'Krizni porez je utjecao na plaće i s BDP-om i većim PDV-om smanjio je kupovnu moć potrošača', poručila je Ljerka Puljić iz Agrokora
Iznijela je podatke po kojima se vidi da je tijekom 2009. došlo do pada potrošnje na robu široke potrošnje od čak 3 posto.
'Potražnja ni sljedeće godine neće rasti', poručila je Puljić pa istaknula bojazan da će se statistika pogoršavati jer očekuje rast nezaposlenosti
Istraživanja pokazuju, da su u trenutku krize prostor na tržištu izborili maloprodajni lanci, koji se bore cijenom i za igrače koji mogu investirati u 'nove kvadrate'. Indeks maloprodajnih cijena pokazuje rez na polovici godine.
'Do svibnja su cijene rasle, a onda smo zabilježili pad prodaje takav da smo od lipnja počeli rušiti cijene', tvrdi Puljić. Prema Agrokorovim statistikama, najveće stope sniženja bile su u srpnju i rujnu kada su se kretale oko 3 posto, a u svim mjesecima od lipnja zabilježen je pad cijena. Trendovi pokazuju pad prodaje trajnih dobara i rast udjela prodaje na promocijama te proizvoda privatne robne marke.
'Meso se danas u Hrvatskoj kupuje samo na promocijama', tvrdi Puljić.Upozorila je da raste prodaja osnovnih živežnih namirnica, što znači, tvrdi Puljić, da domaćice ponovno mijese kruh. 'Cijena je osnovni faktor izbora, a zabrinjava što je pao udio plaćanja hrane u gotovini', istaknula je Puljić.
Kriza je stvorila novo ponašanje potrošača, koje se neće promijeniti. 'Kriza će promijeniti potrošača zauvijek i tome će se cijeli sektor morati prilagoditi', kazala je Puljić.
Istaknula je da prodaja privatnih marki rastu te pozvala proizvođače da sjednu s trgovcima za stol te 'dogovore što će dalje'. Agrokor se prema riječima Puljić dobro pripremio za krizu i već tijekom 2009. Već ove godine uveli smo mjere poput smanjenje zaduživanja, rezanje investicija te troškove poslovanja, te vrlo ozbiljnog restrukturiranja dijelova kompanija, istaknula je.
'Jednim dijelom smo pridonijeli rast nezaposlenosti jer smo morali smanjiti troškove', kazala je Puljić te istaknula da će Agrokor u sljedećoj godini kroz smanjenje radne snage u 2010. uštedjeti 40 milijuna kuna.
Samo u maloprodaji uspjeli smo kroz razne mjere uštedjeli 176 milijuna kuna, a sve smo prenijeli na potrošače. 'Sve ove mjere pridonijele su tome da će Agrokor i kriznu 2009. završiti vrlo uspješno', kazala je Puljić.Tijekom 2010. Agrokor će biti vrlo oprezan prema investicijama
'Kriza je prilika za velike i sigurno će vrlo pametno to koristiti, ali to nam ne stoji u poslovnom planu', kazala je Puljić.
Naime, investirat će samo u projekte koji već imaju zatvorenu financijsku konstrukciju, a u poslovnom planu nema akvizicija. Na razini regije Agrokor očekuje rast prometa u maloprodaji od 13,3 posto na 20,8 milijardi kuna u 2010.
Najveći potencijal imaju zemlje poput BiH i Srbije. Tamo nema strane maloprodaje, to je najveća šansa za Agrokor', poručila je Puljić.