ČELNICA AGROKORA O TRGOVINI

'Bojim se vala otrežnjenja!'

04.11.2010 u 14:51

Bionic
Reading

Hrvatsko tržište maloprodaje još nije konsolidirano, trgovina je u vremenu preživljavanja, a ulaskom u EU bit će gotovo nemoguće konkurirati stranim trgovačkim lancima, zaključci su stručnog skupa 'Uloga trgovine u hrvatskom gospodarstvu u procesu uključivanja u EU' koji je organizirao časopis Suvremena trgovina

'Iako trgovina na malo i veliko zauzima 9,5 posto u strukturi hrvatskog BDP-a, a šesnaest posto zaposlenih radi u trgovini, ljudi zaziru od trgovine kao da je nužno zlo. Ne smatra se da je trgovina časna djelatnost, smatra se da trgovci ostvaruju maržu na leđima proizvođača i na štetu potrošača', požalila se Ljerka Puljić, starija izvršna potpredsjednica Agrokora, na loš tretman trgovinske branše u odnosu na druge gospodarske grane.

I za domaću trgovinu, odnosno za njih u Konzumu, bilo bi puno bolje da je snažnija domaća proizvodnja, odnosno da je Hrvatska na vrijeme započela, odnosno nastavila proces industrijalizacije.

Puljić smatra da konsolidacija hrvatskog maloprodajnog tržišta još nije dovršena, da smo pred novim ciklusom. Tržišni udio koji sada dijeli deset najvećih trgovaca, od kojih Konzum uzima gotovo trećinu, u budućnosti će dijeliti tri do četiri trgovca, očekuje Puljić.

Zasad su najveće žrtve, smatra čelnica Agrokora, mali trgovci - obrtnici s tri do pet trgovina, kojima kriza dodatno otežava situaciju. Ne dobiju li od države potporu - pozitivnu diskriminaciju - vrlo teško će preživjeti i postat će meta preuzimanja. 'Hrvatska proizvodnja trebala bi s oprezom gledati na smanjivanje malih trgovina, jer se u njima poglavito prodaju hrvatski proizvodi', komentirala je Puljić.

'Bitka za tržište maloprodaje bit će još oštrija', procjenjuje Puljić i dodaje da će samo najkonkurentniji sudjelovati u daljem procesu konsolidacije. Dobit petnaest najvećih trgovaca u prošloj godini pala je za trećinu, a pad marži se nastavlja jer su svi svjesno u krizi srezali marže.

Puljić upozorava da veliki strani trgovački lanci shvaćaju krizu kao priliku, pa politikom cijena čine domaće trgovce sve teže konkurentnima. Što se tiče zastupljenosti domaćih proizvoda u našim trgovinama, Puljić kaže: 'Svi se kunemo da je domaćih proizvoda 70 posto i zaista je važno zbog domaće proizvodnje da to tako ostane. Ljubav stranih lanaca prema hrvatskim proizvodima brzo će nestati! Ulaskom u EU, roba će moći ulaziti bez carine. Bojim se vala otrežnjenja!'

Kao primjer navodi slučaj Slovenije, gdje su usprkos podršci Mercatora slovenski proizvođači doživjeli velik šok, zato nužnim smatra partnerstvo domaćih trgovaca i proizvođača, jer 'samo domaći trgovački lanci mogu spasiti domaću proizvodnju'.

Martin Evačić iz NTL-a kazao je da bez domaće proizvodnje neće rasti 'kolač' za koji se bore svi trgovci, a ta borba odvija se na dva načina: prvo, intenzivnim investiranjem u kojem se ne vodi računa o ekonomskoj opravdanosti, nego samo o zauzimanju prostora, a drugo, bitkom cijenama. I Evačić, kao i Puljić, strahuje da će otvaranjem granica strani lanci imati osiguran izvor nabave i robne marke te će im biti nemoguće konkurirati.