SUMRAK algoritma

Bili su perjanica hrvatskog izdavaštva, otkrivamo kada je i zašto pošlo po zlu

12.05.2017 u 06:56

Bionic
Reading

Kad je u proljeće 2014. stvoren najveći knjižarski lanac u Hrvatskoj, tvrtka APM, njegovi tvorci – izdavačke kuće Algoritam, Profil i Mozaik knjiga – bili su uvjereni kako je to spasonosna formula za cijelu knjižarsku industriju. Danas isti taj APM, odnosno njegov sljedbenik Algoritam MK, prijeti da u ponor povuče cijelu branšu

Procjene su da Algoritam MK ukupno duguje gotovo 30 milijuna kuna, uglavnom izdavačima. Zbog problema s likvidnošću nije kreditno sposoban te mu banke ne žele dati nove kredite za podmirivanje dugovanja. Vjerovnici su pustili zadužnice, račun tvrtke je blokiran i Algoritam MK se nalazi pred stečajem.

Njegovim eventualnim gašenjem nestala bi najveća knjižarska mreža s 30-ak trgovina, što bi bilo pogubno za izdavačke kuće koje ionako posljednjih sedam, osam godina zbog pada prodaje jedva preživljavaju.

Većinski vlasnik Algoritma MK je nakladnička kuća Algoritam, dok Mozaik knjiga ima manjinski udio. Profil je iz zajedničke tvrtke izišao prošle godine i tada je dobila današnje ime.

Većina aktera upire prstom u Nevena Antičevića, vlasnika Algoritma, kao glavnog krivca za nastalu situaciju.

'Uspjeh kvari ljude! Užive se kako su veliki menadžeri i da znaju odgovoriti na sve izazove tržišta. Dopuštaju sebi nesavjesno poslovanje i bahaćenja', istaknuo nam je naš sugovornik, bivši dugogodišnji visoko pozicionirani zaposlenik Algoritma.

Naglašava kako je Algoritam od svog osnutka bio iznimno tržišno orijentiran. Antičević je registrirao tvrtku 1990. godine s još šestoricom partnera. Prije toga je u vrijeme bivše Jugoslavije radio kao nakladnik i urednik u zagrebačkoj Mladosti.

Antičević se fokusirao na strane knjige i prijevode i na tome je izgradio brend. Imao je nekoliko megahitova poput Gospodara prstenova, Harryja Pottera ili zadnje uspješnice, ciklusa Sumrak saga. Jedan je od prvih koji je prepoznao potencijal videoigara koje su mu jedno vrijeme donosile veliki dio profita.

Od 2000. do 2004. bilo je najuspješnije vrijeme za nakladnike. Industrija je imala godišnji rast od čak 30 posto, a Algoritam je bio predvodnik tog trenda.

Ulaskom novinskih nakladnika na tržište (prodaja knjiga na kioscima) ruše se cijene. Za razliku od ostalih izdavača, Algoritam je to manje – više prošao neokrznut. 

Prvi udarac je doživio kad je izgubio distribuciju udžbenika za učenje stranih jezika Oxford press, priča naš sugovornik. Zatim je počela padati prodaja videoigara. Na sve se to nadovezala gospodarska kriza koja je Hrvatsku punom silinom udarila 2008. godine.

'Sve do 2009. promet Algoritmu je rastao, nakon toga slijedi pad. Antičević nije dobro reagirao na krizu. Umjesto da povuče ručnu, nastavio je sa širenjem. Još je više intenzivirao djelatnost i želio je zapasati što veći dio tržišta. Nije htio smanjivati prodajnu mrežu i zatvarati neprofitabilne trgovine u manjim gradovima. Još je ulazio u šoping centre vežući se višegodišnjim ugovorima uz skupu najamninu. Troškovi su sve više rasli, promet je padao i krenula su zaduženja. Išao je kredit na kredit', ispričao nam je naš sugovornik.

U istim problemima bili su i drugi veliki nakladnici. Zbog toga su 2012. Profil i Mozaik knjiga odlučili spojiti svoju prodajnu mrežu u posebnu tvrtku nadajući se uštedama i rastu prodaje.

'Vjerovali su da od dva invalida mogu napraviti jednog zdravog. Međutim, već nakon prve godine dubioze su im porasle za nekoliko milijuna kuna. Sve je to znao i Antičević. Zbog toga mi je i dan danas nedokučivo zašto je odlučio ući u tu priču kad je bilo jasno da taj eksperiment ne uspijeva. Valjda je panično tražio neko rješenje. Mislio je da će na temelju dnevnog prometa uspjeti servisirati dobavljače i tako kupiti vrijeme da nešto smisli i trendovi se promjene', misli bivši djelatnik.

Antičević se Profilu i Mozaik knjizi pridružio 2014. godine kad je nastao knjižarski lanac nespretnog imena Algoritam-Profil-Mozaik (APM). Međutim, već iduće godine nakladnik Algoritam je završio u predstečajnoj nagodbi zbog dugova od oko 40 milijuna kuna.

Antičević je tad objašnjavao kako su dugovi nastali zbog previsokih cijena najamnina koje su plaćali za knjižare.

Predstečaj je završio u proljeće prošle godine tako što se Algoritmu opisala otprilike polovica duga, dok će ostatak od 20 milijuna kuna vjerovnicima isplaćivati idućih sedam godina. Samo nekoliko mjeseci nakon toga, Profil je izišao iz APM-a koji se preimenovao u sadašnji Algoritam MK.

'Pogubno je što su nakladnici ujedno i vlasnici knjižara. Izdavači u izlozima favoriziraju svoje naslove, bez obzira na njihovu kvalitetu i čitanost. To nisu ozbiljne knjižare već saloni nakladnika', ističe naš sugovornik. Izgledno rješenje za nastalu situaciju je da najveći vjerovnici Algoritma MK preuzmu najprofitabilnije knjižare i s prihodom od prodaje knjiga pokriju svoje dugove.

'Ne treba spašavati Antičevića i izdavača Algoritam, već književni lanac i 260 radnih mjesta. Nakladnici su na koljenima. Gašenjem Algoritma MK neće imati gdje prodavati knjige. Bojim se kako će od knjižara ostati samo one u velikim gradovima. U manjim sredinama u te prostore će ući neke druge djelatnosti', uvjeren je naš sugovornik.

Kad se pogleda financijska slika Algoritma MK, jasno da je ta tvrtka na korak od propasti. Temeljni kapital su pojeli višegodišnji gubici i on je, prema izvješću iz 2015., u minusu 8,3 milijuna kuna, dok su ukupna dugovanja te godine bila veća oko 45 milijuna kuna.