Američka poslovna novinarka Sarah Lacy za koju tvrde da je jedna od sto najmoćnijih žena na Twitteru, održala je na HT-ovoj konferenciji 'Znanjem rastemo' predavanje o poduzetništvu, na kojem je glavna poruka bila provjereno pravilo vrhunskog managementa da su najveće prepreke zapravo - izlike
'Najveća barijera poduzetništvu i inovacijama su izlike', kazala je Sarah Lacy, prepričavajući kako se Europljani vole žaliti na nepovoljne okolnosti, nedostaje im Silicijska dolina ili ih je strah da će im se roditelji naljutiti daju li otkaz i upuste se u nemirne poduzetničke vode.
Radeći kao novinarka za Business Week i Tech Crunch, Sarah Lacy pisala je o mnogim uspješnim IT kompanijama koje su odande potekle i '2.0 Webu', da bi jednog dana iznenada krenula na put istraživati brazilske favele i indijska sela.
Lacy je zapravo slijedila put kapitala, investitora koji su otkrili 'emerging markets' u kojima živi pola svjetske populacije i prognoze Goldman Sachasa prema kojima će na ljestvici najjačih gospodarskih sila 2050. godine dominirati Kina, SAD će biti drugi, Indija treća, Brazil četvrti, Meksiko i Rusija bit će na petom i šestom mjestu, a Indonezija na sedmom.
A gdje je tu Zapad? 'Da ponovo radimo internet, nisam sigurna bi li trebao biti besplatan. Teško je napraviti kompaniju koja bi trebala zaraditi na internetu, jer i jaki servisi poput Netflixa imaju malu bazu pretplatnika, a kompanije poput Facebooka nisu smislile dobar način da unovče poruke'.
Ipak, upitno je koliko uspješne poduzetničke priče koje je Lacy energično prezentirala mogu biti inspirativne hrvatskoj publici. Gotovo svi poslovni modeli realizirani su u zemljama s izrazitim siromaštvom i brojnom populacijom, poput Indije u kojoj velik dio stanovništva živi odsječen u seoskim sredinama, pa ljudima koji nemaju internet uspijevaju prodati newslettere preko SMS poruka za šest dolara godišnje.
Navela je primjer iz Ruande, poduzetničkog sina čija je obitelj stradala u genocidu, a on je kao vrlo mlad od preostale ušteđevine otišao u Kinu kupiti postrojenja i tamo započeo proizvodnju toalet-papira, da bi danas bio jedan od najuspješnijih poduzetnika.
Fascinantan joj je i Izrael, za koji kaže da zbog stalnih nemira žive 'kao da ne postoji sutra', što odgovara poduzetničkoj mantri da napustiš posao i započneš svoj poduhvat. A kako ova poznata novinarka promišlja novinarstvo? 'Odgovornost novinara je da slijede tržište', zaključila je.