Proizvođači, tako i uvoznici traktora, nakon višegodišnjeg pada prodaje, konačno su zadovoljnije počeli trljati ruke. U prvoj polovici godine broj novoregistriranih traktora se, prema podacima Stanica za tehnički pregled u Hrvatskoj, udvostručio u odnosu na isto razdoblje lani. Sada ih je 211, a prošle ih je godine bilo svega 126
U Udruzi prodavatelja poljoprivredne mehanizacije i opreme takav trend pripisuju obvezi kupaca koji moraju zamijeniti svoje stare strojeve novima ne čekajući europske potpore i program ruralnog razvoja. Iako je prodaja krenula, ona je i dalje tek petina prodaje u prvom polugodištu 2009. kada je prodan čak 1001 novi traktor.
Neke marke iščezavaju s hrvatskog tržišta, poput beogradskog IMT-a koji je lani završio u stečaju, a nestaju i indijski Foton i Sonalika te kineski Jinma i YTO dok velik pad prodaje bilježi i Zetor. Na hrvatske njive ušlo je najviše novih John Deereova, Deutzova i Casea
Najveći rast prodaje u prvoj polovici ove godine, prema priopćenju Udruge prodavatelja poljoprivredne mehanizacije i opreme, bilježi požeški Agronom, tvrtka koja je prema posljednjim službenim podacima prošle godine uprihodila 301,3 milijuna kuna dok joj je dobit iznosila 12,74 milijuna kuna. Među novoregistriranim traktorima, čak ih je 23 marke Case što je rast od gotovo 11,5 posto u odnosu na isto razdoblje lani kada su bila svega dva. Osjetan rast prodaje zabilježen je i kod John Deereova, prodano ih je 2,55 puta više dok je Deutzovih traktora čak dvostruko više, prošle ih je godine bilo 16, a ove 31.
'Nikada ne nagovaramo kupca na veći i jači stroj ako to nije potrebno. Važno nam je koliko se budući vlasnik traktora bavi obradom zemlje, a koliko transportom. Gledamo uskladiti njihove potrebe sa zahtjevima', govori za tportal Slobodanka Radić, marketing manager u Novocommerce Internationalu koja nam nije željela otkriti koliko su točno traktora prodali ove godine.
Ta je tvrtka jedini ovlašteni uvoznik i distributer Johna Deerea, ali i drugih svjetskih brendova poljoprivredne mehanizacije, a od 2014. godine djeluje kao članica francuske grupacije Monnoyeur. Dotad su ovu osječku tvrtku vodili Ivo i Snježana Brzica koja je u vladi HDZ-a i Mosta bila pomoćnica ministra turizma zadužena za vođenje Uprave za upravljanje turističkom destinacijom.
U Novocommerceu ističu kako je prodaja unatrag protekle dvije godine osjetno porasla, ne samo kod Johna Deerea nego i kod drugih brendova te da se tržište oporavlja
'Voljeli bismo da to bude i više, ali mislim da su ljudi izuzetno oprezni što se tiče ulaganja u opremu', kaže Radić.
Njihovi kupci su tvrtke, ali i OPG-ovi, a u svojim zahtjevima ne odudaraju bitno od standardne opreme. Važan im je mjenjač, vrsta i širina gume, a posebnu pažnju posvećuju sjedalu i kabini radi preglednosti. Klima je već odavno u ovim traktorima postala nezaobilazna.
'Veći strojevi imaju uslugu JF link i vlasnik je u svakom trenutku putem aplikacije povezan sa strojem te iz ureda može pratiti što se događa na polju i kakvi su mu prinosi. Dakle, osim osnovne namjene, strojevi su modernizirani', opisuju tehničke mogućnosti novih traktora u Novocommerce Internationalu koji je prema službenim podacima prošle godine uprihodio 60,94 milijuna kuna, uz 1,38 milijuna kuna dobiti.
Šumski traktor kao hit-proizvod
Ni hrvatski proizvođači traktora ne zaostaju za svjetskim trendovima. U bjelovarskoj Tvornici traktora Hittner glavni je proizvod šumski traktor. Unutrašnjost mu je opremljena multimedijalnom jedinicom, od DVD-a, preko CD playera i radija do kamere, uz pomoć koje se može pratiti što se sve događa iza stroja.
'Uz pomoć njih izvlače se trupci iz šuma pa se vozač više ne mora okretati kao prije, nego pored sebe ima zaslon na kojemu vidi sve što se događa iza njega', tumači Dinko Turk, zamjenik direktora u Hittneru koji je prošlu godinu završio s 47,16 milijuna kuna prihoda i 13,43 milijuna kuna dobiti. Tvrtka je ove godine u Hrvatskoj prodala 45 šumskih i 16 poljoprivrednih traktora.
Dok 80 posto šumskih traktora završava na domaćem tržištu, situacija s poljoprivrednima je nešto drukčija. Više od polovice proizvodnje Bjelovarčani izvoze u Njemačku, Austriju, Mađarsku, a već druga pošiljka na putu je i za Iran. Mali zglobni poljoprivredni traktori koriste se najviše u voćnjacima, vinogradima, a pogodni su, opisuju u Hittneru, i za uređenje parkova jer su vrlo okretni.
'Njihovi kupci su i komunalne tvrtke iz Hrvatske i Mađarske, a koriste ih za održavanje travnjaka ljeti dok zimi mogu poslužiti za čišćenje snijega s nogostupa. Cijena poljoprivrednih traktora kreće se od 8.000 do 11.000 eura, a šumskih od 60.000 do 116.000 jer su tehnološki sofisticiraniji', dodaje Turk.
Ni oni koji sjednu za upravljač ovih malih traktora, neće se smočiti u slučaju kiše jer u njihovu dodatnu opremu pripada kabina.
'Komunalne tvrtke ih kupuju s kabinama koje su grijane što je važno zimi kada služe za čišćenje snijega. Nemaju klimu ni multimedijsku jedinicu jer su manji, a vozač u toj kabini ne boravi satima što je slučaj kod velikih', zaključuje on.