Dionice hrvatskih kompanija čiji prihodi manjim ili većim dijelom ovise o ruskom tržištu pretrpjele su oštar pad cijena zbog dramatičnog slabljenja rublje. Najviše je pogođena dionica AD Plastika, čija cijena je u tjedan dana potonula 8,2 posto, a pod snažnim pritiskom su i dionice Ericssona Nikole Tesle te Atlantic Grupe
Valutna kriza u Rusiji ozbiljno ugrožava profitabilnost hrvatskih kompanija koje posluju na tom, donedavno obećavajućem tržištu. Dramatičan pad rublje, koja je od početka godine devalvirala više od 80 posto, od čega samo u zadnja tri tjedna skoro 40 posto, pogađa prodaju u Rusiji, izraženu u eurima i dolarima te stvara negativne tečajne razlike, što direktno utječe na smanjenje dobiti.
Među najugroženijim hrvatskim kompanijama je solinski proizvođač autodijelova AD Plastik, koji oko 40 posto prihoda ostvaruje u Rusiji. Kompanija u Rusiji ima tri tvornice, u Lugi, Toljatiju i Kalugi, u kojima proizvodi dijelove za Renault, Ford i Nissan.
'Deprecijacija ruske rublje negativno utječe na prihode AD Plastik Grupe u kunama, a na rezultat poslovanja negativno utječu i tečajne razlike u transakcijama', ističu iz AD Plastika.
Pad tečaja rublje u odnosu na euro i u prošloj je godini bio jedan od glavnih faktora 50 postotnog sniženja dobiti solinskog proizvođača autodijelova, a ove godine situacija je još gora. Kako bi smanjili negativne utjecaje nepredvidivih promjena tečaja, u kompaniji koriste različite zaštitne mjere, od kojih je najznačajnija kvartalno usklađivanje prodajne cijene s promjenama tečaja.
Koriste i financijske instrumente zaštite, ali s promjenjivim uspjehom. 'Povremeno koristimo forward ugovore, koji su skup instrument zaštite i cijena im ide i preko 10 posto od ukupnog iznosa koji se štiti. Istražili smo mogućnost i valutnih swapova, ali ruske banke nemaju taj financijski instrument u ponudi', pojašnjavaju iz AD Plastika.
Problemi s tečajem rublje ozbiljno su potresli dionicu AD Plastika, koja je prošlog tjedna na Zagrebačkoj burzi izgubila na vrijednosti 8,2 posto, spustivši se na najnižu razinu u posljednje četiri godine.
Rusko tržište značajno je i za kompaniju Ericsson Nikolu Teslu. U prvih devet mjeseci ove godine Ericssonovi prihodi s tržišta Zajednice Neovisnih Država, u sklopu kojeg je najvažnije rusko tržište, iznosili su 114,4 milijuna kuna ili 12,5 posto ukupne prodaje.
Iz Ericssona NT-a nisu odgovorili na naš upit o utjecaju pada rublje na poslovanje, ali sudeći po kretanju cijene dionice, koja je oslabila 4,2 posto, ulagači očekuju loše vijesti s ruskog tržišta.
Zbog kolapsa rublje zabrinuti su i u Atlantic Grupi koja oko pet posto ukupnog prihoda od prodaje ostvaruje na ruskom tržištu. U prvih devet mjeseci Tedeschijeva kompanija u Rusiji bilježi 10 postotni rast potaknut rastom prodaje funkcionalnih voda s brendom Donat Mg, dječje hrane s brendom Bebi te delikatesnih namaza s brendom Argeta.
'Svakako osjetimo negativan utjecaj ovakvih okolnosti, što maksimalno nastojimo kompenzirati unutar sustava, iako u aktualnim uvjetima razmjeri problema apsolutno premašuju kapacitete internog uravnoteživanja', objašnjavaju iz Atlantic Grupe tešku situaciju na ruskom tržištu, dodajući da dnevno prate događaje s tečajem te usklađuju svoju poziciju kako bi smanjili izloženost
I dionica Atlantic Grupe našla se na silaznoj putanji zbog kolapsa rublje. U proteklih mjesec dana izgubila je na vrijednosti oko 7 posto.
S problemima tečaja rublje suočeni su i ostali izvoznici u Rusiju, među kojima se, uz gore navedene, po vrijednosti izvoza ističu Jadran galenski laboratorij, Podravka, Končar – energetski transformatori, Omco Croatia, Harburg – Freudenberger Belišće i Kraš.