Kineska digitalna trgovina Temu izrazito niskim cijenama agresivno se želi izboriti za što veći dio tržišnog kolača, zbog čega je već neko vrijeme pod lupom Europske komisije. No potencijalno je i s pravne strane sporno njihovo uvjetovanje prilikom specifikacije cijena
Kineska online trgovina Temu, dio grupacije Pinduoduo (PDD) sa sjedištem u Šangaju, zbog izrazito niskih cijena privlači sve veći broj kupaca. Mnogi proizvodi na toj platformi proizvedeni su u državama s nižim troškovima proizvodnje, a i uklanja posrednike između proizvođača i kupaca, što eliminira dodatne troškove kao što su maloprodajni režijski troškovi i distribucijske naknade. Na pojedinim tržištima koristi i propise koji omogućavaju uvoz robe do određene vrijednosti bez carine i poreza.
Konkretno, omogućen joj je masovan uvoz bez ikakvih prepreka u EU jer proizvodi vrijedni manje od 150 eura nisu podložni carinskim pristojbama, zbog čega Europska komisija razmatra uvođenje naknade za obradu paketa ili poreza na prihode e-trgovinskih platformi.
No, kako piše njemački WiWo, Temu uvjetuje trgovcima koji žele prodavati svoju robu preko njihove platforme da im prepuste odluku o cijenama.
Proizvodi trebaju biti minimalno 15 posto jeftiniji nego na Amazonu
Prema ponudi koju je Temu dao njemačkom trgovcu na malo u prosincu 2024., a koju je WiWo dobio na uvid, zahtijevaju da 'maksimalna prihvatljiva cijena' za svaki proizvod u njihovoj trgovini mora biti 15 posto niža od maloprodajne cijene (bez poreza) tog proizvoda na Amazonu.
Glasnogovornik Temua na upit WiWo-a pak kaže da cijene određuju trgovci u dogovoru s platformom.
Njemačka je inače najvažnije tržište ove tvrtke u Uniji sa 16,3 milijuna mjesečnih korisnika. U Francuskoj pak imaju 12 milijuna korisnika mjesečno, a u Italiji njih 10 milijuna.
Čini se da prodaja na platformi nezaustavljivo raste, što pokazuju najnovije brojke matične tvrtke PDD: u trećem kvartalu 2024. grupacija je izvijestila o povećanju prodaje od 44 posto - na 13,4 milijarde eura. Operativna dobit porasla je pritom za 46 posto, na oko 3,4 milijarde eura.
Temu je u lov na svjetsko tržište krenuo u rujnu 2022. godine. Prvo je osvojeno američko tržište, zatim se u ožujku 2023. godine krenulo u širenje na Australiju i Novi Zeland, a mjesec kasnije u Europu, s vremenom i u Hrvatsku.
No od kolovoza 2024. grupacija PDD gradi svoje tržište u Europi suradnjom s lokalnim trgovcima i proizvođačima. Tvrtka ne otkriva koliko europskih dobavljača sada prodaje preko Temua, no očekuju da će u budućnosti 80 posto ukupne prodaje na platformi ostvariti lokalni trgovci i proizvođači.
Stručnjaci njihov model kontrole cijena vide kao potencijalno problematičan
Iz njemačke Savezne udruge za e-trgovinu pitaju se zašto bi proizvođači robnih marki uopće htjeli pristati na ovakav model kontrole cijena. 'Trgovci moraju sami odlučiti žele li kontrolu nad cijenama prepustiti Temuu u zamjenu za posebne uvjete', kažu iz udruženja. Ako im njihova tražena cijena ne odgovara, vjerojatno neće biti ni prodaje.
Postavlja se pitanje bi li se europske države trebale posebnim propisima uplitati u ovu praksu kontrole cijena ili bi trebale pustiti tržište da odradi svoje.
Njemačka udruga maloprodaje (HDE) kritizira Temuov način poslovanja, ističući njihova brojna kršenja europskih pravila i zakona.
Krajem siječnja njemačka vlada usvojila je akcijski plan za pooštrenje kontrole platformi poput Temua, Sheina i njima sličnih, čime bi carinska, ali i nacionalna i europska tijela za nadzor tržišta trebala više surađivati i dobiti veće ovlasti.
Generalni direktor Saveznog udruženja za e-trgovinu Christoph Wenk-Fischer osvrnuo se na potencijalno spornu Temuovu kontrolu cijena.
'Temuova klauzula o kontroli cijena mogla bi se promatrati kao nedopustiv pokušaj utjecaja na prodajnu cijenu. To bi se još moralo detaljno ispitati. Smatram je problematičnom jer je općenite prirode, a ne predviđa nikakve iznimke i mogućnost pregovaranja, stoga predstavlja nepremostivu prepreku za poslovanje s Temuom', kazao je Wenk-Fischer.