Prema njemačkom autoklubu ADAC, koji broji više od 20 milijuna članova, sve vrste goriva uskoro bi trebale bitno pojeftiniti, posebice dizel. No unatoč stabilnim cijenama sirove nafte, ne dijele svi isti optimizam
Točno godinu dana nakon strelovitog rasta cijena goriva u ožujku 2022. ADAC pretpostavlja da su se one normalizirale.
'Ako usporedite sadašnje cijene nafte i tečaj eura prema dolaru, cijene goriva su i dalje visoke, ali period ekstremnog rasta je iza nas', rekao je za njemačke medije Jürgen Albrecht, ADAC-ov stručnjak za cijene goriva.
Cijene goriva u Njemačkoj i Hrvatskoj su na usporedivim razinama, a zanimljivo je to da je u obje zemlje cijena dizela i benzina gotovo pa izjednačena, dok je cijelu prošlu godinu dizel bio bitno skuplji od benzina.
U ADAC-u smatraju da će u nadolazećim mjesecima cijene goriva padati pod uvjetom da se na tržištu ne dogodi ništa izvanredno.
Dobra je vijest to što bi cijene dizela, goriva koje pogoni cijeli logistički sektor, trebale pasti više od cijena benzina nakon što završi sezona grijanja - dizel i loživo ulje zapravo su isti proizvod, samo se drugačije zovu.
S druge strane, krajem sezone grijanja, poslije Uskrsa, kreće turistička predsezona i dolazi do velikog rasta prometa, što cijene goriva opet gura naviše.
Oporavak Kine poskupio naftu
Na svjetskim su tržištima cijene nafte prošlog tjedna porasle, što se zahvaljuje nadi trgovaca da će porasti kineska potražnja jer se očekuje ubrzanje rasta drugog po veličini svjetskog gospodarstva.
Cijena barela na londonskom tržištu porasla je prošlog tjedna 3,2 posto, na 85,83 dolara, dok je na američkom tržištu barel poskupio 4,4 posto, na 79,68 dolara. Rast cijena ponajviše se zahvaljuje boljim nego što se očekivalo makroekonomskim pokazateljima iz Kine, a koji upućuju na ubrzanje rasta gospodarstva nakon duljeg razdoblja slabosti.
Kako je Kina najveći svjetski uvoznik nafte, trgovci očekuju jačanje potražnje. Kineski uvoz ruske nafte morem trebao bi u ožujku dosegnuti najvišu razinu otkada se prate podaci, procjenjuju trgovci. S druge strane rast cijena energenata ograničavaju nastojanja središnjih banaka zapadnih zemalja da suzbiju inflaciju, odnosno oslabe potrošnju stanovništva i uspore rast gospodarstava. A to bi, jasno, oslabilo potražnju za crnim zlatom. (Hina)
Robert Rethfeld, analitičar tvrtke Wellenreiter Invest, smatra da će turistička predsezona biti toliko dobra da će cijene goriva zapravo potjerati gore. Na njegovoj je strani i statistika, a ona govori da cijene goriva počinju rasti u razdoblju od Uskrsa do blagdana Duhova u prosjeku deset posto, i to od 1987. godine.
Na globalnoj razini zemlje članice OPEC-a više nisu zadovoljne cijenom od 60 dolara po barelu nafte, već je pokušavaju stabilizirati na 80 dolara po barelu kako bi zaradile što više i pokrpale proračunske deficite.
Konačno, trenutačni raspon cijena sirove nafte od 75 do 85 dolara predstavlja ekvilibrij u kojem države proizvođači i potrošači mogu mirno koegzistirati, zaključuju njemački mediji.