Naš je testni model imao četverocilindrični benzinski 1,5-litreni motor T-GDi snage 160 KS (117,5 kW) i 253 Nm okretnog momenta. Motor je uparen sa 6-stupanjskim MT/ISG ručnim mjenjačem, a pogon je na prednja dva kotača
Prošlo je skoro pune četiri godine otkako smo na svom testu imali model Kia XCeed, i to dva modela: XCeed 1.0 T-GDI WAY M/T sa 120 KS te XCeed 1,4 T-GDi HP ISG EX STREAM M/T sa 140 KS. U međuvremenu je, u srpnju 2022., korejski proizvođač osvježio svoju prvu generaciju ovog modela, a mi smo ga imali prvi puta isprobati krajem veljače ove godine. Sada je red došao i na naš test, a model koji smo vozili je XCeed Ex Way ISG 1.5 T-GDi 160 KS.
Riječ je o dojmljivom predstavniku popularnog C-Crossover segmenta (CUV-C), osvježenom modelu na sredini života prve generacije, koji naoko i nema nekih velikih promjena u vanjskom dizajnu. No zato je unaprijeđena njegova unutrašnjost te je dodana nova GT-line oprema. Bez obzira na minorne vanjske zahvate, osvježeni XCeed i dalje izgleda atraktivno i svježe. Što se pogona tiče, osvježeni XCeed raspolaže s naprednim benzinskim, dizelskim, MHEV i PHEV pogonskim sklopovima, a očekuje se uskoro i potpuno električna verzija.
Podsjetimo, kao i sve ostale izvedbe obitelji Ceed i novi XCeed se proizvodi u proizvodnom pogonu u Žilini (Slovačka), a KIA nudi sedmogodišnje jamstvo za čitavo vozilo odnosno do 150.000 km (prve tri godine bez ograničenja prijeđenih kilometara).
Vanjski dizajn i dimenzije
Osvježeni XCeed izgleda sportski, robusno i svestrano, ima nove LED farove i izmijenjenu masku, prednji odbojnik i inovativni koncept dovoda zraka. Kreativnom integracijom maglenki u farove dizajnerima je uspjelo uključiti zračne zavjese na obje strane koji usmjeravaju zrak oko kotača kako bi smanjili otpor zraka i smanjili potrošnju goriva. Osvježeni XCeed ima i ekskluzivne 18-colne aluminijske naplatke osmišljene za dodatnu privlačnost u razredu srednje velikih crossovera. Zapravo, jedini dijelovi karoserije koji su identični onim iz Ceeda hatchbacka su prednja vrata.
Modifikacije na stražnjem kraju uključuju novi difuzor sa sjajnom crnom zaštitnom pločom i diskretnim ispušnim cijevima za svjež sportski izgled. Na boku se dugi pokrov motora preljeva u A-stup iza prednjeg kotača što automobilu daje sportsku, prema natrag zategnutu siluetu.
Vanjske dimenzije osvježenog Xceeda su ostale nepromijenjene u odnosu na prošli model: dužina 4395 mm (85 mm dulji od peterovratnog Ceeda i 120 mm kraći od Sportagea), visina 1483 mm (16-colni kotači) i 1495 mm (18-colni kotači) (čime je 48 mm viši od Ceeda i 155 mm niži od Sportagea), širina 1826 mm.
Međuosovinski razmak od 2650 mm ostaje jednak kao kod drugih modela Ceed, dok su prednji i stražnji prevjesi XCeeda produljeni sprijeda u odnosu na hatchback za 25 mm (na 905 mm) i 60 mm straga (na 840 mm). Podignuta i isklesana karoserija donosi robustan, jako privlačan izgled. Udaljenost XCeeda od tla je 172 mm na 16-colnim naplatcima i 184 mm na 18-colnim naplatcima, što je do 44 mm više od hatchbacka. Blatobrani i obloge bočnih pragova zajedno s kromiranim krovnim nosačima daju automobilu moćan izgled.
Težina našeg testnog modela je 1370 kg, a može vuči kočenu prikolicu (12 posto uspona) od 1410 kg te nekočenu prikolicu 600 kg. Minimalni radijus okretanja je 10,6 m.
Zapremina prtljažnika našeg testnog XCeeda iznosi 426 litara (VDA), dok s polegnutim stražnjim sjedalima zapremina naraste na 1378 litara. Svestranost je zajamčena zbog djeljivih stražnjih sjedala u omjeru 40:20:40, pametnih električnih prtljažnih vrata s mogućnošću podešavanja visine, kao i dvostrukog dna prtljažnika koje je moguće pomicati gore-dolje kako bi dobili više prostora ili zbog upotrebe skrivenog pretinca u dnu prtljažnika. Podignuto dno prtljažnika nudi i bolju ergonomiju tijekom utovara i istovara prtljage.
Padajuća linija krova XCeeda koja vodi do strmo zaobljenih prtljažnih vrata, u fastback stilu, poboljšava dinamični kupeovski izgled. Na raspolaganju su 16 ili 18-colni strojno obrađeni naplatci od aluminijske legure, s gumama dimenzija 205/60R16 ili 235/45R18 s odličnim prianjanjem. Usporedbe radi, XCeed PHEV ima zapreminu prtljažnika od 291 l, XCeed s MHEV motorom s unutarnjim izgaranjem 380 l, XCeed s klasičnim motorom 426 l, Kia Niro PHEV 348 j, a Sportage PHEV 540 l.
Stražnja LED svjetla imaju suptilan svjetlosni potpis koji se čini kao da seže do ramena automobila promatrajući iz određenih kutova. Izborane linije koje se protežu vodoravno preko prtljažnih vrata i stražnji odbojnik daju novom XCeedu širi i stabilniji izgled.
Što se kotača tiče, naš je testni model imao 18-colne (7.5Jx18 ET45) naplatke, s Bridgestone Blizzak LM005 gumama dimenzija 235/45R18. Ne treba niti reći koliko ova dimenzija guma pozitivno doprinosi sportskom držanju samog crossovera, a zimske gume su svojim profilom omogućile i odličnu trakciju na makadamskoj cesti kojom smo se vozili.
Rezervni kotač se nalazi ispod podnice prtljažnika i smanjenih je dimenzija (T125/80D16 97M, dimenzije felge 4Tx16 ET30).
Unutrašnjost
Osvježeni XCeed ima udobniju kabinu i više prostora u prtljažniku. Prema dimenzijama XCeed se nalazi između hatchbacka (Ceed) i SUV-a Sportage, ali još uvijek nudi unutarnju prostranost i zapreminu prtljažnika kao i najprodavaniji veći modeli u Europi.
Položajem sjedala i višom udaljenošću od tla u odnosu na hatchback izvedbu (Ceed) unaprijeđeni XCeed vozaču omogućava bolji položaj u vožnji, a ujedno i bolji pregled ceste ispred vozila.
Infotainment sustav s 'plutajućim' zaslonom na dodir postavljen je odvojeno od armaturne ploče, dok donji dio instrumentne table nudi nekoliko na dodir osjetljivih gumba i prekidača za upravljanje glasnoće zvuka, grijanja i hlađenja. Zbog vrlo ergonomskog položaja i funkcionalnosti ti upravljački prekidači redizajnirani su kako bi poboljšali interakciju i vozačima omogućili bržu promjenu ozračja u kabini, bez micanja pogleda s ceste.
Naš testni model ima potpuno digitalnu 12,3-inčnu instrument ploču s mjeračima Supervision s novom grafikom koja se mijenja ovisno o odabranom načinu vožnje ꟷ 'Eco', 'Normal' ili 'Sport'. S digitalnim zaslonom visoke rezolucije (1920x720) brojčanici za brzinu vozila i okretaje motora prikazani su vrlo jasno, dok multifunkcijski zaslon prikazuje navigacijske upute (turn-by-turn), zvučne informacije, detaljnije informacije o putovanju, upozorenja koja se tiču dijagnostike vozila i obavijesti povezane s različitim tehnologijama aktivne sigurnosti i asistencije vozaču. Nadalje, sjajna crna ploča kućišta mjenjača i novo unutarnje ogledalo s tankim okvirom unaprjeđuju oblik i funkciju.
Unutrašnjost je u cjelini opremljena lijepo odabranim materijalima, mekim na dodir, s kromiranim okvirima armaturne ploče što pruža elegantno, lijepo okruženje. Obloga naših sjedala je izrađena u kombinaciji tkanina/koža (uključujući visokokvalitetnu umjetnu kožu).
Osvježeni XCeed s brojnim naprednim informacijsko-zabavnim, povezivim i sigurnosnim tehnologijama osigurava da je ovaj model i dalje jedan od najcjelovitije opremljenih automobila u svom razredu. Njegove funkcije osmišljene su kako bi učinile vožnju sigurnijom i opuštenijom, dok ujedno nude potpuno jednostavno upravljanje svim funkcijama u vozilu.
Navigacijski sustav s 10,25-inčnim zaslonom na dodir standardno je opremljen s multikonekcijom Bluetooth, koja putnicima omogućava povezivost dva mobilna uređaja istovremeno, dio standardne opreme su i operacijske platforme Android Auto i Apple CarPlay. Ovisno o specifikaciji vozila korisnici mogu birati i između radijskog sustava DAB s 5,0-inčnim zaslonom ili 8,0-inčnog audio zaslonom na dodir (kao u našem slučaju) s bežičnim djelovanjem platformi Android Auto i Apple CarPlay.
Tu su i druge funkcije namijenjene unaprjeđenju udobnosti i uživanju na putovanju: dvozonski klima uređaj, grijana i električno složiva vanjska ogledala, grijani volan, grijano vjetrobransko staklo, grijanje i hlađenje prednjih sjedala i grijanje stražnjih sjedala. Novi XCeed dobio je i utor USB (tip C) za putnike sprijeda i straga, dok mogućnost brzog punjenja dodatno povećava udobnost na putovanjima.
Sigurnosni sustavi dio bogate standardne opreme
Novi Kia XCeed uključuje bogat izbor aktivnih sustava pomoći vozaču i sigurnosnih tehnologija za potpunu bezbrižnost i sigurnost. Radarski tempomat (SCC) nadgrađen je s dodatnom funkcijom povezanom s navigacijom. SCC pomoću navigacije (NSCC) automatski prilagođava brzinu vožnje XCeeda s obzirom na ograničenje brzine na pojedinoj cesti.
Pored funkcije automatskog podešavanja koje kontrolira najveću brzinu NSCC dodaje i funkciju 'područja' (NSCC-Z) koja smanjuje brzinu vozila u 'sigurnim područjima' zabilježenim u navigacijskom sustavu. Kada vozilo izađe iz 'sigurnog područja' sustav vraća prethodnu brzinu vozila.
Dodatni razvoj sustava NSCC, koji je ugrađen u XCeed, donosi funkciju Curve (NSCC-C) koja koristi navigacijske podatke za prilagođavanje na dolazeći zavoj na cesti. Sustav smanjuje brzinu vozila, ako je to potrebno za siguran ulazak u zavoj, a nakon izlaska iz zavoja vozilo se vraća na programiranu brzinu.
Kao i sve ostale Kije raspoložive u Europi i novi XCeed standardno je opremljen s pomoćnim stabilizacijskim sustavom VSM (Vehicle Stability Management). VSM pruža dodatnu stabilnost tijekom kočenja i skretanja ako elektronski stabilizacijski sustav (ESC) prepozna bilo kakav gubitak kontakta s podlogom.
Kijin asistencijski sustav za sprječavanje sudara s vozilom u mrtvom kutu (BCA) djeluje zajedno sa sustavom za upozoravanje na sudar s vozilom u mrtvom kutu (BCW). Sustav za upozoravanje vozača na nesabranost (DAW+) prati uobičajene vozačeve navike i ponašanje kako bi se naučio njegove uzorke vožnje. Asistencijski sustav za sprječavanje sudara kod vožnje unatrag (RCCA) namijenjen je olakšavanju svakodnevne vožnje. Sustav koristi senzore u stražnjem odbojniku i stražnju kameru kako bi vozaču omogućio bolji pregled iza vozila kada se vozi unatrag.
Manevriranje prilikom parkiranja je sada lakše zahvaljujući funkciji pametnog parkiranja (Smart Parking Assist) koja koristi senzore kako bi olakšala parkiranje na uskim mjestima.
Druge sigurnosne funkcije novog XCeeda uključuju upozorenje na centralni sudar, koje djeluju pomoću prepoznavanja automobila i pješaka, inteligentno upozoravanje na ograničenja brzine, pomoć kod održavanja vozila na voznoj traci, pomoć kod praćenja vozne trake, pomoć kod vožnje na autocesti i automatsko zasjenjivanje dugih svjetala.
Benzinski 1,5-litreni motor T-GDi 160 KS i 6-brzinski ručni mjenjač
Na premijeri osvježenog Xceeda smo rekli kako ga pokreću benzinski motori s turbopunjačem, od kojih većina uključuje tehnologiju blagog hibrida (MHEV), dok napredni plug-in hibridni pogonski sklop (PHEV) vozačima omogućava korištenje mobilnosti bez emisija.
Naš je testni model imao četverocilindrični benzinski 1,5-litreni (1482 cm³) motor T-GDi snage 160 KS (117,5 kW) i 253 Nm okretnog momenta pri 1500-3500 okr./min. Motor je uparen sa 6-stupanjskim MT/ISG ručnim mjenjačem, a pogon je na prednja dva kotača. Spremnik benzinskog goriva je zapremine 50 litara.
Snaga ovog motora od 160 KS jako lijepo zvuči, a tako se naš testni XCeed i ponaša u vožnji: ubrzanje od 0 do 100 km/h je 9,0 s, a krajnja brzina 208 km/h. Emisija CO2 iznosi od 136 do 145 g/km, a prosječna potrošnja je između 6,0-6,4 l/100 km.
Sportsko upravljanje te udobna i pouzdana vožnja
Upravljivost osvježenog XCeeda razvijale su Kijine europske ekipe inženjera kako bi omogućili vrhunsku udobnost i vožnju u svim uvjetima. Usprkos tome što je novi XCeed malo viši od prethodnika zbog prilagođenog podešavanja ovjesa, kompaktnih vanjskih dimenzija, nižeg težišta i manje mase konstruiran je tako da je još bolji za vožnju ((servo upravljač (MDPS), postavljen na nazubljenoj letvi)).
Kia XCeed jedinstven je u Ceedovoj gami i ima prednje hidraulične amortizere postavljene na prednjoj osovini (standardno kod svih izvedbi – sprijeda McPherson ovjes,a straga Multi-link). Gumene čahure amortizera plivaju u hidrauličnoj tekućini u amortizerima, što omogućava vrlo udobnu vožnju na lošijim površinama. Automobil je koncipiran tako da uglađenim i postupnim odazivom upija i velike udarce ovjesa, što sprječava poskakivanje karoserije, jer se ovjes nakon brzog stiskanja smiruje. Doprinosi i izravnijem upravljanju i poboljšanom općem nadzoru karoserije, a ujedno i smanjuje buku na neravninama.
U usporedbi s prethodnikom opruge XCeeda su 7 posto mekše sprijeda i 4 posto straga kako bi pružale veću udobnost i stabilnost u svim uvjetima, dok dinamični amortizer za stražnji poprečni nosač dodatno ublažava buku s ceste i strukturne vibracije u vožnji.
Elektronska upravljačka jedinica (ECU) koja upravlja motorom servo volana podešena je tako da pruža brži odaziv na vozačeve inpute. To vozačima nudi brz odaziv volana i manje naginjanje karoserije. Pomoć koju daje motor servo volana omogućava lakše upravljanje što smanjuje umor vozača na duljim relacijama i pri niskim brzinama.
Kijin sustav izbora načina vožnje (Drive Mode Select) vozačima omogućava precizno prilagođavanje željenom načinu vožnje prilagođavanjem tvrdoće volana, odzivnosti papučice gasa, a kod DCT izvedbe i odaziva s obzirom na stupanj prijenosa. Na raspolaganju su tri načina - 'Eco', 'Normal' ili 'Sport.' Način Sport nudi suptilno poboljšanje reakcijskog vremena ubrzavanje i prilagođavanje upravljanja, što postiže dodatnom tvrdoćom i odlučnijim odazivom na vozačeve inpute, dok način Normal omogućava vozaču udobnu vožnju i opušteno 'jedrenje'. Način Eco namijenjen je smanjenju opterećenja motora kako bi smanjio potrošnju goriva.
Treba reći, da iako Kia XCeed i nije neko posebno terensko vozilo, jako se lijepo vozi po neasfaltiranoj podlozi.
Što se cijena tiče, osvježeni XCeed kreće od modela LX Joy 1.0 T-GDi 120 KS od 23.999 eura, LX Joy 1.5 T-GDi 160 KS od 24.899 eura, EX Way 1.6 T-GDi 204 KS od 30.399 eura, a dizelski model LX Joy 1.6 CRDi 136 KS od 27.499 eura. Trenutno najskuplji model je GT-line 1.6 CRDi 136 KS od 36.399 eura, a PHEV model još nema cijenu.
Naš model XCeed Ex Way ISG 1.5 T-GDi 160 KS je u trenutku našeg testa stajao 27.499 eura minus 800 eura popusta.