Objavom svih rezultata za fiskalnu 2021. sastavnica indeksa CROBEX10, analitičari InterCapitala napravili su za tportal pregled promjene njihove EBITDA i profitne marže tijekom 2021. godine
Jedna stvar koju treba odmah primijetiti je činjenica da uspoređivanje marži u različitim industrijama u kojima te tvrtke posluju nije nužno najbolji način za davanje usporedivog pregleda. To je zato što EBITDA i profitne marže ovise o industriji u kojoj posluju, pa bi prava usporedba s bilo kojom od tih tvrtki bila s prosjekom ili medijanom sektorskih konkurenata. Unatoč tome, još uvijek vrijedi pogledati koje su od tih tvrtki profitabilnije i stoga imaju veći prostor za potencijalno smanjenje cijena svojih roba ili usluga ako je to potrebno, uz održavanje veće razine profitabilnosti.
Rezultati za 2021. uključuju utjecaj hrvatske turističke sezone, koja se prošle godine snažno oporavila i kao takva izravno ili neizravno utjecala na mnoge sastavnice indeksa CROBEX10. Također, povećanje cijena energije, kao i roba, nestašica poluvodiča i sl. također su izravno/neizravno utjecali na poslovanje ovih tvrtki.
Tvrtka koja ima najveću EBITDA maržu je Atlantska plovidba s 54 posto. Ovaj broj odnosi se na prilagođenu EBITDA jer je tvrtka imala poništenje prethodnih otpisa dugotrajne imovine u 2021. godini, što je značajno povećalo EBITDA u 2021. godini.
Ova prilagodba iznosila je dodatnih 295,5 milijuna kuna i nastala je zbog povećanja cijene otpada s 400 USD/l na 600 USD/l. Stoga smo prilagodili ovu promjenu i izbacili je iz EBITDA-e. Bez ove promjene, EBITDA marža tvrtke iznosila bi 71 posto. Unatoč tome, EBITDA marža od 54 posto uglavnom je posljedica oporavka globalnih gospodarstava tijekom 2021. i povećanja prosječnih dnevnih vozarina.
Sljedeći je Hrvatski Telekom s EBITDA maržom od 42,9 posto, što je povećanje od 1,6 postotnih poena u odnosu na godinu ranije. To je uglavnom posljedica smanjenja materijalnih troškova od šest posto na godišnjoj razini i troškova zaposlenika od 4,5 posto na godišnjoj razini.
Slijede tri turističke tvrtke (Valamar Riviera, Arena Hospitality Group, Adris) s EBITDA maržama od 39,3 posto, 29,7 posto, odnosno 18,1 posto. U usporedbi s 2020., to je povećanje od 24 p.p., 50,3 p.p., odnosno 5,9 p.p. Uz snažan oporavak turističke industrije, posebno u trećem tromjesečju 2021., to ne čudi. Adris također posluje u djelatnostima osiguranja (Croatia osiguranje) i proizvodnje hrane (Cromaris), koje su doživjele ekspanziju i rast u 2021. godini, što je također pridonijelo povećanju EBITDA društva.
Sljedeće su tvrtke za proizvodnju hrane (Podravka i Atlantic Grupa) s EBITDA maržama od 12,8 posto, odnosno 12,5 posto. To predstavlja malu promjenu u odnosu na 2020. od 0,4 p.p. i -0,9 p.p., respektivno. Obje tvrtke bile su pod utjecajem cijena roba u 2021. (npr. kava, kakao, šećer...) pa su njihove marže ostale na sličnim razinama ili su se blago smanjile.