U posljednje vrijeme postalo je jasno da je ICT industrija u Hrvatskoj zauzela mjesto jedne od vodećih gospodarskih grana: i po financijskoj uspješnosti, i po inovacijama, ali i po prepoznatljivosti na globalnom IT tržištu. No i ova se industrijska grana, uz naravno turizam i građevinsku industriju, susreće s problemom privlačenja i zadržavanja kvalitetnog kadra
Sa strane demografije stvar je potpuno jasna: nedostatak radne snage ima korijene u starenju stanovništva općenito i niskim stopama nataliteta. Kao rezultat demografskih promjena, udio ljudi u radnoj dobi u EU se smanjuje, a relativni broj umirovljenika se povećava.
Eurostat predviđa da će broj ljudi u dobi od 80 godina i više u EU porasti na 64 milijuna do 2100. A preslikamo li situaciju na Hrvatsku, u jednadžbu dodajemo još jednu činjenicu: od 2017. do 2021. više od 233.000 ljudi (samaca ili s obiteljima) koji su svoju hrvatsku adresu zamijenili onom u Irskoj, Austriji, Njemačkoj itd.
To je ostavilo traga i u IT industriji jer su kvalitetni stručnjaci iznimno traženi na tržištima rada diljem svijeta. Samo u ovom trenutku na stranicama HZZ-a ima gotovo 600 aktivnih pozicija za ICT industriju, dok ih je na portalu Moj posao nešto više od 500. Jasno, ondje je većina oglasa za one koji prvi put dolaze na tržište rada.
Nema ništa lošega u tome da tvrtka zaposli takvog čovjeka te da ga oblikuje prema svojim standardima. S druge strane, dobiti ‘gotovog’ čovjeka s razinom ‘seniora’ koji donosi i iskustvo i praksu ipak je puno teže. U tome veliku ulogu igra reputacija koju pojedina tvrtka ima kao poslodavac, odnosno što sve može pružiti svojim zaposlenicima. To se često naziva employee value proposition, odnosno EVP.
Pristojna primanja i work – life balance
Nova pravila igre u okruženju u kojem je potražnja puno veća od ponude uvjetuje tvrtkama da preispitaju svoje EVP-ove. Pristojne plaće i bonusi svakako su dobra baza, no pokazalo se da to nije dovoljno. To dokazuje i Gartnerovo istraživanje: na globalnoj razini samo 29,1 posto IT radnika ima namjeru ostati kod svog trenutnog poslodavca te dodaje da bi svaki poslodavac trebao poticati zaposlenike na fleksibilnost u radnom vremenu i ostaviti im mogućnost hibridnog rada.
Također, britanska tvrtka za zapošljavanje PageGroup potvrđuje da je ravnoteža između poslovnog i privatnog života (work-life balance) postala prioritet – zaposlenici više nisu spremni žrtvovati svoje osobne živote za uspjeh u karijeri. Sedam od deset ispitanika odabralo bi ravnotežu između poslovnog i privatnog života umjesto uspjeha u karijeri, a 59 posto odbilo bi unapređenje ako misle da će to negativno utjecati na njihovu dobrobit.
Stolni tenis i sojino mlijeko
Zato danas mnogi poslodavci, a među njima prednjače IT tvrtke, nove zaposlenike mame stolnim nogometom, stolovima za ping-pong, teretanama, ručkovima, svježim voćem svaki dan, opremljenom kuhinjom… Je li to uistinu važno? Upravo se tim pitanjem poigravanjem sa stereotipima bavi i domaća IT tvrtka Serengeti u svojoj posljednjoj kampanji.
Ova kampanja se na sarkastičan način osvrće na popularizirane benefite za zaposlenike u IT industriji: besplatno sojino mlijeko u hladnjaku u tvrtki, ping-pong stol u uredu, team-buildinge… Naime postalo je jasno da i postojeći i potencijalni zaposlenici Serengetija ipak cijene nešto drugo, kažu nam u kompaniji. Žele biti dio kvalitetnog tima, raditi na interesantnim projektima, imati prilike za edukaciju. Uz to, suprotno uvriježenom mišljenju, traže normalno radno vrijeme, a balans između posla i života im je najbitniji. A u Serengetiju cijene upravo takve ljude i stručnjake.
‘Budući da često komuniciramo s našim zaposlenicima, svjesni smo da je najvažnije da se prepozna njihova vrijednost. Naime ovi popularni benefiti zapravo su posve nebitni i njihov kratkoročni utjecaj na zadovoljstvo zaposlenika je potpuno zanemariv. Štoviše, pokazalo se da zaposlenicima kakve mi želimo nisu interesantni. Bit naše kampanje je skrenuti pažnju na to da je zaposlenicima važno ponuditi priliku za rast u fleksibilnim uvjetima, a ne zamarati se onime što ima u hladnjaku ili koliko je vrsta kave u kuhinji’, objašnjava direktorica marketinga i poslovnog razvoja u Serengetiju Ana Milas.