AUTOINDUSTRIJA NA ISTOKU

'Mali Detroit' neće godinama izaći iz krize

14.07.2009 u 10:04

Bionic
Reading

Pad prodaje vozila pogađa cijelu autoindustriju, pa tako i 'mali Detroit', kako nazivaju Poljsku, Slovačku, Češku, Mađarsku i Rumunjsku nakon što je europska proizvodnja automobila sa zapada u posljednjem desetljeću preselila u srednju i istočnu Europu.

Naime, kako piše magazin Business Week a prenosi Poslovni dnevnik, južnokorejski autoproizvođač Kia Motors, koji proizvodi automobile u slovačkoj Žilini, smanjio je smjene sa osam na šest sati jer je prisiljen proizvodnju smanjiti za 15 posto. Njemački Volkswagen koji proizvodi sportske terence za Sjedinjene Države i Europu blizu slovačke prijestolnice Bratislave privremeno je zatvorio proizvodnju ovoga proljeća.

Francuska autotvrtka Peugeot-Citroën smanjila je ukupan broj od 3500 radnika za šest posto u svojoj tvornici koja proizvodi limuzine i mini kombije u Trnavi, istočno od Bratislave. Takva rezanja možda se čine umjerena u odnosu na teškoće koje proživljavaju američki proizvođači u Michiganu, no velik su problem za Slovačku koja ima 5,4 milijuna stanovnika. Pogotovo uzme li se u obzir da oko 80.000 Slovaka radi u autoindustriji, uključujući i veliku mrežu dobavljača autodijelova među kojima su tvrtke Visteon, Delphi i US Steel.

Slovaci se svim silama trude smanjiti ovisnost o proizvodnji auta. Kriza je također ubrzala nastojanja da se pomogne istoku i jugu, gdje se nije osjetio pozitivan utjecaj autoindustrije. Sljedećeg mjeseca će tako započeti gradnja autoceste koja će Bratislavu bolje povezati s istokom zemlje.

Prošle godine u Slovačkoj je proizvedeno 591.000 vozila, a riječ je o najvećoj proizvodnji po glavi stanovnika na svijetu. No ove godine će se proizvodnja spustiti ispod 500.000 i neće rasti do 2011. godine, procijene su analitičara.

Nezaposlenost u Slovačkoj narasla je na 10,5 posto sa 8,7 posto koliko je bila na kraju prošle godine, dok je rast gospodarstva u prvom tromjesečju na godišnjoj razini usporio na 5,4 posto. Tvornica Kije u Slovačkoj će proizvodnju vozila smanjiti na 170.000 u ovoj godini u odnosu na lanjskih 200.000, što je znatno ispod 300.000 vozila.

Treba uzeti u obzir da su slovački radnici produktivniji nego rumunjski i ukrajinski, ali i mnogo skuplji. Slovačko prihvaćanje eura eliminiralo je valutne rizike za mnoge industrijske grane, no radnik u Slovačkoj je postao skuplji nego u Mađarskoj i Češkoj, pogotovo u odnosu na njihove manje plaćenije kolege u Rumunjskoj i Ukrajini.

Slovački radnik godišnje u prosjeku zaradi 16.800 dolara ili polovicu manje od prosječne plaće radnika u proizvodnji u zapadnoj Europi.