Idu li zelena transformacija i gospodarski rast ruku pod ruku? Macron kaže da idu. Francuzi bi prema novom 'ekološkom gospodarskom planu' u sljedećih nekoliko godina trebali proizvesti milijune električnih automobila i dizalica topline. Ekologija 'à la française' trebala bi Francusku učiniti vodećom zelenom gospodarskom nacijom u Europi
Spoj ekologije i produktivnog ekonomskog modela – tako se ukratko može opisati novi plan zelene transformacije Francuske iz kuhinje predsjednika Emmanuela Macrona. Borba protiv klimatskih promjena mora se promatrati kao prilika za rast, jasno je Macron dao do znanja u ponedjeljak, usprotivivši se 'ekologiji odricanja'.
Naglasak je tako stavljen na proizvodnju električnih automobila, kojih do 2027. žele proizvoditi milijun godišnje. A Macron želi oformiti i vlastitu proizvodnju toplinskih pumpi s istim brojčanim ciljem. Kad je riječ o opskrbi energijom, Francuska bi u sljedeće četiri godine trebala u potpunosti odbaciti ugljen.
Nakon reizbora, Macron je u proljeće 2022. obećao 'ekološko gospodarsko planiranje' kako bi Francuzi uspjeli ispuniti klimatske ciljeve do kraja desetljeća, dogovorene na razini EU-a.
Ukupno bi emisije ugljikova dioksida u toj zemlji trebale pasti za 138 milijuna tona, a da bi to uspjeli, najavljene su promjene u različitim sektorima, poput prometa, energetike i građevinarstva. Ekologija à la française trebala bi, kazao je jučer svojim ministrima, učiniti zemlju vodećom zelenom gospodarskom nacijom u Europi.
Macron smatra zelenu transformaciju gospodarstva dobivanjem na suverenitetu. Dekarbonizacijom će Francuzi, kako kaže, smanjiti ovisnost o fosilnim gorivima – energiji koju ne proizvode sami. Zadnje dvije elektrane na ugljen tako bi se trebale ugasiti do 2027.
Nije ništa novo to da Francuska želi masovno ulagati u obnovljive izvore energije i nuklearnu energiju. Macron je u ponedjeljak ponovno naglasio da žele vratiti kontrolu nad cijenama struje. Ova izjava mogla bi utjecati i na borbu za reformu tržišta struje u Uniji koja se vodi između Pariza i Berlina.
Dvije zemlje se ponajviše spore oko buduće uloge nuklearne energije. 'Neki su ponekad prebrzi u osudi nuklearne energije', kazao je Macron, ne spominjući Nijemce. 'Svi znanstvenici nam govore da je nemoguća strategija bez nuklearne energije', dodao je. Europa bi trebala ostati konkurentna tijekom ekološke transformacije, a cijene struje i dalje prihvatljive i tvrtkama i kućanstvima.
'Ekološko gospodarsko planiranje' uklapa se i u Macronovu viziju reindustrijalizacije Francuske i sve žešće konkurencije s Kinom i SAD-om. Za toplinske pumpe se primjerice očekuje utrostručavanje domaće proizvodnje u nadolazećim godinama, a za ugradnju novih sustava grijanja u kućanstva treba osposobiti 30.000 radnika.
Prelazak na dizalice topline europske proizvodnje trebao bi biti subvencioniran. Što se pak tiče električnih automobila, Francuzi planiraju ukinuti subvencije pri kupovini vozila proizvedenih u Kini. Francuske tvornice bi ih trebale proizvesti najmanje milijun na godišnjoj razini. E-auti bi trebali postati pristupačniji većem broju ljudi, pa se za osobe s nižim primanjima od sljedeće godine planira leasing za e-auta već od sto eura mjesečno – i opet, samo za vozila proizvedena u Europi.
S četiri milijarde eura potaknut će se i industrija proizvodnje vodika da bi se što prije mogla ukinuti fosilna goriva. A kad je riječ o prometu, planira se proširenje mreža javnog prijevoza u 13 metropolitanskih područja, za što će se izdvojiti 700 milijuna eura. S druge strane, na godišnjoj razini francuska vlada ukupno izdvaja oko 40 milijardi eura za zelena ulaganja.