test automobila

Vozili smo Opel Grandland GSe: Sportska SUV elegancija i uvjerljive plug-in performanse

20.05.2023 u 12:08

Bionic
Reading

Nakon Astre GSe i Astre Sports Tourer GSe, stigao nam je i C-SUV model Opel Grandland GSe, a sva tri modela su snažni plug-in hibridi. Mi smo na jednotjednom testu imali Opel Grandland GSe točne oznake 1.6 S/S (221 kW/ 300 KS) AT8 AWD PHEV 4x4 eAT8

Opel je u rujnu 2022. objavio kako oživljava, za njemačku tvrtku iz Rüsselsheima, kultna tri slova: GSE (ili GS/E). Nešto stariji čitatelji će se svakako prisjetiti doista legendarnih sportskih modela Opela, prije svega modela Commodore iz 1968., koji je dobio svoju sportsku GS/E inačicu 1970. Nešto mlađi će se prisjetiti i Opel Monze GSE iz 1983.

Za razliku od oznake GSE, skraćenice od 'Grand Sport Einspritzung', Opel pod kapom Stellantis grupe je odlučio malo modernzirati ova tri slova u 'GSe', a umjesto Einspritzunga (hrv. ubrizgavanje) će malo 'e' predstavljati 'electric'. To naravno znači da će Opelovi modeli s ovom troslovnom oznakom ubuduće biti elektrificirani, jer njemačka tvrtka želi u Europi do 2028. postati potpuno električna marka.

Dakle, Opel oživljava i redefinira GSe kao novu podmarku vrhunske ponude, a to se naravno odnosi na sportske verzije nekih njihovih osnovnih modela. Opel je sredinom 2021. predstavio Mantu GSe, modernu verziju legendarne Mante iz 1970. Upravo je ovaj ElektroMOD model pokazao da zauzima snažan, jasan stav i samouvjereno započinje novu budućnost: električna, lokalno bez emisija i puna emocija.

Opel Grandland GSe PHEV Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

U međuvremenu, nakon modela C-segmenta Astre GSe i Astre Sports Tourer GSe, stigao nam je i C-SUV model Opel Grandland GSe, a sva tri modela su snažni plug-in hibridi. Mi smo na jednotjednom testu imali Opel Grandland GSe točne oznake 1.6 S/S (221 kW/ 300 KS) AT8 AWD PHEV 4x4 eAT8.

Naravno, Grandland GSe je izvedenica modela Grandland iz lipnja 2021. godine, a riječ je zapravo o faceliftu prve generacije. Doista, poprilično osvježeni Opel Grandland tako nudi bogat portfelj snažnih i iznimno učinkovitih motora, čime njemački proizvođač nastavlja dosljedno provoditi svoju strategiju elektrifikacije, a treba reći i da novi Grandland dolazi i nadalje izravno s proizvodne trake iz tvornice u Eisenachu, Njemačkoj.

Osim učinkovitih benzinskih i dizelskih motora, kupci mogu odabrati snažne, ekonomične priključne (plug-in) hibridne varijante s pogonom na prednje kotače (Hybrid) ili električnim pogonom na sve kotače (Hybrid4). Treba reći i da plug-in hibridni pogonski sklop čini Grandland GSe električnim vozilom s pogonom na sve kotače s optimalnom trakcijom i vodećim u klasi startom iz mjesta. Dakle, ukratko bi se moglo reći da je riječ o Grandland verziji Hybrid4, a oznaka GSe i dolazi samo u ovoj 4x4 verziji pogona.

Vanjski dizajn, struktura i dimenzije

Novi Grandland krase vrhunske tehnologije i visoka udobnost, koji se nadopunjuju se snažnim performansama i čistim, smjelim dizajnom. Naravno, testna GSe verzija je još i sportskija od svih ostalih izvedenica Grandlanda.

Vanjski dizajn modela GSe prikazuje tipično jasne linije, a pojačan je stilskim detaljima prepoznatljivim za izrazito sportske modele GSe: 19-colnim kotačima od lake legure inspiriranim nagrađivanim konceptom Manta GSe; jedinstveni stražnji difuzor; i GSe amblemom na vratima prtljažnika. Kao dodatna karakteristika, Grandland GSe je opcijski, kao u našem slučaju, dostupan s crnim poklopcem motora. Sve to u kombinaciji elgeantne dominantno bijele boje karoserije.

Novi Opel Vizor proteže se sprijeda, dok se filozofija kompasa odražava i straga. Ime Grandland i logotip marke 'Blitz' ili stilizirana munja stoje u sredini vrata prtljažnika. Daljnje naglaske postavljaju odbojnici i bočne stranice, sada obojani u boju karoserije, dok su donji dijelovi prednjeg i stražnjeg odbojnika u kontrastnoj crnoj boji.

Hrabar i jasan, Vizor izoštrava izgled prednje strane i neprimjetno integrira masku, amblem Opel Blitz i tehnologije poput u klasi vodećih IntelliLux LED® Pixel svjetla u jedan vizualni element.

Opelov SUV s vrha ponude sada je opremljen prilagodljivim IntelliLux LED® Pixel svjetlima. 168 LED elemenata - 84 po jednom glavnom faru, kao na Opel Insigniji - rezultiraju besprijekornom prilagodbom snopa svjetla u skladu s situacijom u vožnji i okolini, bez zasljepljivanja za ostali promet.

LED elementi u svakom tankom faru poslagani su u matrični sustav s tri reda, gdje se funkcije neprimjetno prelijevaju na sljedeću razinu: Za kratki domet, dugački red piksela kontinuirano prilagođava fokus svjetlosti svakoj krivulji; Na granici svijetlo-tamno, red fino definiranih, dinamički prilagođenih piksela osigurava optimalan domet; Stvarna matrična funkcija u srednjem i gornjem redu precizno “izrezuje” nadolazeći promet u milisekundama. Ostala područja ostaju u potpunosti osvijetljena glavnim svjetlom.

LED dnevna svjetla integrirana u prednje farove odaju karakteristični Opelov potpis. Nova inovativna generacija svjetala čine novi Grandland jasnim liderom svog tržišnog segmenta.

Što se tiče strukture Grandlanda, radi se o provjerenoj EMP2 platformi, kao fleksibilnim multienergetskim konceptom i što je najvažnije kad je riječ o troškovima same proizvodnje, ali i stečenom iskustvu i znanju. Treba reći da se PHEV i verzije modela s motorima s unutarnjim izgaranjem sklapaju na istoj proizvodnoj traci. Mi smo u Autozoni već imali priliku u nekoliko navrata isprobati i PHEV verzije još u modelu Grandland X Hybrid4, koji je svoju je svjetsku premijeru imao na autosalonu IAA u Frankfurtu ujesen 2019. godine. Danas ovu vrstu hibridnog pogona koriste i crossover/SUV modeli iste grupacije; Peugeot 3008, Citroën C5 Aircross Hybrid te DS 7 Crossback.

Osim atletskog izgleda temeljenog na Opelovom nagrađivanom dizajnu, verzija GSe ima postavke podvozja za pružanje visoke razine zabave i angažmana u vožnji. Kao i svi Opelovi modeli, linija GSe 'otporna je na autocestu' zahvaljujući opsežnim testiranjima na njemačkim autocestama. Istovremeno, GSe modeli kombiniraju te vrijednosti s opcijom lokalne mobilnosti bez emisija, ali uz obilatu razinu performansi. No o tome nešto kasnije u tekstu.

Njegove vanjske dimenzije su ostale nepromijenjene u odnosu na Grandland X model i iznose: dužina 4477 mm, širina 1906 mm s sklopljenim retrovizorima (2098 mm s otvorenim retrovizorima), visina 1609 mm, dok mu je međuosovinski razmak 2675 mm. Sve su sve verzije, bilo da je riječ o konvencionalnim motorima ili PHEV-u prema vanjskim dimenzijama identične.

Razlika je naravno u njihovim težinama, pa se tako one kreću od; benzinskih verzija koje su teške - uključujući vozača bez opterećenja i različite razine opreme - od 1431 (MT-6 ručni mjenjač) do 1461 kg (AT-8 automatski mjenjač), dizelske od 1523 kg (AT-8 automatski mjenjač), a PHEV verzija od 1807 kg (Hybrid, eAT-8 automatski mjenjač) i 1876 kg (Hybrid4, eAT-8 automatski mjenjač).

Ono što je posve razumljivo je volumen prtljažnika (ISO 3832), jer PHEV AWD verzija Hybrid4 ima nešto manji volumen od verzije s motorima s unutarnjim izgaranjem. Tako PHEV verzija ima volumen od 390 litara, a kada se spuste nasloni stražnjeg reda sjedala sustavom FlexFold u omjeru 60/40 onda je volumen 1528 litara. S druge strane verzije s benzinskim i dizelskim motorima imaju volumen 514 i 1652 litre.

Naš je testni GSe model imao 19-colne (7½J x19) lakometalne naplatke 'Monza', sa izvrsnim ljetnim Michelin e Primacy gumama dimenzija 225/50R19.

Unutrašnjost

Već na predstavljanju osvježenog Grandlanda u jesen 2021. smo rekli da je njegov korisnički koncept unutrašnjosti kabine futuristički i prilagođen onome što je bitno. Dva široka zaslona u jednoj jedinici čine Opel Pure Panel. Ovaj potpuno digitalni kokpit usmjeren na vozača intuitivan je za upravljanje i čini mnoštvo tipki suvišnim. Sadrži najnovije digitalne tehnologije i pruža najvažnije informacije.

Dva zaslona pozdravljaju putnike i stvaraju ugodan ambijent. Unutrašnjost osnovne varijante sadrži zaslon Pure Panel koji kombinira centar za informiranje vozača dijagonale 7 inča (17,8 cm) sa zaslonom u boji slične veličine za upravljanje značajkama Apple CarPlay i Android Auto putem sustava za informiranje i zabavu. Naš GSe, naravno ima centar za informiranje vozača dijagonale 12 inča (30,5 cm) sa zaslonom u boji osjetljivim na dodir dijagonale 10 inča (25,4 cm).

U kombinaciji s uslugama OpelConnecta, vrhunska Multimedia Navi Pro čini putovanja posebno opuštajućim uz prometne informacije u stvarnom vremenu, ažuriranja mrežnih karata i predviđenu navigaciju. Bežično punjenje na središnjoj konzoli omogućuje uredno i uredno 'punjenje gorivom' bez kabela za kompatibilne pametne telefone.

Novi Opel Grandland zadovoljava najviše standarde ne samo sustavima pomoći već i kada je riječ o udobnosti. Ergonomska aktivna sjedala za vozače i suvozače s certifikatom 'Aktion Gesunder Rücken e.V.' (kampanja za zdrava leđa) podržavaju dobro držanje za volanom.

Nagrađivana sjedala jedinstvena su u klasi Grandlanda i nude širok raspon prilagodbi, od električnog nagiba sjedala do elektro-pneumatske potpore za lumbalu. U kožnim izvedbama nude grijanje i ravnomjernu ventilaciju. Udobnost dodatno povećavaju 'Otvaranje i pokretanje bez ključa' i stražnja vrata upravljana senzorom koja se otvaraju i zatvaraju pomicanjem stopala ispod stražnjeg odbojnika.

U testnoj GSe izvedbi riječ je prednjim sportskim sjedalima obrubljenim mikrovlaknima Alcantara s certifikatom AGR. Naravno, prdnja sjedala imaju i krasno izvezen logotip GSe na naslonima. To je još jedan pokazatelj Opelove izvrsnosti u izradi sjedala. Ona vozaču i suvozaču u Grandlandu GSe omogućuju uživanje u dinamičnoj vožnji dok njihovim kralježnicama koriste udobnost, potpora i mnogobrojne postavke iznimno ergonomskih sjedala. Standardna oprema svakog Grandlanda GSe također uključuje grijanje sjedala i upravljača. Gotovo da je i nepotrebno reći da Opel posljednjih godina ima, u AGR verziji, najbolju moguću kvalitetu sjedala u konstrukcijskom smislu.

Opel Grandland GSe 1.6 S/S (221 kW/ 300 KS) AT8 AWD PHEV 4x4 eAT8
  • Opel Grandland GSe 1.6 S/S (221 kW/ 300 KS) AT8 AWD PHEV 4x4 eAT8
  • Opel Grandland GSe 1.6 S/S (221 kW/ 300 KS) AT8 AWD PHEV 4x4 eAT8
  • Opel Grandland GSe 1.6 S/S (221 kW/ 300 KS) AT8 AWD PHEV 4x4 eAT8
  • Opel Grandland GSe 1.6 S/S (221 kW/ 300 KS) AT8 AWD PHEV 4x4 eAT8
  • Opel Grandland GSe 1.6 S/S (221 kW/ 300 KS) AT8 AWD PHEV 4x4 eAT8
    +70
Opel Grandland GSe 1.6 S/S (221 kW/ 300 KS) AT8 AWD PHEV 4x4 eAT8 Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

Sustavi sigurnosti

Novi Grandland nudi novost u kombinaciji s automatskim mjenjačem je tzv. Highway Integration Assist. Koristeći kameru i radarske senzore, sustav kombinira razne sustave pomoći za još opušteniju vožnju. Prilagodljivi tempomat održava udaljenost do vozila ispred prema zadanoj brzini i, u kombinaciji s aktivnim pozicioniranjem trake, zadržava Grandland na sredini trake. Opelova brzina povećava se ili smanjuje kako bi pratila vozilo ispred sebe - bez prekoračenja zadane brzine - i po potrebi može se usporiti do mirovanja. Zahvaljujući 'Stop & Go' funkciji, Grandland s Highway Integration Assistom automatski nastavlja vožnju iz mirovanja.

Novi Opel Grandland dodatno je opremljen brojnim drugim sustavima pomoći. Panoramska kamera od 360 stupnjeva olakšava manevriranje vozaču putem prednje i stražnje kamere. Prostor ispred i iza automobila, kao i pogled iz ptičje perspektive prikazan je na zaslonu infotainmenta. Pomoćnik za automatsko parkiranje prepoznaje uzdužna i poprečna parkirna mjesta i automatski usmjerava Grandland prilikom ulaska ili izlaska iz parkirnog mjesta.

Sustav upozorenja na mrtvi kut sprječava potencijalne sudare prilikom okretanja ili promjena trake. U slučaju opasnosti, u odgovarajućem vanjskom retrovizoru svijetli simbol vozila. Standardna oprema svake Grandland varijante uključuje prednje upozorenje na sudar s automatskim kočenjem u nuždi, otkrivanje pješaka, upozorenje na napuštanje trake, prepoznavanje prometnih znakova, otkrivanje pospanosti i tempomat.

Opel Grandland - Night Vision Izvor: Promo fotografije / Autor: Opel

Još jedna tehnologija u novom Grandlandu koja dodatno povećava sigurnost svih sudionika u prometu, posebno u noćnoj vožnji mračnim seoskim cestama, je Night Vision. Infracrvena kamera sustava otkriva ljude i životinje do 100 metara ispred Grandlanda u smjeru putovanja, na temelju njihove temperaturne razlike od okoline. Night Vision upozorava vozača i prikazuje položaj pješaka, na primjer, u 12-inčnom digitalnom informacijskom centru za vozače.

Plug-in hibridni pogonski sklop model GSe

Novi Grandland GSe kombinira benzinski 1,6-litreni motor s turbopunjačem i dva električna motora – po jedan na svakoj osovini – za snažnu izlaznu snagu sustava do 300 KS (221 kW) i najveći okretni moment od 520 Nm. Grandland GSe je idealno rješenje za vozače kojima je potreban pogon na sve kotače.

Četverocilindrični motor s unutarnjim izgaranjem snage je 200 KS (147 kW) i posebno je dizajniran da zadovolji potrebe hibridnog vozila. Hibridni plug-in sustav je uparen s elektrificiranim 8-brzinskim automatskim mjenjačem, koji je sjajno uklopljen u ovaj tip pogona, a na izbor imate i ručni način mijenjanja brzina polugicama na kolu volana.

Električni dio pogona se sastoji od dva elektromotora, po jedan sprijeda i straga. Snaga prednjeg električnog pogona odgovara 81,2 kW (110 KS), a snaga stražnjeg 83 kW (113 KS). Prednji elektromotor prenosi snagu na prednje kotače pomoću elektrificiranog 8-brzinskog automatskog mjenjača.

Drugi elektromotor i diferencijal integrirani su u stražnju osovinu. Ovaj drugi električni pogon pretvara Grandland GSe u vozilo s trajnim pogonom na svim kotačima s optimalnom vučom. Ono što je razumljivo u PHEV varijanti s AWD pogonom je izostanak klasičnog kardanskog vratila koji pogoni stražnju osovinu. Za to sada uopće nema potrebe, a to je i dodatna ušteda u težini i naravno, mehničkim komponentama.

Ubrzanje od 0 do 100 km/h je sjajnih 6,1 s, kao kod sportskog automobila, a najveća brzina se postiže na 235 km/h (135 km/h na električni pogon).

Vozači Grandland GSe modela (kao i Hybrid4) mogu birati između četiri načina vožnje: Električni, Hibridni, Pogon na sve kotače i Sportski. Hibridni način vožnje također je i najučinkovitiji način vožnje za ovaj kompaktni sportski SUV.

Na primjer, odabirom 'Hybrid' automobil može automatski odabrati svoj najučinkovitiji način pokretanja, s mogućnošću prelaska na 'Electric' za vožnju sa nultom emisijom kada se dosegne centar grada. 'E-save' mod štednje omogućava zaštitu električne energije pohranjene u visokonaponskoj bateriji (snaga 90 kW, kapacitet 14,2 kWh, napon 240–400 V/Ah) za kasniju upotrebu, npr. za vožnju na područjima koja su ograničena samo za električna vozila. 'Sport' omogućava dinamičniju vožnju kombinirajući snagu motora i elektromotora. Odabirom 'AWD' omogućuje se maksimalna trakcija na svim vrstama cesta, pa tako i izvan asfaltiranih prometnica.

Tijekom gradske vožnje vozač jednostavno može prebaciti vozilo u električni način rada – automobil može prijeći do 63 kilometara prema WLTP-ovom ciklusu vožnje (EAER City, WLTP, navodi 80 – 81 km u gradu) uz potpuno električni pogon bez emisija ispušnih plinova. Električni pogon na sve kotače jamči izvrsnu vučnu silu u svim vrstama vožnje. To ne samo da vožnju čini vrlo zabavnom, već stvara osjećaj sveobuhvatne sigurnosti.

Potrošnja energije (ponderirana, kombinirana, WLTP) iznosi 1,2 l/100 km ili 16,2 kWh/100 km, a emisija CO2 u g/km (kombinirano, WLTP) 28 – 27 g/km.

Regenerativno kočenje i funkcija 'e-Save'

Odličan povrat energije i djelotvorno kočenje također su vodeće pogodnosti ovog hibridnog vozila. Električni motor na stražnjoj osovini djeluje kao generator u fazama prenaprezanja i pretvara energiju kočenja u električnu struju. Ako vozač prebaci automatski mjenjač u način vožnje B, dodatno se pojačavaju povrat energije i okretni moment kočenja. Primjerice, na blagoj strmini vozilo samo usporava i pritom puni bateriju od 14,2 kWh.

Funkcija 'e-Save' također je praktična značajka za predvidljivu vožnju u optimalnom načinu rada. Omogućuje spremanje električne energije pohranjene u bateriji za kasniju uporabu, primjerice za vožnju u područjima koja su namijenjena isključivo električnim automobilima. Funkciju je moguće vrlo jednostavno postaviti putem zaslona u boji sustava za informiranje i zabavu tako da se dio ili čak sva električna energija zadržava sve dok nije potrebna na odabranoj ruti vožnje. Inače, vrijeme punjenja (AC) zidni punjač, trofazni pri 7,4 kW traje otprilike 2 sata.

Posebno kalibriranje i ovjes

Poput svoje braće i sestara Astre GSe, preduvjeti za posebno dinamičan i zabavan karakter Opel Grandland GSe leže u njegovom jedinstvenom kalibriranju ovjesa i upravljanja. S McPherson opružnim oprugama sprijeda i višestrukom osovinom straga, Opelov najsportskiji SUV ima čvršće opruge i amortizere s Koni FSD (Frequency Selective Damping) tehnologijom, koja omogućuje različite karakteristike prigušenja za upravljanje u odnosu na udobnost.

Kao rezultat toga, Grandland GSe odmah i predvidljivo reagira na svaki potez vozača zadržavajući stabilnost pri kočenju, u zavojima i na autocesti.

Za kraj, cijena našeg testnog modela Grandland GSe 1.6 S/S (221 kW/ 300 KS) AT8 AWD PHEV 4x4 eAT8, sa svom dodatnom opremom je 59.818 eura s PDV-om.