Koronakriza je usporila digitalizaciju poslovnih procesa u privatnom i javnom sektoru i modernizaciju javne uprave, ali i pokazala nužnost ubrzanja tih procesa radi veće učinkovitosti, uštede i otpornosti na krizu, pa s time ne treba čekati, ocjena je predsjednika Uprave InfoDoma Hrvoja Sagraka
"Za nužnu modernizaciju javne uprave važno je razumjeti da se razmjerno jednostavnim mjerama može postići velik učinak", ističe Sagrak u razgovoru za Hinu, iznoseći primjere za stvaranje novih vrijednosti i potencijala za modernizaciju poput uvođenja obveze korištenja e-potpisa u međuresornoj komunikaciji, što drži okidačem za "dubinsku digitalizaciju".
Puno toga bi se, kaže, poboljšalo i standardizacijom i katalogizacijom e-usluga na platformi eGrađani i njihovim daljnjim ubrzanim razvojem za što već postoje pretpostavke, kao i uvođenjem e-Poslovanja i integracije poslovnog sektora u digitalnu komunikaciju s javnom upravom i unutar same javne uprave.
Pomaci postoje, ali za digitalizaciju potreban širok, sustavni i strateški zahvat
"Trendovi digitalne umreženosti u Europi i svijetu su jasno vidljivi, no studije o međunarodnoj konkurentnosti u digitalizaciji nažalost i dalje Hrvatsku pozicioniraju nisko. Pojedini pomaci postoje, no potreban je širok, sustavni, strateški zahvat, ulaganja u kapacitete i edukaciju te orijentacija ka digitalizaciji koja je tu da, najkraće rečeno, pruži nove poslovne prilike i bolje uvjete života, smanji birokraciju, poveća djelotvornost i transparentnost te otvara nova radna mjesta", dodaje Sagrak.
Smatra i da u Hrvatskoj treba jače osvijestiti važnost uporabe podataka te prihvatiti da su nove tehnološke infrastrukture već oko nas, od 5G mreža, upotrebe blockchaina, interneta stvari, strojnog učenja, umjetne inteligencije, jer to sve može bitno unaprijediti gospodarstvo, a uz pomoć digitalnih tehnologija, i ako će biti odlučnosti, Hrvatska bi mogla izgraditi i svoju konkurentnu nišu.
S te strane, Sagrak i za iduću godinu kaže da će donijeti mnoge izazove koji se mogu pretvoriti u prilike iskorištavanjem EU fondova u svrhu vlastitog razvoja i s jasnim fokusom na gospodarske ciljeve uz pomoć ICT industrije.
"Svjesni smo da digitalni sustavi ne utječu samo na klijente već i na krajnje korisnike, odnosno društvo u cjelini. Može se stvoriti kvalitetniji administrativni sustav koji građanima i poslovnim subjektima, pa i samom državnom aparatu olakšava svakodnevne aktivnosti, ali sada je važno prijeći s riječi na djela", poručuje Sagrak.
Zbog pandemije određeni pad prihoda ali bez utjecaja na redovno poslovanje
InfoDom jedna je od najstarijih domaćih IT tvrtki, koja posluje više od 20 godina, a u ovoj bilježi određeni pad prihoda u odnosu na prošlu godinu, što neće, kako kaže Sagrak, utjecati na redovno poslovanje niti na broj zaposlenih, kojih je oko stotinu i koje i dalje zapošljavaju.
"Prošle godine smo ostvarili 50,2 milijuna kuna prihoda, a sada očekujemo da ćemo ovu poslovnu godinu, unatoč izazovima završiti sa stabilnim i očekivanim prihodima. Pandemija nije dovela u pitanje sposobnost tvrtke da nastavi s poslovanjem i razvojem, jer posjedujemo ekspertizu temeljenu na europskim standardima i referentnim modelima svjetskih autoriteta u digitalizaciji javne uprave, srednje velikih i velikih kompanija", ističe Sagrak, koji je na čelu nove uprave InfoDoma od lipnja ove godine.
Nastavili su i sa investicijama u razvoj novih proizvoda i usluga temeljenih na digitalnoj transformaciji, kao i u istraživanje, u sklopu čega su realizirali nekoliko EU financiranih projekata (Razvoj inovativne platforme za digitalnu transformaciju poduzeća i Razvoj novog proizvoda za samoprocjenu regulatorne usklađenosti, procjenu zrelosti i kontroling za područje održive proizvodnje i prerade hrane).
"Snažnije se fokusiramo i na EU financirane projekte koji uključuju razvoj e-usluga usmjerenih na građane EU zemalja, tako da mogu pristupati javnim elektroničkim uslugama koje pružaju hrvatske institucije unutar platforme e-Građani. Radimo i na daljnjoj integraciji naših sustava s komponentama državne informacijske infrastrukture, u čemu smo ove godine kompletirali portfelj", otkriva Sagrak.
U tijeku je i projekt Centra kompetencija za digitalnu transformaciju prehrambene industrije u ruralnim područjima, za koji su u svibnju potpisali ugovor vrijedan više od 13 milijuna kuna i koji se financira iz Europskog fonda za regionalni razvoj, uz očekivanje da će dati uspješne rezultate i podići konkurentnost hrvatske poljoprivredne proizvodnje.
Ove su godine s lokalnim partnerom nadogradili i nacionalni sustav e-Javne nabave u Republici Kosovo, a osim poslovanja i partnerske mreže u regiji imaju i tvrtku-kćer u Sarajevu te ured u Londonu.
Sagrak naglašava i da je InfoDom, s obzirom na aktualni portfelj proizvoda i usluga te višegodišnja referentna iskustva u državnoj upravi i realnom sektoru u Hrvatskoj i zemljama jugoistočne Europe, i dalje odlično tržišno pozicioniran.
Tome pridonosi i stalno unapređivanje portfelja, posebice platforme eGOP (eGovernment Operations Platform), koja pruža mogućnost integriranog elektroničkog poslovanja tijela javne uprave, brzu izgradnju e-usluga i omogućuje povezivanje na sve komponente državne informacijske infrastrukture.
Zaključno se pohvalio i njihovim ekspertnim sustavom e-Inspektor, kojeg su kao primjer cjelovitog alata koji integrira podatke, povećava efektivnost i efikasnost inspekcija, ali i pridonosi smanjenju birokratskog tereta na poduzetnicima, prepoznale i neke međunarodne institucije, poput OECD-a i drugih.