Nakon odlično odrađene druge ljetne sezone letenja od osnivanja, hrvatski čarter prijevoznik ETF Airways prva je hrvatska aviokompanija koja je dobila odobrenje američkog Ministarstva prometa za letove prema SAD-u, što će im za početak otvoriti tržište Kariba
Za 2023. plan je dodatan rast, uz podizanje flote s 3 na 5 zrakoplova tipa Boing 737-800, što će ovisiti o dinamici potpisivanja ugovora za sljedeću sezonu, no vrlo je izvjesno, otkrio je za Poslovni dnevnik Stjepan Bedić, predsjednik uprave ETF Airwaysa.
Kako je poznato, kompaniju su usred pandemije Covida početkom prošle godine osnovali hrvatski ulagači i bankari, investitor Ratko Bajakić, ekonomski analitičar Velimir Šonje te bankar Zdenko Adrović koji je u projektu kroz svoju firmu Korta. Među osnivačima su i piloti Dragan Stefanovski i Marko Banković, ekipa entuzijasta koja je s Bedićem već surađivala na nekoliko startup projekata u regiji, a dobar dio karijere su proveli u stranim kompanijama.
ETF Airways s letovima je krenuo lani u lipnju i nisu linijska kompanija, već su specijalizirani za letove na temelju ugovora o zakupu zrakoplova s posadom (ACMI – aircraft, crew, maintenance and insurance), a ove godine najviše su letjeli na relaciji Pariz – Grčka, otkriva nam Bedić. Dodaje da je ljetna sezona bila odlična – tvrtka od 60-ak zaposlenih godinu će završiti s dobiti, no zasad ne otkrivaju detaljne brojke. Potencijal za rast je značajan, a bio bi puno veći kad bi Hrvatska porezno olakšala zapošljavanje osoblja, pojašnjava Bedić.
“U godini dana odradili smo između 5.500 i 6.000 sati letova na 150 aerodroma, te prevezli oko 300 tisuća putnika na različitim destinacijama. S dva aviona u Parizu te jednim u Prištini letjeli smo i na egzotične destinacije kao što su Svalbard, Grenland, Reunion u Indijskom oceanu. Poslujemo na vrlo konkurentnom tržištu Europske unije u kojoj je na stotine takvih kompanija, no ima i potražnje. Stoga je u planu rast, no trenutačno nam je u tome najveći izazov zapošljavanje pilota, jer Hrvatska ima značajno višu cijenu rada osoblja od nekih drugih zemalja Unije, s većim poreznim opterećenjem. Slovačka, Bugarska, Irska i druge zemlje stoga su puno konkurentnije od Hrvatske, koja bi s drukčijim poreznim tretmanom pilota, slično kao kod pomoraca, mogla imati puno razvijeniju avioindustriju, odnosno više kompanija kao što smo mi”, pojašnjava Bedić, koji smatra da je i plaćanje beneficiranog radnog staža zastarjelo i suvišno, jer nijedan pilot ne ide u mirovinu kad predviđa takav sustav.
Kompanija trenutačno zapošljava kabinsko osoblje, a potom će tražiti pilote, što će biti dodatno izazovno jer su u procesu zapošljavanja i jake kompanije kao što je Turkish Airlines i Qatar Airways, čije se plaće ne mogu mjeriti s manjim kompanijama kao što je ETF. Iako je izravno u kompaniji 60 zaposlenih, brojka se penje na 150 dodaju li se vanjski pružatelji usluga u čitavom ekosustavu.
Na američko tržište ETF dolazi preko joint venture tvrtke s lokalnom francuskom tvrtkom, a dozvola za obavljanje usluga u SAD-u omogućit će im željeno pozicioniranje na tržištu lokalnih letova na Karibima, ali i prema destinacijama kao što je Miami.