.

No dok bacite pogled kroz upravljač, manja, fokusiranija ploča s instrumentima veličine 5,3 inča dolazi vam u vidokrug, a pojednostavljeni raspored pruža najrelevantnije informacije u potpunoj jasnoći.

U svijetu u kojem je veličina zaslona postala kralj ovo se može činiti kontraintuitivnim, ali postoji dobar razlog za uklanjanje složenosti iz ovog područja kabine.

Zahvaljujući doplatnom sustavu Head-up zaslona proširene stvarnosti, koji projicira ključne informacije na vjetrobransko staklo i izgleda kao da je slojevito postavljen preko stvarnog svijeta, informacije poput indikatora pomoći vozaču, pokazatelja brzine i navigacijskog sustava, svi su podaci izravno u vidokrugu vozača, poboljšavajući cjelokupno iskustvo vožnje i naglašavajući kabinu koja je jasno usmjerena prema vozaču.

Born je digitaliziran te sadrži infotainment sustav najnovije generacije, pristup online uslugama, ekosustav koji pršti od aplikacija koje se mogu preuzeti, sigurnosne i servisne značajke te daljinski pristup.

Svemu se može jednostavno i intuitivno pristupiti putem serijskog lebdećeg 12-inčnog infotainment zaslona visoke razlučivosti, a ako se ne nalazite u blizini vozila, to možete učiniti putem novo razvijene aplikacije 'My CUPRA'. Ona omogućuje pristup upravljanju vozilom te omogućuje kontrolu nad cijelim nizom značajki, uključujući punjenje, bez obzira na to jeste li u pokretu ili kod kuće.

Naš je testni model imao doplatni Paket TECH M, koji uključuje: Keyless Advanced (sustav ulaska, izlaska i pokretanja vozila bez ključa), osvjetljenje vanjskih ručkica vrata, Car2X (povezivanje s ostalim pametnim vozilima) te bežično punjenje mobilnog uređaja.

Sigurnost i praktičnost

Cupra Born na prvo mjesto postavlja tehnologiju, a njegova bogata ponuda dostupnih sigurnosnih i praktičnih sustava znači da je kod njega riječ o vozilu s vrhunskim performansama koje s lakoćom prati svakodnevni život te je ujedno jedno od najsigurnijih u svojem segmentu.

Ponuda sustava opsežna je i sveobuhvatna: prediktivna automatska regulacija razmaka, Travel Assist, Side i Exit Assist, sustav prepoznavanja prometnih znakova, Emergency Assist i Pre-Crash Assist. Svi sustavi potpora i njihovi pokazivači koji vozaču pružaju vrijedne informacije nalaze se unutar vidnog polja vozača, i to zahvaljujući gore spomenutom sustavu Head-up zaslona s proširenom stvarnošću.

Sustavi u vozilu koriste se podacima koje pruža cijeli niz integriranih senzora, bez obzira na to je li riječ o radarima, kamerama ili ultrazvučnim senzorima, a informacije dobivene iz vanjskih izvora pomažu pri stvaranju predodžbe o okolini vozila i svim mogućim opasnostima. Prediktivni sustav ACC određuje poziciju Borna na temelju cestovnih i GPS podataka koje pruža navigacijski sustav, čime se omogućuje ispravljanje brzine vozila ovisno o vrsti ceste koja je pred njim – zavoji, kružni tokovi, raskrižja, ograničenja brzine i naseljena područja. Taj inteligentni sustav može prilagoditi brzinu vozila pri promjeni ograničenja upotrebom informacija iz prednje kamere i sustava prepoznavanja prometnih znakova.

Sustav Travel Assist koristi se informacijama iz sustava ACC i Lane Assist za aktivno zadržavanje vozila u sredini voznog traka i prilagodbu brzine tijeku prometa – pružajući vožnju s potporom u cijelom rasponu brzina. Tehnologija sustava Side i Exit Assist popunjava praznine koje nastaju uslijed mrtvih kutova te izdaje vizualna i zvučna upozorenja ako vam se približava nešto što niste mogli uočiti. Sustav upozorenja pri izlasku iz vozila Exit Warning izdaje zvučno upozorenje kada se netko ili nešto približava Bornu nakon što ga parkirate i želite izaći iz vozila.

Ovo električno vozilo se također koristi prednostima sustava Emergency Assist, čime se osigurava da će vozač ostati usredotočen na vožnju te da mu pozornost neće odvraćati vizualna i zvučna upozorenja. Ako reakcija vozača izostane, vozilo može izdati kočione trzaje, a ako se time ništa ne postigne, vozilo se može zaustaviti do punog stanja mirovanja i aktivirati uređaj za svjetlosno upozorenje. Nakon što se zaustavi, vozilo može stupiti u izravan kontakt s hitnim službama upotrebom sustava eCall. Svi su sustavi osmišljeni tako da osiguraju nevjerojatnu razinu sigurnosti, i to bez osjećaja da se vozaču oduzima mogućnost kontrole.

Uz dodatne sustave kao što je Light Assist, koji može mijenjati duga i kratka svjetla ovisno o prometu iz suprotnog smjera u sumrak, kamere za prikaz iz ptičje perspektive Top View radi omogućavanja manevriranja i inteligentne potpore pri parkiranju, Born ne ispunjava samo dinamične potrebe marke Cupra, već i pruža razinu sigurnosti koja još nikada nije bila toliko napredna.

Cupra Born 77 (82) kWh eBoost
  • Cupra Born 77 (82) kWh eBoost
  • Cupra Born 77 (82) kWh eBoost
  • Cupra Born 77 (82) kWh eBoost
  • Cupra Born 77 (82) kWh eBoost
  • Cupra Born 77 (82) kWh eBoost
    +53
Cupra Born 77 (82) kWh eBoost Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

Pogonski sustav, baterije i punjenje

Ispod vanjštine modela Born krije se jedan od najnaprednijih električnih pogonskih sustava koji je ova marka s vrhunskim performansama ikada ugradila u jedno od svojih vozila. Kod modela Born pogonjeni se kotači nalaze straga kako bi se osigurao izraženiji sportski karakter. Pogonski sustav ovoga potpuno električnog vozila sa sinkronim motorom s permanentnim magnetom odlikuje se najvećim momentom većim od 16.000 okr./min., a smješten je iznad stražnje osovine i ispred središta kotača.

Okretni moment prenosi se upotrebom mjenjača s jednom brzinom i diferencijalom, čime se isporuka snage čini besprijekornom radi pružanja prirodnih performansi. Dostupne su dvije varijante modela Born: prva se odlikuje snagom od 150 KS (110 kW) i okretnim momentom od 310 Nm, dok također postoji verzija sa snagom od 204 KS (150 kW) i okretnim momentom od 310 Nm.

Naš testni Born je imao paket e-Boost koji performanse podiže na jednu sasvim novu razinu te povećava izlaznu snagu na vrijednost do 231 KS (170 kW). e-Boost je dostupan s dvjema baterijskim verzijama: baterijom od 77 kWh (82 kWh bruto) koja osigurava ubrzanje od 0 do 100 km/h za 7 sekundi i doseg od 552 km uz ograničenu maksimalnu brzinu na 160 km/h. Kombinirana potrošnja struje 15,7 – 17,5 kWh/100 km (WLTP).

Druga je opcija s baterijom od 58 kWh (62 kWh bruto) kojom se ubrzanje od 0 do 50 km/h smanjuje na svega 2,6 s, a ubrzanje od 0 do 100 km/h na svega 6,6 sekundi uz doseg od oko 420 km.

Born se koristi litij-ionskom baterijom (napon je 240 - 408V) s više vrećastih ćelija i sustavom vodenog hlađenja koja je smještena na niskom i središnjem položaju unutar vozila kako bi se osiguralo najbolje težište i smanjio utjecaj težine paketa. Ona time postaje prednošću kojom se osiguravaju još izraženije performanse. Aluminijska struktura pričvršćena je na karoseriju, čime se povećava ukupna krutost.

Učinkovitosti sustava pridonose integrirani sustav upravljanja toplinom koji regulira temperaturu baterije i osigurava da ona optimalno radi. Baterija sadrži osnovnu ploču s integriranim kanalima za vodu koji su povezani s optokom rashladnog sredstva. No kod elektrifikacije nije riječ samo o dosegu vozila, već i o vremenu punjenja.

Naš testni model vrhunskih performansi može ostvariti dodatnih 100 km dosega nakon svega 5 minuta punjenja na stanici za punjenje od 170 kW. Born se može prilagoditi i puniti kako putem mreža za punjenje izmjeničnom (AC) tako i istosmjernom (DC) strujom, zbog čega je punjenje baterije brzo, jednostavno i nekomplicirano, bez obzira na to jeste li u pokretu ili kod kuće. Konkretno, to znači da se naš model može napuniti za 7h 30 min na AC 11kW, kao i za 30 min na DC punjaču od 170 kW.

Marka Cupra će isporučit ono rješenje za punjenje koje u najvećoj mjeri odgovara pojedinačnim potrebama kupaca, zbog čega će Born moći ostati neizostavan dio njihova života. Putem mogućnosti za punjenje koje marka nudi kupci mogu postaviti stanicu za punjenje Wallbox specifičnu za marku Cupra – Cupra Charger (koja funkcionira prema načelu 'plug&play'), Cupra Charger Connect (koja nudi Wi-Fi vezu) ili Cupra Charger Pro (koja nudi 4G i Wi-Fi vezu) – čime im se pruža potpuna kontrola nad time kako i kada će puniti bateriju svojeg modela Born.

Tvorničko jamstvo na visokonaponsku bateriju traje do 8 (osam) godina od dana isporuke vozila ili do prijeđenih 160.000 km (ovisno o tome što prvo nastupi).

Za kraj, naš testni model Cupra Born 77 (82) kWh eBoost sa svom dodatnom opremom stoji 55.681 eura (s PDV-om).