Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava, vrijedan nešto više od milijardu kuna, temeljem kojeg će se financirati nabava 21 elektromotornog vlaka za HŽ Putnički prijevoz iz EU Operativnog programa Konkurentnost i kohezija 2014.- 2020., potpisan je u ponedjeljak
Ugovor su potpisali ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić i ravnatelj Središnje agencije za financiranje i ugovaranje Tomislav Petric. Prihvatljivi troškovi projekta iznose 1,03 milijarde kune, a pritom će se 85 posto ili 880 milijuna kuna financirati bespovratno iz kohezijskog fonda EU, a 15 posto iz državnog proračuna.
Ministar Butković kazao je da se tim projektom nastavlja modernizacija voznog parka HŽ Putničkog prijevoza (HŽPP) , čime će se osigurati učinkovitiji i konkurentniji željeznički putnički prijevoz. HŽPP će vozni park modernizirati s 11 gradsko-prigradskih i 10 regionalnih vlakova.
Novi vlakovi bit će niskopodne kompozicije, a postizat će brzinu od 160 kilometara na sat. Vlakovi će u regionalnom prijevozu imati kapacitet od 200 sjedećih i 200 stajaćih mjesta, a u gradsko-prigradskom oko 130 sjedećih i 380 stajaćih mjesta. Bit će opremljeni rampama za ulazak i izlaza osoba s invalidskim kolicima, prostorom za bicikle, a kompletan putnički prostor bit će pod videonadzorom. Putnici će imati i besplatan pristup internetu.
"Ovo je nastavak kontinuiranog ulaganja u željezničku infrastrukturu i u prometnu infrastrukturu, čiji je investicijski ciklus preko 20 milijardi kuna. Od velikih infrastrukturnih projekata tu je Pelješki most, veliki željeznički projekti, luke, nabavke novih vlakova i sl. U idućih desetak godina će se, kada je riječ o prometu, uglavnom ulagati u željeznicu. Danas su ta ulaganja negdje oko 1,5 milijardi eura, velikih projekata koje se grade i koji su u pripremi", rekao je Butković.
Vezano uz nabavu 21 elektromotornog vlaka, Butković je istaknuo da je postupak javne nabave pri kraju te da došla jedna ponuda hrvatske tvrtke. Neslužbeno se doznaje da je riječ o TŽV Gredelju.
Ministar je naveo je i da je još lani pokrenut proces nabave novih vlakova te da će prvi doći u srpnju 2021. godine. "Do kraja 2024. godine imati ćemo oko 60 posto obnovljenog voznog parka HŽPP", kazao je Butković. Istaknuo je da je smisao cijelog procesa da se vlakovi ubrzaju te da u idućim godinama Hrvatska ima moderan željeznički sustav,je uz bok europskih zemalja.
Butković tvrdi da HŽ Infrastruktura realizira velike projekte, no da ima i prostora za restrukturiranje, kao i u HŽ Putničkom prijevozu. Po njegovim riječima, Cargo je u najtežoj situaciji, ali traže se rješenja da se stabilizira situacija i da se krene prema pronalasku strateškog partnera. Željeznica će, po njemu, imati zeleno svjetlo za privlačenje novca iz EU Fonda za oporavak.
Predsjednik Uprave HŽPP Ukić je kazao da bi vlakovi za koje se potpisuje ugovor mogli biti u prometu do 2023., napomenuvši da je trenutno prosječna starost hrvatskih vlakova 40 godina. Naveo je i da će se navedenim projektom podići razina putničkih usluga. "Bitno će se podići udobnost putovanja, svi ovi vlakovi su visoko komforni, klimatizirani i sl", rekao je Ukić, dodavši i da će se povećati frekventnost vlakova.
Inače, prosječna komercijalna brzina hrvatskih vlakova danas je 45 kilometara na sat, dok je u sličnim europskim zemljama ta brzina od 68 do 70 kilometara na sat.
Ministrica regionalnoga razvoja i fondova EU Nataša Tramišak istaknula je da je u programskom razdoblju 2014. - 2020. godina iz Operativnog programa konkurentnosti i kohezija osigurano više od 10 milijardi kuna za promet, povezanost i mobilnost, te da je najveći dio od toga otišao u infrastrukturu željeznice. U idućem financijskom razdoblju očekuje minimalno istu svotu, ali i povećanje iz plana za oporavak i otpornost.