Dionice Tesle već sedam uzastopnih tjedana bilježe pad, što je najduži takav niz otkako je tvrtka izašla na burzu. Otkada je u prosincu 2024. dosegnula vrhunac od gotovo 480 dolara, cijena je pala za više od 40 posto, a tržišna kapitalizacija smanjila se za više od 800 milijardi dolara. Pritisak na Teslu raste iz nekoliko smjerova – od slabije prodaje na ključnim tržištima do rastuće zabrinutosti zbog političkih poteza Elona Muska, milijardera koji igra aktivnu ulogu u administraciji američkog predsjednika Donalda Trumpa
U petak su dionice te kompanije zatvorene na 270,48 dolara, što je najniža razina od studenog 2024., kada su održani predsjednički izbori u SAD-u. Gubici su prošloga tjedna iznosili više od 10 posto, a nekoliko velikih investicijskih kuća s Wall Streeta snizilo je svoje prognoze za Teslu.
Analitičari Bank of America smanjili su joj ciljnu cijenu dionica s 490 na 380 dolara, navodeći pad prodaje novih vozila i nedostatak konkretnih informacija o Muskovu ranije najavljivanom low-cost modelu. Goldman Sachs također je smanjio ciljnu cijenu s 345 na 320 dolara, istaknuvši pad prodaje električnih vozila u Europi, Kini i SAD-u tijekom prva dva mjeseca ove godine, piše CNBC.
Jedan od ključnih problema za Teslu jest snažna konkurencija na kineskom tržištu. Analitičari su upozorili da njihova tehnologija autonomne vožnje FSD (Full Self-Driving – Supervised) gubi prednost jer mnogi kineski proizvođači ne zahtijevaju dodatne troškove za pametne vozačke značajke. Tvrtka Baird dodala je tako Teslu na svoj popis dionica s negativnim prognozama zbog problema u proizvodnji Modela Y, što samo otežava opskrbne lance i očekivan rast prihoda.
Muskov politički angažman unosi nesigurnost
No Tesla se ne suočava samo s tržišnim izazovima. Musk je postao savjetnik predsjednika Trumpa i preuzeo vodstvo nad novoosnovanim Odjelom za vladinu učinkovitost (DOGE). Njegov politički angažman i često kontroverzni stavovi izazvali su nesigurnost među investitorima i kupcima.
Bairdovi analitičari upozoravaju da Muskov angažman u Trumpovoj administraciji 'dodaje neizvjesnost na strani potražnje', sugerirajući da bi njegove političke veze i potezi mogli negativno utjecati na prodaju Teslinih vozila.
Musk, koji već vodi kompanije poput SpaceX-a, društvene mreže X i AI startupa xAI, sada je postao jedno od glavnih lica Trumpovih planova za smanjenje državne birokracije i potrošnje. Njegova politička aktivnost uključuje i kontroverzne objave na društvenoj mreži X, na kojoj, naprimjer, napada suce čije mu odluke nisu po volji i promovira narative Moskve o ratu u Ukrajini.
Sve veće nezadovoljstvo među kupcima i investitorima
Muskov politički angažman odražava se i na percepciju među kupcima i investitorima. U Europi i SAD-u sve su učestaliji prosvjedi protiv Tesle, a zabilježeni su i slučajevi vandalizma te podmetnutih požara u objektima kompanije.
Čak su i dugogodišnji zagovornici Tesle počeli propitivati smjer u kojem Musk vodi tvrtku. Ugledni portal Cleantechnica, koji ju je godinama promovirao, objavio je kolumnu u kojoj se postavlja pitanje trebaju li vlasnici Teslinih automobila prodati ih te bi li upravni odbor tvrtke trebao razmotriti Muskovu smjenu.
Postoji li šansa za oporavak?
Unatoč svim izazovima, pojedini analitičari ostaju optimistični. Dan Ives iz Wedbush Securitiesa nazvao je ovo 'trenutkom istine za ulagače u Teslu' te istaknuo da kompanija i dalje ima priliku za rast.
Wedbush je iskoristio velik pad cijene dionica kao priliku i dodao Teslu na popis svojih 'najboljih investicijskih ideja', postavivši 12-mjesečni cilj na 550 dolara. Smatraju i to da će Trumpova administracija stvoriti deregulacijsko okruženje povoljno za Teslu, osobito u pogledu autonomnih vozila.
Simpatizeri ovih električnih automobila i dalje vjeruju da će tvrtka u idućih nekoliko godina ostvariti tehnološki iskorak novim i jeftinijim modelima, robotaksijima i autonomnim sustavima za dijeljenje prijevoza. Očekuje se i to da će Musk u drugoj polovici ove godine više pažnje posvetiti Tesli i svojim drugim kompanijama.
Slične optimistične prognoze dolaze i iz TD Cowena, čiji analitičari smatraju da Tesla ulazi u novi ciklus proizvoda te da bi on mogao pokrenuti rast prodaje i poboljšati raspoloženje na burzi.