Giovanna D'Esposito

Generalna direktorica Ubera za tportal otkrila koliko je pao promet u Hrvatskoj i kako će izgledati tržište nakon pandemije koronavirusa

30.06.2020 u 14:33

Bionic
Reading

Pandemija koronavirusa na koljeno je bacila čitavo svjetsko gospodarstvo, a najviše su u cijeloj krizi nastradali prijevoznici svih vrsta. Brodari, zračni i cestovni prijevoznici pretrpjeli su goleme šokove, nakon kojih će ih dobar dio zauvijek nestati s tržišta. Kako se u novim okolnostima snašao Uber i hoće li biti posla za 4000 vozača u Hrvatskoj, za tportal govori generalna menadžerica za jugozapadnu Europu Giovanna D'Esposito

Ona se pridružila Uberu prije nešto više od godinu dana, a u 25 godina profesionalne karijere profilirala se kao stručnjak za strategiju i poslovni razvoj. Karijeru je započela u Procter & Gambleu u Rimu, u kojem je i završila MBA, nakon čega se seli u London i provodi 13 godina razvijajući razne startupe. Godine 2012. vraća se u Italiju i pomaže u globalnom razvoju dviju velikih internetskih kladionica, Sky Beta i Paddy Powera.

Uberu predviđa svijetlu budućnost jer su agilnost i izdržljivost u samom DNK te kompanije. Umiruje i lokalne vozače navodeći kako je hrvatsko tržište, iako prihodom malo, za Uber na globalnoj razini svijetli primjer uspjeha. 'U Hrvatskoj ostajemo, a razvijat ćemo se uvođenjem novih usluga', poručuje D'Esposito za tportal.

Ovih dana, nakon kratkog predaha, širenje koronavirusa ponovno uzima maha u Hrvatskoj i svijetu. Kakve je posljedice po Uber ostavila globalna pandemija?

Pandemija koronavirusa uzdrmala je globalno gospodarstvo, a ostavila je i velike posljedice po naše poslovanje. Bavimo se pružanjem usluge prijevoza te nas je pandemija dosta jako pogodila. Na svim tržištima na kojima smo prisutni sada ulazimo u proces ponovnog učvršćivanja pozicije i prilagođavanja novim uvjetima kako bi i tržišta i lokalne zajednice znali da smo prisutni. Naša je namjera pomoći kome god možemo te ostati relevantni i za korisnike i za vozače.

Koliki je udar pandemije bio u Hrvatskoj?

Također popriličan, ali sretni smo jer se hrvatsko tržište vrlo brzo oporavlja. Već nam se vratilo oko dvije trećine prometa iz vremena prije izbijanja pandemije, dok samo tržište nije palo, kao u zemljama koje su bile najteže pogođene pandemijom, a u kojima su prometi pali i do 80 ili čak 90 posto.

Uber Taxi
  • Uber Taxi
  • Uber Taxi
  • Uber Taxi
  • Uber Taxi
  • Uber Taxi
    +2
Uber Taxi Izvor: Pixsell / Autor: Matija Habljak/PIXSELL

Kako se planirate oporaviti od pandemije na globalnoj razini?

U idućem razdoblju prioritet nam je sigurnost. Moramo se prilagoditi svim smjernicama lokalnih epidemioloških politika i mjera te moramo uvažiti sve preporuke Svjetske zdravstvene organizacije. Na nekim tržištima naše su sigurnosne mjere i strože od onih koje preporučuju lokalne organizacije jer smo svjesni toga da su vozač i putnik u bliskom kontaktu i želimo da se svi osjećaju sigurno. Imajući to na umu, moram reći da smo nabavili ogromnu količinu opreme kako bismo prikupili svu potrebnu zaštitu za vozače i korisnike, a idući važan korak nam je komunikacija svim raspoloživim kanalima. Tijekom najvećeg udara pandemije ljudima smo prenosili poruku da ne putuju i zahvaljivali im što ne koriste Uber i naše usluge. Sada ipak krećemo korak dalje i želimo poslati poruku da s Uberom mogu stići od točke A do točke B na siguran način.

Kako to planirate postići?

Tako što ćemo najbolje razumjeti kako ponovno biti relevantni. Moramo razumjeti to da ljudi više ne koriste Uber onako kako su ga koristili prije pandemije, ljudske potrebe su evoluirale. Recimo, danas imate jako malo ljudi kojima treba transfer od aerodroma do hotela. No s druge strane imate jako puno ljudi koji žele sigurno stići u posjet rodbini ili prijateljima te žele koristiti prijevoz za koji su uvjereni da im ne može zdravstveno naškoditi. Zato stavljamo toliki naglasak na sigurnost, što će pratiti i odgovarajuća cjenovna politika prilagođena svakom pojedinačnom tržištu.

Kako biste najjednostavnije opisali vaš post-covid poslovni model?

Interno, zadržat ćemo održiv i fleksibilan poslovni model. U našem je DNA oduvijek bila agilnost, tako smo evoluirali kao kompanija, zbog čega smo i mogli tako brzo odgovoriti na ekonomske izazove pandemije.

U Hrvatskoj ste velik dio novca zarađivali tijekom turističke sezone. Kako sada stvari stoje, tog novca neće biti. Kakvi su vam planovi?

Čak i prije pandemije bili smo svjesni toga da smo u Hrvatskoj izgradili dobar biznis. Iako je to tržište malo veličinom, uvijek smo ga rado i ponosno isticali kao primjer uspjeha na globalnoj razini. Naša snaga i značenje u Hrvatskoj su takvi da je Hrvatska postala jedno od tržišta na kojem svakako planiramo ostati i čiji će se razvoj temeljiti na uvođenju novih usluga. Konkretno, nedavno smo lansirali UberConnect, dostavnu uslugu koju mogu koristiti svi građani. U Hrvatskoj imamo i UberX, Comfort i Black i vjerujemo da sve te usluge mogu zadovoljiti čitav niz korisničkih potreba. Jako sam ponosna i na projekte pomoći zajednici poput UberMedicsa, kojim smo djelatnicima hrvatskih bolnica osigurali 3000 besplatnih vožnji, i projekta Juno, čiji je cilj pomoć ženama žrtvama nasilja u Splitu i ostvaren je u suradnji s udrugom Domine.

Lansiranje usluge UberBoat u Splitu
  • Lansiranje usluge UberBoat u Splitu
  • Lansiranje usluge UberBoat u Splitu
  • Lansiranje usluge UberBoat u Splitu
  • Lansiranje usluge UberBoat u Splitu
  • Lansiranje usluge UberBoat u Splitu
    +4
Lansiranje usluge UberBoat u Splitu Izvor: Licencirane fotografije / Autor: UberBoat

Koliko vozača trenutačno imate u Hrvatskoj?

Prije karantene imali smo ih 4000. Tijekom karantene većina njih nije vozila te se sada počinju ubrzano vraćati na posao. Želim svima poručiti da Uber ostaje u Hrvatskoj i da smo posvećeni razvoju. Želimo proširiti naš portfelj usluga, na putu smo oporavka i jako smo sretni što nam Hrvati vjeruju i koriste naše usluge puno više nego u nekim drugim zemljama. Nastavit ćemo raditi i podržavati vozače i lokalnu zajednicu. Prema zadnjim anketama, preko 70 posto naših korisnika izjavilo je da će nastaviti koristiti naše usluge kao u vremenu prije pandemije, a neki su najavili da će koristiti Uber još i više. To je informacija kojom smo zadovoljni i na kojoj ćemo graditi budućnost.

U kakvim ste odnosima s konkurencijom u Hrvatskoj s obzirom na napet početak poslovanja?

Ne želimo biti bez konkurencije jer ona pomaže svima da budu bolji. Zdrava konkurencija razvija tržište. Uberu sam se priključila prije nešto više od godinu dana, no sa sigurnošću mogu reći da Uber i konkurencija nemaju neriješenih pitanja ili da između nas postoje bilo kakve napetosti.

Što se sa širenjem u regiji, planirate li doći u Bosnu i Hercegovinu ili Srbiju?

Takvi planovi se još uvijek razmatraju i stvaraju, planiranje nikada ne prestaje, kao ni potraga za dobrim poslovnim prilikama. Ovog trenutka, zbog pandemije i privikavanja na 'novi život', ne vidimo prevelike potrebe za otvaranjem novih tržišta, već ćemo se koncentrirati na širenje poslovanja u zemljama u kojima smo već napravili dobre temelje. U tom kontekstu, za kraj bih samo željela istaknuti da smo Hrvatskoj kao tržištu u potpunosti posvećeni, da nismo gotovi s razvijanjem usluga te želimo da svi korisnici i partneri to znaju.