Američki predsjednik Donald Trump u srijedu je brojne carine obustavio na 90 dana, ali 25-postotne carine na uvoz automobila još su na snazi, a uskoro će nastupiti i carine na automobilske dijelove, što je izazvalo kritike automobilskih kompanija iz američke savezne države Michigan
Regionalna gospodarska komora Detroita i udruga proizvođača automobila MichiganAuto pozvale su američkog predsjednika da kompleksni međunarodni opskrbni lanac o kojem američka automobilska industrija ovisi, zaštiti od mjera koje slabe njezinu globalnu konkurentnost.
„Industrija po kojoj je savezna država Michigan poznata te opskrbni lanci i zaposlenici koji je podržavaju i dalje će trpjeti nesigurnost i poremećaje uzrokovane promjenjivom trgovinskom politikom”, izjavile su komora i udruga nakon što su prošli mjesec upozorile da bi carine mogle autoindustriji izazvati brojne probleme.
Na snazi ostaju i 25-postotne carine na uvoz aluminija i čelika koje također utječu na automobilsku industriju, napominju.
Trump je u srijedu izjavio da će možda nekim američkim kompanijama odobriti izuzeće od carinskog programa, ali nije jasno obuhvaćaju li njegova razmatranja proizvođače automobila.
Na upit o kompanijama koje su tražile izuzeće, američki predsjednik je rekao da su neke od njih carine teško pogodile. „Na neke, zbog same prirode kompanija, utjecaj je bio značajniji. Proučit ćemo to.”
Guvernerka savezne države Michigan Gretchen Whitmer, članica Demokratske stranke, u srijedu je u Washingtonu pozvala da se proizvođače automobila oslobodi od plaćanja carina.
"Izuzmimo automobile i energiju koji su ključni za proizvođače i izravno utječu na džepove građana", izjavila je.
Ranije ovog tjedna u američkoj savjetodavnoj kompaniji za automobilsku industriju predvidjeli su da bi se u SAD-u i Kanadi ove godine moglo prodati 1,8 milijuna vozila manje nego prošle godine, dok bi u sljedećih deset godina prodaja automobila mogla stagnirati, ako globalni trgovinski rat eskalira.
Američke 25-postotne carine na uvoz automobila stupile su na snagu 3. travnja. Na vozila proizvedena u Meksiku i Kanadi ti se nameti također naplaćuju, ali proizvođači koji posluju sukladno američko-meksičko-kanadskom trgovinskom sporazumu USMCA mogu od iznosa odbiti vrijednost udjela proizvedenog u SAD-u.
Nove 25-postotne carine na uvoz automobilskih dijelova stupit će na snagu do 3. svibnja.
Stellantis, matično društvo američkog Chryslera, prošli tjedan je objavilo da privremeno zatvara proizvodnju u dvjema tvornicama u Meksiku i Kanadi, što je utjecalo na pet američkih pogona koji su s njima povezani i dovelo do privremenog otpuštanja 900 američkih radnika.