crni niz

BMW, Mercedes i VW u velikim problemima: Kako je autoindustrija upala u krizu

12.09.2024 u 14:11

Bionic
Reading

Europski proizvođači automobila, uključujući BMW, Mercedes i Volkswagen, suočavaju se s naglim padom dionica zbog slabe potražnje u Kini, sve veće konkurencije i visokih troškova električnih vozila, što je dovelo do rekordnog pesimizma među ulagačima

Europska automobilska industrija suočava se s nizom nepovoljnih okolnosti, što je srozalo tržišnu vrijednost vodećih proizvođača, poput BMW-a, Mercedes-Benza, Porschea, Stellantisa, Renaulta i Volkswagena, na povijesno niske razine.

Ove tvrtke suočavaju se s ozbiljnim izazovima, od slabljenja potražnje na ključnim tržištima poput Kine do pojačane konkurencije na tržištu električnih vozila (EV), što je narušilo povjerenje ulagača.

U utorak su dionice BMW-a pale za 11,2 posto, što je najveći jednodnevni pad od ožujka 2020. godine. Drastična rasprodaja uslijedila je nakon što je BMW revidirao svoju prognozu za 2024. godinu, smanjujući je za operativnu maržu u automobilskoj industriji na šest do sedam posto, s prethodnih osam do 10 posto.

Potop na burzama

Vrijednost europskih proizvođača automobila dosegnula je krizne razine, a ovaj pad vrijednosti dionica nije specifičan samo za BMW. Pet od šest vodećih europskih proizvođača automobila zabilježilo je pad cijena dionica u 2023. godini, pri čemu su Stellantis i BMW najviše pogođeni, izgubivši više od 30 posto tržišne vrijednosti.

Renault je iznimka, bilježeći skroman rast od tri posto u tekućoj godini, iako njegova vrijednost ostaje niska, u skladu s ostatkom sektora.

Kombinirana tržišna vrijednost šest najvećih europskih proizvođača automobila iznosi približno 260 milijardi eura, što je manje od polovice tržišne vrijednosti Tesle.

Prodaja novih automobila diljem Europe je u padu

Prema riječima Georgea Galliersa, analitičara iz Goldman Sachsa, prodaja na ključnim tržištima poput Francuske, Njemačke, Italije i Španjolske u kolovozu je zabilježila dvoznamenkasti pad na godišnjoj razini.

Godišnji prodajni tempo za ove četiri zemlje pao je za 16,7 posto, što odražava izazovno makroekonomsko okruženje u Europi. 'Prodaja električnih vozila i dalje je pod pritiskom te s velikim padovima', napisao je Galliers.

Širi europski automobilski sektor opterećen je političkom neizvjesnošću, rastućom inflacijom i višim kamatnim stopama, što sve utječe na potrošnju.

Osim toga, prodaja električnih vozila (EV), koja je nekoć bila svijetla točka, sada se suočava s preprekama zbog visokih cijena i bržeg pada vrijednosti u usporedbi s vozilima s unutarnjim izgaranjem (ICE).

E7A: električni motor nove generacije Renault i Valeo
  • E7A: električni motor nove generacije Renault i Valeo
  • E7A: električni motor nove generacije Renault i Valeo
  • E7A: električni motor nove generacije Renault i Valeo
  • E7A: električni motor nove generacije Renault i Valeo
  • E7A: električni motor nove generacije Renault i Valeo
    +2
E7A: Električni motor nove generacije Renaulta i Valea Izvor: Promo fotografije / Autor: Renault

Pada konkurentnost Njemačke

Njemačka automobilska industrija, koja čini okosnicu europskog tržišta automobila, posebno je teško pogođena konkurencijom.

Cyrus de la Rubia, glavni ekonomist Hamburške komercijalne banke, istaknuo je ključne izazove s kojima se suočavaju njemački proizvođači automobila: 'Najznačajniji čimbenik koji utječe na njemački proizvodni sektor je sve veći gubitak globalnog tržišnog udjela njemačkih proizvođača automobila i strojeva u odnosu na konkurente iz Kine.'

Svi europski proizvođači automobila zabilježili su pad tržišnog udjela u segmentu električnih vozila u 2024. godini, kako pokazuje najnoviji Bank of America Global EV Tracker.

Mercedes-Benz crash testovi
  • Mercedes-Benz crash testovi
  • Mercedes-Benz crash testovi
  • Mercedes-Benz crash testovi
  • Mercedes-Benz crash testovi
  • Mercedes-Benz crash testovi
    +34
Mercedes-Benz - testiranje sigurnosti električnih vozila u sudaru Izvor: Promo fotografije / Autor: Mercedes-Benz AG

Tržišni udio Stellantisa pao je s četiri posto prije godinu dana na 2,7 posto u srpnju, Volkswagen je pao na 6,6 posto sa 7,5 posto, a Mercedes-Benz je zabilježio pad na samo 1,9 posto.

Jedan od značajnih izazova za europsku autoindustriju su visoki troškovi električnih vozila u odnosu na ona s unutarnjim izgaranjem.

Unatoč nižim troškovima korištenja, početna cijena električnih vozila ostaje oko 20 posto viša od one za vozila s unutarnjim izgaranjem na ključnim tržištima poput Njemačke i Francuske, čak i nakon državnih subvencija.

Ovaj veći trošak, uz brz napredak u tehnologiji, rezultirao je bržim padom vrijednosti starijih modela, dodatno smanjujući širu prihvaćenost električnih vozila.