ENERGETSKA KRIZA

HGK: Prijevoznici predlažu šest mjera za pomoć sektoru

15.03.2022 u 15:10

Bionic
Reading

Teretni i linijski prijevoznici okupljeni u Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK) u utorak su poručili kako je pitanje cijena goriva od presudne važnosti za njihov opstanak te predlažu šest mjera pomoći sektoru.

Prijevoznička Udruženja HGK predlažu da Vlada prema EK predloži žurno uvođenje privremene mjere snižavanja propisane najniže trošarine na eurodizel na razini EU (330 eura/1.000 litara).

Na taj bi način, kako pojašnjavaju, hrvatski cestovni prijevoznici mogli ostvariti povrat i većeg dijela plaćene trošarine u odnosu na sadašnjih 0,38 kn/l.

Među mjerama koje predlažu je i da se gospodarstvenicima kojima je prijevoz osnovna djelatnost vrati iznos posebne naknade za okoliš za nestavljanje biogoriva na tržište. Trenutno iznosi 0,478 kn po litri dizel goriva, što bi značajno utjecalo na snižavanje cijene goriva za prijevoznike.

Drže i kako je potrebno omogućiti poticaje za nabavu aditiva Ad Blue, koji je potreban vozilima više ekološke razine kako bi se zadovoljili visoki standardi glede čistoće ispušnih plinova. Potrošnja ovog sredstva iznosi približno 5 posto potrošnje dizelskog goriva.

Jedna od mjera koju predlažu je i tretiranje goriva u rashladnim (stacionarnim) uređajima teretnih vozila kao neoporezivog goriva. Time bi, kako navode, mogućnost točenja plavog dizela stavila hrvatske prijevoznike u kondicioniranom transportu u ravnopravan položaj s konkurencijom unutar EU, gdje je to također u primjeni (prehrambeni opskrbni lanci).

Prijevoznici smatraju da treba žurno izraditi neku vrstu programa ili osnovati fond kojim bi se nadoknadili gubici nastali zbog porasta cijena goriva i otežanih uvjeta poslovanja zbog krize u Ukrajini.

Vezano uz slučaj nestašice goriva na tržištu prijevoznička Udruženja HGK predlažu uvođenje prioriteta nabave goriva za gospodarstvenike koji se bave komercijalnim prijevozom robe i putnika.

Prijevoznici navode kako izazovi zbog cijena goriva nisu novina u njihovoj poslovnoj svakodnevici već je to pitanje od presudne važnosti za njihov opstanak posljednje dvije godine.

U tom je razdoblju, kako su naveli, cijena porasla za više od 80 posto, čime troškovi goriva dolaze i do polovice udjela u ukupnim troškovima.

"Ne radi se pritom samo o cijenama goriva, u prijevozničkom sektoru negativni su trendovi prisutni već nekoliko godina pa i mali pad prihoda predstavlja izravan gubitak u poslovanju", istaknuli su.

Napominju i kako problem jednako pogađa čitav sektor, koji je pak povezan s gotovo svim gospodarskim djelatnostima.