strmoglav pad prodaje

'Made in Germany': Najveći europski proizvođač kućanskih aparata tone u krizu

11.04.2024 u 16:35

Bionic
Reading

Najveći europski proizvođač kućanskih aparata BSH (Bosch i Siemens Hausgeräte) klizi u sve ozbiljniju krizu. Prodaja je prošle godine pala za više od pet posto, a najkritičnije je stanje u Sjevernoj Americi i Kini. Kako će se kompanija sad pokušati izmigoljiti iz ove poprilično turobne situacije?

Iako brojke ne idu na ruku najvećem proizvođaču kućanskih aparata u Europi – BSH-u – iz tvrtke stižu poruke optimizma. Spominju se veća konkurentnost, ambiciozni ciljevi rasta i rekordna potrošnja na istraživanje i razvoj - sve to unatoč tome što je prošle godine zabilježila strmoglavi pad prodaje, za više od pet posto (1,1 milijarda eura manje u odnosu na 2022.).

Glavni razlozi drastičnog pada prodaje su posljedice ruske invazije na Ukrajinu i napeta gospodarska situacija u svijetu. No BSH već dugo nije napisao domaću zadaću te je već neko vrijeme izložen brutalnoj konkurenciji iz Kine i Koreje. Bum za vrijeme pandemije covida samo je nakratko uspio prikriti činjenicu da Boschova divizija kućanskih aparata, sa svojim poznatim brendovima Siemens, Neff i Gaggenau, gubi sve veći udio na tržištu.

Kako piše WiWO, najveći pad prodaje BSH je zabilježio u Kini i Sjevernoj Americi. U SAD-u i Kanadi u 2023. tako bilježe pad prodaje od 11,3 posto, kako kažu, uglavnom zbog vrlo slabe potražnje i vrlo konkurentnog okruženja. U Kini je prodaja pak pala za 10,5 posto, a glavni krivci su negativni učinci tečajnih promjena te usporavanja kineskog gospodarstva. A i teško je cjenovno konkurirati kineskim i korejskim proizvođačima. Haier i Midea iz Kine te LG i Samsung iz Južne Koreje naime na tržište ulaze s niskim cijenama i inovativnim uređajima, a to posebno impresionira mlađe generacije.

Oznaka 'Made in Germany' dugo godina je europskim kupcima bila garancija kvalitete, no BSH i na svom glavnom tržištu gubi kupce. 'Zbog kraha nekretninskog sektora broj prodanih kućanskih aparata pao je i u europskoj regiji (za 6,3 posto)', kazali su iz tvrtke u četvrtak ujutro, predstavljajući poslovne brojke za 2023. u Münchenu. Perilice rublja i posuđa te hladnjaci bili su manje traženi među kupcima.

BSH
  • BSH
  • BSH
  • BSH
  • BSH
  • BSH
    +2
BSH Izvor: Profimedia / Autor: Tobias SCHWARZ / AFP / Profimedia

Pad prodaje u istočnoj Europi, na Bliskom Istoku i u Africi bio je ipak nešto manji nego na glavnim tržištima (2,2 posto). Blagi rast je pak zabilježen u Turskoj, u kojoj je BSH nedavno uložio u novi servisno-logistički centar, a u Egiptu je izgrađena nova tvornica štednjaka te će u budućnosti opskrbljivati afričko tržište.

Sljedeće dvije godine zasigurno će biti izazovne za ovu tvrtku. Prema procjenama GfK-a, do početka 2025. ne očekuje se oporavak prodaje velikih kućanskih aparata.

'Globalna ekonomska i geopolitička kriza trajno je promijenila uvjete u cijeloj industriji kućanskih aparata', kažu iz tvrtke. Kako bi u budućnosti ostali konkurentni i bili sposobni za potrebne investicije, nužne su uštede. U veljači su tako najavili da će do 2027. ukinuti oko 3500 radnih mjesta – samo ove godine tisuću njih. Konkurent Miele nešto ranije je najavio da će u nadolazećem razdoblju otpustiti pak 2000 ljudi.

Osim ušteda, tvrtka će pokušati igrati na kartu istraživanja i razvoja, pa tako u njih ulaže rekordnih 850 milijuna eura. A tu su i inovativni proizvodi poput all in one uređaja za kuhanje Cookit ili Siemensove premium AI pećnice, kojima BSH ponovno želi uvjeriti kupce u svoj brend. No hoće li to biti dovoljno za preuzimanje komada tržišnog kolača jakim azijskim konkurentima?