test automobila

Vozili smo Mazdu MX-30 e-Skyactiv R-EV: Plug-in hibridni pogon s rotacijskim motorom u dizajnerskom crossoveru

07.06.2024 u 13:24

Bionic
Reading

Preporučljivo je dopunjavati bateriju na stacionarnim punjačima električne energije, iako bez obzira punili svoju bateriju vanjskim izvorom struje ili ne, za duga putovanja možete uvijek računati da će vas R-EV model dovesti gdje želite bez stajanja na punjačima

Prošlo je gotovo pet godina otkako je Mazda predstavila svoj prvi potpuno električni model MX-30, a pogonski sklop e-Skyactiv s visokonaponskom litij-ionskom baterijom od, za današnje pojmove skromnih, 35,5 kWh omogućivao mu je domet od oko 200 km (prema WLTP). Ne baš puno, rekli bismo s današnje točke gledanja na potpuno električne automobile, no Mazda je već onda rekla kako uskoro stiže i verzija MX-30 s produženim dometom (Range Extender). Rekli su već onda da je riječ o modelu s Wankelovim rotacijskim motorom koji će služiti kao generator za punjenje baterije ili daje dodatnu snagu ako je potrebno, a pogon će i dalje ostati potpuno električan.

I stvarno, u siječnju 2023. je svoju premijeru imao model s produženim dometom, oznake Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV. No je li ovo sada i dalje potpuno električni model ili nešto drugo? Mazda je ovu nedoumicu objasnila vrlo jednostavno – ovo je sada serijski plug-in hibridni model (PHEV)! Zanimljivo, no i vrlo jedinstveno rješenje, a kako to doista funkcionira u praksi najbolje je bilo provjeriti na našem testu. Stoga smo odgovor na to pitanje potražili s testnim modelom oznake Mazda MX-30 R-EV Edition R.

Mazda MX-30 R-EV Edition R Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

I da ne zaboravimo, izvorni smo električni model MX-30 e-Skyactiv Launch Edition/Luxury Modern vozili krajem 2020. godine. Pokretao ga je izmjenični sinkroni hlađen vodom elektromotor maksimalne snage 107 kW (145 KS) i najvećeg okretnog momenta od 270,9 Nm, s litij-ionskom baterijom kapaciteta 35,5 kWh.

No vratimo se našem testnom R-EV modelu: MX-30 e-Skyactiv R-EV ima baterijski domet vožnje od 85 km koji je dovoljan za širok raspon svakodnevnih potreba vožnje, kao i mogućnost korištenja generatora za punjenje baterije za vožnju na velike udaljenosti. Naravno, cijeli raspon vožnje pokreće upravo ovaj dodatni Wankelov rotacijski motor.

Inače, Mazda je počela razvijati rotacijski motor 1961. godine, i trebalo im je šest godina da se 1967. uspješno masovno proizvede prvi rotacijski motor na svijetu. Kriza je izbila 1970-ih kada je rotacijski motor gotovo povučen s tržišta, iako su Mazdini inženjeri vjerovali u potencijal rotacijskog motora i nastavili s njegovom primjenom.

Iako je proizvodnja Mazde RX-8 prekinuta u lipnju 2012., istraživanje i razvoj rotacijskog motora nastavljeno je u odlučnosti da se ova tehnologija nikada ne ugasi. I nakon gotovo 11 godina, rotacijski motor se vratio za proizvodnju energije u doba elektrifikacije, u modelu MX-30 e-Skyactiv R-EV. Svaki rotacijski motor koji je Mazda ikad proizvela proizveden je u tvornici Mazda Hiroshima, a tu tradiciju nastavlja i novi 8C rotacijski motor modela MX-30 e-Skyactiv R-EV.

Vanjski dizajn i posebno izdanje 'Edition R', struktura i dimenzije

Naš testni model 'Edition R' je posebno izdanje vozila koje na ovaj način obilježava povratak rotacijskog motora (R označava 'return' ili hrv. povratak). Odlikuje se prilagođenim dizajnom prožetim elementima koji podsjećaju potencijalne vlasnike da će posjedovati vozilo opremljeno rotacijskim motorom.

Treba reći kako se verzija MX-30 e-Skyactiv R-EV izvana ne razlikuje od potpuno električnog BEV modela MX-30 e-Skyactiv, no ima dvije ekskluzivne značajke koje nisu uključene u druge modele u liniji MX-30.

Prvi je oznaka MX-30 e-Skyactiv R-EV specifična za model. Vanjski izgled MX-30 e-Skyactiv R-EV ima dva jedinstvena amblema. Prvi je amblem e-Skyactiv R-EV na desnoj strani vrata prtljažnika. Drugi je amblem u obliku rotora prednjim blatobranima. U središtu dizajna nalazi se slovo 'e' kao motiv koji predstavlja proizvodnju energije, a Mazda je odabrala narančasti naglasak kako bi dočarali snagu potrebnu za proizvodnju energije.

Još jedna ekskluzivna značajka je dizajn kotača. Aluminijski kotači na MX-30 e-Skyactiv R-EV imaju dizajn s poboljšanim aerodinamičkim performansama. Iako je prethodni dizajn aluminijskih kotača MX-30 također davao prednost aerodinamici, Mazda je ažurirala oblik poprečnog presjeka naplatka na novom dizajnu na optimalan oblik, postigavši ​​kotače koji su i lagani i imaju znatno manji otpor zraka. Također je odabran crni osnovni ton za kotače kako bi im dali oštar izgled.

Što se dimenzija naplataka tiče, oni su promjera 18 cola (18 x 7 J), a mi smo na testnom modelu imali zimske gume Toyo Tires Observe S944 dimenzija 215/55R18. Umjesto rezervnog kotača smo imali set za popravak guma smješten ispod podnice prtljažnika.

I nova Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, kao i BEV verzija MX-30 e-Skyactiv, se temelji na platformi Skyactiv, koja je također razvijena i za čisto električni pogon.

Vanjske dimenzije MX-30 e-Skyactiv R-EV su sljedeće: dužina 4395 mm, širina 1795 mm (s otvorenim retrovizorima 2035 mm), visina 1555 mm, međuosovinski razmak 2655 mm. Usporedimo li ga prema dimenzijama s usporedivim BEV modelom MX-30 onda vidimo da su njihove dimenzije identične. Isto tako, visina od podloge im je identična: 130 mm (oba modela s vozačem teškim 75 kg). Promjer kruga okretanja je 11,4 m.

Čak i prema širini traga kotača su ova dva modela identična; prednja i stražnja osovina po 1565 mm. Razlike u prednjem i stražnjem prevjesu su minimalne, pa tako Mazda navodi podatak da im je prednji prevjes (udaljenost od središta prednjeg kotača do krajnje točke prednjeg kraja vozila) 895 mm (bez nosača registracijske pločice). Stražnji prevjes im je 840 mm.

Što se težine vozila tiče, MX-30 BEV teži 1645 kg, a naš je testni MX-30 e-Skyactiv R-EV nešto teži: 1778 kg . Mazda navodi i podatak da je sama baterija u potpuno električnom modelu MX-30 teška 310 kg, dok je kod R-EV modela ona manjeg kapaciteta (17,8 kWh) i sukladno tome manje težine (188,2 kg). No kod R-EV modela treba uračunati i težinu samog rotacijskog motora s prijenosom, ispušnog lonca, težinu 50-litrenog rezervoara benzinskog goriva i ostalih komponenti koje se razlikuju od BEV modela.

Usporedimo li pak volumen prtljažnika ova dva modela, MX-30 BEV model ima volumen prtljažnika; 366 l (341 l kada je ugrađen vrhunski Bose audio sustav), a kada se spusti stražnji red sjedala onda on naraste do 1171 l (1146 l s Bose sustavom). Naš testni plug-in R-EV model ima nešto manji volumen; 350 l (332 l s Bose audio sustavom), a kada se spusti stražnji red sjedala onda on naraste do 1155 l (1137 l s Bose sustavom u našem slučaju).

Naš je testni model imao Maroon Rouge Metallic kao ekskluzivnu boju karoserije za 'Edition R' vanjski izgled. Maroon Rouge Metallic odaje počast boji krova Mazde R360 Coupe, Mazdinog prvog putničkog vozila, a korišten je i na posebnim izdanjima vozila 2020. godine povodom 100. godišnjice. Mazda je sada vratila istu boju s novim izgledom kao ekskluzivnu vanjsku boju za posebno izdanje 'R' u znak sjećanja na uključivanje rotacijskog motora na novom MX-30 R-EV. Oprema Edition R ima Maroon Rouge Metallic na naglasku oko bočnih strana krova i crnu za osnovnu boju karoserije, krov i unutarnje obloge kako bi se stvorio jedinstveni, aerodinamični izgled.

Unutrašnjost

Naš testni R-EV model ne razlikuje se kako izvana, tako i u unutrašnjosti kabine od BEV modela MX-30: nema klasična stražnja vrata, već 'Freestyle' dvokrilna vrata koja naglašavaju unutarnji izgled. Kabina ima za Mazdu karakterističan, ergonomski izvrstan dizajn kokpita usmjeren na vozača, uz dojam jednostavnosti i širine.

Ova freestyle vrata bez središnjih stupova s posebnim šarkama, omogućuju da se prednja vrata otvaraju prema naprijed pod kutom do 82°, a stražnja vrata prema natrag pod kutom do 80°. Veliki otvor koji nastaje zbog izostanka središnjeg stupa osigurava najlakši mogući ulazak i izlazak s prednjih i stražnjih sjedala, kao i daleko jednostavniji utovar i istovar tereta. Visina i oblik otvora vrata dizajnirani su u skladu s ljudskim karakteristikama. Izrada stražnjih vrata uključuje vertikalni hvat koji olakšava otvaranje i zatvaranje, uz manje opterećenje zgloba, čak i ako su vrata širom otvorena.

Radi izgleda veće jednostavnosti unutar kabine, kao i kod MX-30 BEV modela se ispred mjenjača nalazi 7-inčni upravljački zaslon osjetljiv na dodir. On služi kao kontrolna ploča klima-uređaja s dodirnim zaslonom, a nudi kontrole temperature, protoka zraka i grijanja sjedala. Sve su kontrole prikazane na jednostavan način, a funkcije su inteligentno grupirane tako da se sve operacije mogu brzo i intuitivno izvoditi Pored toga, plutajuća središnja konzola, gornji dio instrumentne ploče, pokrov instrumenata i pripadajuća obloga dizajnirani su tako da stvaraju osjećaj kontinuiteta i lakoće.

Testni MX-30 R-EV koristi prednosti svojih freestyle vrata tako da bočni dio vrata stvara dizajn naslona za ruke koji nalikuje kauču, čineći tako ugodan ambijent stražnjeg sjedala sličnan namještaju dnevnog boravka. I doista, kada raskrilite prednja i stražnja vrata te kad preklopite naslone prednjih sjedala dobijate jedan posve neuobičajen, ali koristan unutrašnji prostor.

Razvoj materijala i boja za MX-30 fokusira se na moderan stil s prirodnim izgledom visoke kvalitete. Mazda je nastojala koristiti materijale koji pokazuju još veću brigu o zaštiti okoliša, istovremeno uspostavljajući ravnotežu između održivosti i prirodne privlačnosti odabranih materijala te udobnosti, uklapanja i završne obrade istih.

Naš je testni model imao Edition R - kombinaciju tamnosive tkanine i crne eko kože, kao i grijana prednja sjedala. Nasloni za glavu vozača i suvozača imaju utisnutu sliku ekskluzivnog amblema MX-30 e-Skyactiv R-EV i logotip R Edition. Ekskluzivni reljefni dizajn na ovim naslonima za glavu suptilno govori o činjenici da je vozilo opremljeno rotacijskim motorom.

Prednja sjedala opremljena su mehanizmom koji jednim dodirom preklopi naslon sjedala prema naprijed i istodobno pomiče cijelo sjedalo prema naprijed, osiguravajući time nesmetan ulaz i izlaz sa stražnjih sjedala. Presjek bočnih pragova i oblik ukrasne obloge bočnih pragova također su pažljivo dizajnirani kako bi se olakšao neometan izlaz iz kabine.

Sjedala Mazde MX-30 postavljena su više kako bi se osigurao jasan i neometan pogled. Jasan pogled na poklopac motora s vozačevog sjedala olakšava vozaču da jasno vidi rubove vozila te da ga precizno postavi na cestu; pogodnost tijekom vožnje uskim cestama ili na parkiralištima.

Oblik stakla stražnjih vrata i malih bočnih prozora iza njih pomno je oblikovan u skladu sa studijama o ljudskim karakteristikama. To omogućuje vozačima da okrenu glavu na mjestu i jasno vide vozila dijagonalno iza pa time i da se lakše prestroje ili voze unatrag s povećanom sigurnošću.

Podni tepisi na prednjim i stražnjim sjedalima imaju utisnutu ekskluzivnu Edition R oznaku. Jedna bijela linija na ovim narančastim oznakama podnih tepiha također je iste širine kao utori za brtvljenje vrha rotora – približno 2,5 mm.

Mazda kaže kako je koristila narančastu boju i za boju same oznake i za boju šavova koji se protežu duž tepiha s obje strane oznake. Narančasta boja je odabrana da predstavlja energiju koju generira rotacijski motor. Podni tepisi vozačevog i suvozačevog sjedala također uključuju kromiranu značku s logotipom MX-30 e-Skyactiv R-EV.

Slično je i s kućištima ključeva za Edition R verziju. Ekskluzivni logotip Edition R utisnut je na prednjoj strani školjke ključa. Mazada kaže kako kupci neće moći vidjeti rotacijski motor u stvarnim vozilima, ali rekreiranjem elemenata poput zakrivljenih linija i dimenzija rotirajućih dijelova u privjesku za ključeve, japanski se proizvođač nada da će ovo biti opipljiv podsjetnik na jedinstvenu pogonsku jedinicu njihovog automobila.

Ploča s instrumentima uključuje središnji 7-inčni TFT LCD zaslon koji vozaču pruža raznovrsne informacije na jasan i sažet način, omogućujući mu time da ih odmah prepozna uz minimalno vizualno ometanje. Serijski head-up zaslon s projekcijom na vjetrobransko staklo prikazuje sve relevantne informacije o vožnji izravno u liniji pogleda vozača kako bi se odvlačenje pozornosti od ceste svelo na minimum.

Ručica mjenjača i kontrola komandera smješteni su prema prednjem dijelu konzole, a središnji naslon za ruku je visok, tako da se tim kontrolama može rukovati pod prirodnim kutom ruke. Središnji naslon za ruku ima i klizni mehanizam, koji svim vozačima pruža ugodan položaj, bez obzira na građu.

MX-30 R-EV koristi isti 8,8-inčni središnji zaslon smješten na vrhu instrumentne ploče poznat iz MX-30 BEV modela. Uz konfiguraciju s dva zaslona koja širokozaslonski format čini još jednostavnijim za upotrebu, sadržaj se prikazuje istim fontom kao i na drugim uređajima koji se nalaze u vozilu, poput brojčanika, pružajući vizualnu dosljednost instrumentacije u kabini.

Treba spomenuti i kako je Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV u ožujku 2023. godine dobio maksimalnu ocjenu od pet zvjezdica od strane Euro NCAP-a. Izvrsni rezultati električnog MX-30 e-Skyactiv EV testiranog 2020. tako se službeno odnose i na njegov novi plug-in hibridni derivat.

Plug-in e-Skyactiv R-EV pogonski sklop

Rekli smo već pogonski sklop našeg testnog R-EV modela je doista jedinstven na tržištu. Najsličnije ovom plug-in pogonskom sustavu je Nissanov e-Power sustav, koji možemo naći u upotrebi na modelima X-Trail i Qashqai.

Tako se za europsko tržište u X-Trail ugrađuje trocilindrični 1,5-litreni benzinski turbomotor s varijabilnim kompresijskim omjerom, ukupne snage izlaznog sustava od 150 kW (204 KS). Sustav sastoji od snažne baterije, benzinskog motora s varijabilnim kompresijskim omjerom, generatora, invertera i 150 kW (204 KS) snažnog električnog motora koji je ugrađen sprijeda. Treba reći i da postoje razlike u modelu e-Power s pogonom na dva i s e-4ORCE pogonom na sva četiri kotača. Na primjer, kod modela Nissan Qashqai sustav e-Power se sastoji od litij-ionske baterije od 1,97 kWh uz 1,5-litreni trocilindrični turbo benzinski motor s promjenjivim omjerom kompresije snage 158 KS (116 kW), generatora snage, pretvarača i električnog motora od 140 kW (190 KS), a pogon je na prednja dva kotača. Benzinski motor proizvodi električnu energiju koja se putem pretvarača može prenijeti na bateriju, električni motor ili oboje, ovisno o scenariju vožnje.

Kod Mazde MX-30 e-Skyactiv R-EV jedinstveni plug-in hibrid koji kombinira najbolje aspekte potpuno električnih vozila i serijskih hibrida kako bi kupcima ponudio više načina korištenja svog automobila kao električnog vozila.

Trenutačno najpopularniji plug-in hibridni sustav je paralelni hibridni sustav u kojem se za pogon vozila koriste i elektromotor i motor. MX-30 e-Skyactiv R-EV, međutim, koristi serijski hibridni sustav koji se temelji na potpuno električnom sustavu, ali dodaje generator uparen s kompaktnim motorom kako bi se uklonile brige oko dometa vožnje.

MX-30 e-Skyactiv R-EV je razvijen da se pretežno koristi kao električno vozilo i stoga nudi vrijednost kupcima na sljedeća tri načina. Prvi, domet samo električne vožnje je do 85 km kako bi se koristio kao električno vozilo za svakodnevne potrebe, pa čini duga putovanja bez stresa zahvaljujući mogućnosti generiranja energije pomoću rotacijskog motora. Drugi, korisnici uživaju u čistom i udobnom iskustvu vožnje koje se može usporediti s iskustvom MX-30 BEV cijelo vrijeme dok automobil radi, zahvaljujući korištenju serijskog pogonskog sustava u kojem vozilo uvijek pokreće električni motor. Treći, vozilo je opremljeno funkcijom punjenja i napajanja koja se može koristiti na isti način kao kod potpuno električnog vozila.

Rotacijski motor Mazde MX-30 e-Skyactiv R-EV ključan je za postizanje ove vrijednosti. Rotacijski motori poznati su po tome što su kompaktniji od klipnih motora s istom snagom. Korištenjem rotacijskog motora kao generatora, Mazda je uspjela inkorporirati najbolje aspekte serijskog pogonskog sustava, u kojem je pogon potpuno električni motor, u jedinstveni plug-in hibrid koji korisnicima nudi više načina korištenja njihovog automobila kao električno vozilo.

Mazdin novorazvijeni generator s rotacijskim motorom koristi motor od 830 cm³ s maksimalnom snagom od 75 KS (55 kW) pri 4500 okr./min., kompaktniji je od klipnog motora slične snage. Kad je riječ o električnom motoru, MX-30 e-Skyactiv R-EV opremljen je e-motorom velike snage s maksimalnom snagom od 125 kW (170 KS) pri 9000 okr./min. koji može proizvesti do 260 Nm okretnog momenta pri 4481 okr./min. Tijelo elektromotora je hlađeno uljem, što pridonosi kompaktnijoj pogonskoj jedinici.

To je Mazdi omogućilo postizanje kompaktne postavke koja se lako uklopila u odjeljak motora i nije zahtijevala nikakav kompromis u prostoru u kabini. Mi smo još 2020. primjetili određeni višak prostora ispod prednje haube, pretpostavljajući da će se tamo jednom dodati manji rotacijski motor radi produženog dometa MX-30.

Mazda je kombinirala ovu kompaktnu pogonsku jedinicu s litij-ionskom baterijom od 17,8 kWh i spremnikom za benzin od 50 litara. Kao rezultat toga, MX-30 e-Skyactiv R-EV ne samo da nudi domet vožnje od 85 km samo na električni pogon za svakodnevne potrebe, već također, zbog mogućnosti generiranja energije pomoću rotacijskog motora, dulje vožnje bez straha od dometa, i iste maksimalne brzine od 140 km/h kao MX-30 BEV.

Nadalje, MX-30 e-Skyactiv R-EV nudi dodatnu prednost korištenja rotacijskog motora za generiranje i opskrbu baterije energijom u situacijama kao što je kada naglo ubrzanje zahtijeva veću snagu, kada kupci žele sačuvati bateriju kako bi mogli napajati električnu energiju uređaja ili uređaje na odredištu ili kada trebaju voziti na velike udaljenosti. Na taj način MX-30 e-Skyactiv R-EV pruža optimalnu ravnotežu održivosti, voznih performansi i poboljšane pogodnosti kao električno vozilo, što vozačima olakšava korištenje automobila na ekološki prihvatljiv način.

Jednostavniji za korištenje s tri načina vožnje na izbor

MX-30 e-Skyactiv R-EV opremljen je s tri načina vožnje koje vozači mogu birati ovisno o situaciji u vožnji i načinu na koji žele koristiti svoj automobil: Normalni način, EV način i način punjenja. Izbor načina vožnje ne utječe na maksimalnu brzinu vozila od 140 km/h.

Normalni način rada pruža električni pogon s dobrim radnim performansama. Sve dok je baterija dovoljno napunjena, automobil će koristiti električni pogon u normalnom načinu rada, s neaktivnim rotacijskim motorom. Ako je potrebno više snage nego što razina baterije može isporučiti – na primjer, pri ubrzavanju – generator rotacijskog motora će se aktivirati na temelju stupnja otvaranja gasa i opskrbiti bateriju s više energije.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV: način rada rotacijskog motora Izvor: Promo fotografije / Autor: Mazda

Vozači mogu uključiti EV mod kada žele ostati u električnoj vožnji što je dulje moguće. Ovaj način će osigurati da vozilo koristi isključivo električni pogon sve dok mjerači ne pokažu da je baterija potpuno prazna. Međutim, ako vozač iznenada pritisne papučicu gasa iznad određene točke (ekvivalentno funkciji prekidača kickdown na standardnom vozilu s automatskim mjenjačem), rotacijski motor će se aktivirati i generirati dodatnu snagu kako bi omogućio brzo ubrzanje.

Način punjenja može se koristiti za očuvanje potrebne količine baterije za situacije kao što je držanje automobila u EV načinu rada za tihu vožnju kroz stambena područja noću ili korištenje baterije automobila za napajanje uređaja, npr. na kampiranju. Korisnici imaju mogućnost postavljanja količine napunjenosti baterije koju žele rezervirati u koracima od 10 posto.

Generator će se aktivirati kada napunjenost baterije padne ispod navedene rezervne razine, napuniti bateriju do postavljene razine i održavati tu razinu napunjenosti. Nakon što je napunjenost baterije iznad postavljene razine, automobil će raditi u ekvivalentu normalnog načina rada dok se baterija ne isprazni do navedene razine. Zatim će koristiti generator rotacijskog motora kako bi održao bateriju na toj razini.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV Edition R
  • Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV Edition R
  • Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV Edition R
  • Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV Edition R
  • Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV Edition R
  • Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV Edition R
    +57
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV Edition R Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

MX-30 e-Skyactiv R-EV dijeli sljedeće tehnologije s MX-30 BEV modelom:

  • Electronic G-Vectoring Control Plus (e-GVC Plus) tehnologija koja omogućuje besprijekorno kretanje vozila u svim smjerovima, postižući upravljanje koje se putnicima čini još prirodnijim.
  • Papučica gasa dizajnirana imajući na umu ljudske karakteristike koja postiže visoku preciznost kontrole momenta.
  • Sustav kočnica s regenerativnim trenjem koji detektira koliko vozači pritišću papučicu kočnice i koristi to za određivanje potrebne sile kočenja, regenerira što je više moguće energije unutar tog raspona sile kočenja i kompenzira svaki manjak silom kočenja trenjem. Kao rezultat toga, sustav nudi visoko učinkovitu regeneraciju energije dok još uvijek isporučuje silu kočenja u skladu s namjerama vozača.
  • Ručice na upravljaču koje vozačima nude mogućnost kontrole brzine vozila po želji u širokom rasponu scenarija vožnje i jednostavnu kontrolu opterećenja sprijeda i straga.

Poboljšana funkcija punjenja

S obzirom da je riječ o plug-in hibridnom pogonu, apsolutno je preporučljivo dopunjavati bateriju na stacionarnim punjačima električne energije. U protivnom ćete konstantno 'morati' dopunjavati rotacijskim motorom svoju bateriju, a onda je potrošnja goriva i viša od 'pristojne'. Dobra je stvar da bez obzira punili svoju bateriju ili ne vanjskim izvorom struje, za duga putovanja možete uvijek računati da će vas vaš R-EV model dovesti na zacrtano odredište bez da morate stajati u redu na punjačima uzduž vaše rute. A to je i poanta, zar ne?

Dakle, MX-30 e-Skyactiv R-EV je kompatibilan s jednofaznim i trofaznim normalnim (AC) punjenjem, kao i s metodama brzog (DC) punjenja. Štoviše, može se spojiti na tip 2 i CCS sustave punjenja, čime se povećava njegov kapacitet punjenja na najvećem broju dostupnih lokacija.

Korištenjem jedinice za brzo punjenje od 36 kW+, baterija se može napuniti od 20 do 80 posto za približno 25 minuta. S trofaznim normalnim (AC) punjenjem od 11 kW, baterija se može ponovno napuniti za približno 50 minuta. Jednofazno 7,2 kW normalno (AC) punjenje trajat će otprilike 1 sat i 30 minuta.

Na temelju istraživanja okruženja punjenja na svakom tržištu, priključak za punjenje postavljen je na stražnji blatobran (baš kao i kod BEV modela MX-30). Ovaj položaj također omogućuje kupcima da zadrže prirodno držanje dok spajaju kabel za punjenje. MX-30 e-Skyactiv R-EV opremljen je indikatorom punjenja tako da vlasnici mogu jednostavno provjeriti status punjenja. A kako bi se smanjila zabrinutost korisnika od strujnog udara ili oštećenja sustava tijekom punjenja, priključak za punjenje opremljen je poklopcem koji sprječava ulazak kiše ili prašine.

Za kraj, što se cijene tiče naš testni model MX-30 e-Skyactiv R-EV 'Edition R' stoji 42.550 eura. U ovoj cijeni se od dodatne opreme nalazi kadica prtljažnika uz komplet obvezne opreme (27 eura) i vatrogasni aparat (27 eura).

Treba svakako reći da je gore navedena cijena s uključenim krovnim otvorom, iako ga naš testni automobil nije imao. Mazda je to objasnila ovako: na početku proizvodnje MX-30 e-Skyactiv R-EV 'Edition R' je bilo određenih restrikcija s opremom pa zbog toga ovaj model nema krovni otvor, ali ako se naručuje sada, krov je uključen u opremu i cijenu.

Naravno, kako je riječ o PHEV modelu na njegovu cijenu je u slučaju državnih poticaja moguće dobiti dodatni popust u iznosu od 5000 eura. Kako je prošao ovogodišnji krug poticaja za ekološki učinkovita vozila za privatne osobe, očekuje se ujesen i drugi krug za – pravne osobe.