PRVE PROJEKCIJE

Izračunali smo za koliko bi vam Marić povećao plaće

16.09.2016 u 09:49

Bionic
Reading

Ako dobijemo novu vladu u kratkom roku, već početkom iduće godine očekuje nas porezna reforma. Za širu javnost najzanimljivije su promjene u oporezivanju dohotka koje bi trebale dovesti do rasta plaća većine zaposlenih

Prema onome što je ministar financija Zdravko Marić dosad najavio, izmjene će ići u tri smjera: povećanje osobnog odbitka s 2.600 na 3.750 kuna, smanjenje najviše porezne stope s 40 na 36 posto te ukidanje poreznih olakšica za djecu i uzdržavane članove obitelji.

Kad bi sve drugo ostalo po starome, najviše bi profitirali samci i zaposleni s visokim plaćama. Tako bi primjerice samcu koji u Zagrebu sada zarađuje 15.000 kuna neto (bruto 25.276 kuna) nakon Marićeve reforme plaća porasla za 735 kuna.

Kad bi pak došlo i do pomicanja razreda za najvišu stopu poreza na dohodak, i to sa 13.300 na 20.000 kuna, o čemu se također govori, tada bi rast menadžerskih plaća bio još viši – u njegovu slučaju plaća bi mu skočila za 1.260 kuna.

Lošije bi prošli zaposleni s djecom koji sada koriste značajne porezne olakšice. Tako bi zaposleni s troje djece i s gornjom bruto plaćom, koji zbog porezne olakšice sad prima 17.890 kuna, ubuduće dobivao 2.150 kuna manje.

Međutim, očekuje se da će roditelji s djecom i dalje dobivati porezni poticaj, ali ne kao do sada, putem koeficijenata, koji su pogodovali onima s višim plaćama, već bi imali fiksnu poreznu potporu. Tako bi svaki zaposleni roditelj, bez obzira na plaću, dobivao isti iznos potpore. Primjerice, za prvo dijete 350 kuna, za drugo 450 kuna, za treće 550 kuna itd. U gornjem slučaju za troje djece potpora bi iznosila 1.350 kuna. 


Kako bi prošli zaposleni s prosječnom plaćom koji sada dobivaju neto 5.686 kuna
? Zaposlenom samcu u Zagrebu plaća bi porasla 340 kuna. No ako radnik ima dvoje djece, plaća mu ne bi rasla jer već sada, uz osobni odbitak od 2.600 kuna i postojeću pripadajuću poreznu olakšicu, ne plaća porez na dohodak. U tom slučaju rast plaće moguće je osigurati jedino kroz spomenutu poreznu potporu.

Slično je i u slučaju ispodprosječnih plaća. Zaposlenom samcu u Zagrebu s plaćom od 3.000 kuna, zarada bi porasla za 66 kuna, a zaposlenima s djecom jedino bi porezna potpora mogla osigurala rast.

Napominjemo da je tportal izradio okvirnu projekciju promjena plaća na primjeru Zagreba, u kojem građani plaćaju najveću stopu prireza od 18 posto. Za zaposlene u drugim gradovima projekcije bi se razlikovale, ali ne značajno s obzirom na to da prirez nema velikog utjecaja na visinu plaće.

Primjerice, u Splitu, u kojem je stopa prireza 10 posto samcu s prosječnim primanjima plaća bi porasla 316 kuna, zaposlenom s jednim djetetom, uz očekivanu poreznu potporu, porasla bi 329 kuna, a zaposleni s dvoje djece primio bi 544 kune više.

Nešto veća razlika osjetila bi se kod gradova bez prireza poput Samobora, Koprivnice i Poreča. Samcu s hrvatskim prosjekom u tim gradovima plaća bi porasla 288 kuna, zaposlenom s jednim djetetom, uz poreznu potporu, porasla bi 332 kuna, a zaposleni s dvoje djece primio bi 568 kune više.

Promjena sustava poreznih olakšica otvara i mogućnost raznih kombinacija. Po sadašnjem sustavu pravo na olakšicu na djecu ima samo jedan roditelj. Stoga olakšicu na djecu obično koristi roditelj s većom plaćom radi većeg poreznog odbitka. Ako dođe do ukidanja postojećih olakšica i uvođenja fiksne porezne potpore, ubuduće bi se više isplatilo porezne pogodnosti prebaciti na roditelja s nižom plaćom.

Uz navedene promjene, spominje se i mogućnost izjednačavanja drugog dohotka s plaćom. To znači da bi se svi ostali prihodi ostvareni uz plaću, poput honorara, prihoda od imovine, kapitala i sl. pribrajali plaći i oporezivali po istim poreznim stopama kao plaća. To bi najviše pogodilo građane s višim primanjima koji bi na temelju godišnjeg obračuna morali platiti dodatan porez.