EFEKTI LIBERALIZACIJE

Kod police auto osiguranja nije bitna samo cijena

27.05.2014 u 16:02

Bionic
Reading

Od uvođenja tzv. liberaliziranih cjenika početkom ove godine zaračunata bruto premija od obveznog auto osiguranja smanjena je za desetak posto, no to ne bi trebalo donijeti probleme u radu osiguravajućih kuća, jer su nove cijene polica obveznog osiguranja određene temeljem detaljne analize rizika, rečeno je na današnjem okruglom stolu Poslovnog dnevnika

Obvezno auto osiguranje moglo je prema zakonu pojeftiniti 2008. godine, no liberalizacija cjenika krenula je tek u rujnu 2013. Prema podacima Hrvatskog ureda za osiguranje liberalizacijom cjenika tj. kreiranjem individualnih polica došlo je do pada premije i rasta broja polica. U razdoblju od travnja 2013. do travnja 2014. godine premija je smanjena za 12% ili gotovo 109 milijuna kuna, dok je broj polica ugovorenih na obveznim auto osiguranjima veći za 2,4%, odnosno 14.465.

Tatjana Račić Žlibar, članica Uprave Uniqa osiguranja ističe da tržište 2008. nije bilo spremno za liberalizaciju, a jedan od razloga je i nedovoljno statističkih podataka za analizu. Tek kada su prikupljeni podaci moguća je bila uspostava novog cjenika. Također, ističe i krizu kao jedan od razloga za smanjenje premije.

'Od 2008. godine smanjuje se broj nesreća i broj ozlijeđenih u prometu. Razlog tome su svakako bolje ceste i veće kontrole, ali treba uzeti u obzir da je zbog krize sve manji broj automobila na cesti te da vozači voze opreznije. Zbog toga su i niže premije', istaknula je Tatjana Račić Žlibar.


Da tržište 2008. godine nije bilo spremno za liberalizaciju, istaknula je i Gordana Letica, članica Uprave HANFA-e. 'Po meni osiguravatelji ne kasne pet godina, liberalizacija u vidu smanjenja premija nije bila moguća 2008. Predviđalo se da će cijena porasti i zbog povećanja minimalnih svota koje pokriva osiguranje, ali zbog smanjenog broja nesreća došlo je i do smanjenja premija. Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju svote koje pokrivaju nastale štete povećane su s 3,5 milijuna kuna na preko 42 milijuna, no to povećanje najviše dolazi do izražaja kod velikih nesreća kao što su lančani sudari', rekla je Gordana Letica.

Sudionici okruglog stola složili su se da se akcijama i komercijalnim popustima mogu postići kratkoročna povećanja, ali da taj način nije dugoročno održiv. Svako osiguravateljno društvo trebalo bi naći svoj model kako pratiti tržište i upravljati rizicima.

Goran Radić, direktor sektora za osiguranje motornih vozila Croatia osiguranja, ističe da je Croatia osiguranje napravilo iskorak te da nastoje razgovarati sa svakim kupcem kako bi se mogli individualno prilagoditi klijentima i time zadržati lidersku poziciju na tržištu.

Na pitanje kolik će utjecaj u budućnosti imati liberalizacija tržišta obveznih auto osiguranja na leasing, Mirsad Latović, član Uprave Hypo Alpe-Adria-Leasinga, ističe da liberalizacija neće bitno promijeniti tržište te da će cijene ostati približno iste. 'Velika većina korisnika leasinga su pravne osobe, kako je obvezno osiguranje pojeftinilo, a kasko poskupjelo, konačni trošak ostaje sličan lanjskom', istaknuo je Latović.

Svi sudionici okruglog stola složni su u ocjeni da je liberalizacija donijela razlike u ponudama osiguravateljnih društava, dok su one prije bile minimalne. Zbog toga je klijentima sada teže donijeti odluku kod koga ugovoriti policu obveznog osiguranja. Vlasnici vozila danas više od cijene police trebaju sagledati kakve im dugoročne benefite jamči ta polica, ali i financijsku stabilnost samog društva kod kojega zaključuju ugovor o osiguranju, poruka je okruglog stola o liberalizaciji tržišta auto osiguranja.