Odluka Donalda Trumpa o uvođenju carina od 25 posto na robu iz Meksika i Kanade mogla bi imati ozbiljne posljedice, osobito za njemačkog proizvođača Volkswagen, jer velik dio svojih automobila proizvodi u Meksiku
Prema analitičkoj tvrtki JATO Dynamics, prošle godine čak 44 posto Volkswagenovih vozila prodanih u SAD-u proizvedeno je u Meksiku. Rezultat je to dugogodišnje strategije oslanjanja na sjevernoamerički sustav slobodne trgovine, a on je sada pod Trumpovim pritiskom doveden u pitanje.
Njemački div u problemima
Volkswagen i njegov luksuzni brend Audi među najviše pogođenima su ovom odlukom. Audi u Meksiku proizvodi svoj najprodavaniji model SUV Q5, namijenjen američkom tržištu i svim ostalim regijama izvan Kine. Volkswagenov model Tiguan, koji je također ključan za prodaju u SAD-u, dolazi iz istih pogona, piše Politico.
'Nakon što su prije samo deset godina uložili milijune u tvornicu za proizvodnju modela Q5 u Meksiku, prvenstveno za američko tržište, taj pogon odjednom izgleda kao promašena investicija', upozorava europski automobilski analitičar Matthias Schmidt.
Volkswagen je već počeo osjećati posljedice – dionice tvrtke pale su za više od četiri posto odmah nakon objave odluke o novim carinama.
EU pokušao zaštititi proizvođače
Europska unija svjesna je važnosti Meksika kao ključnog dijela globalnog lanca opskrbe u automobilskoj industriji. Kako bi zaštitila europske proizvođače, početkom godine obnovila je trgovinski sporazum s Meksikom, osiguravajući povoljnije izvozne uvjete. No Trumpove carine stavljaju upitnik nad učinkovitost ovog poteza i ostavljaju europske proizvođače u nepovoljnom položaju.
'Meksiko je bio savršena destinacija za proizvodnju automobila zahvaljujući svojim trgovinskim sporazumima sa SAD-om, ali i s Latinskom Amerikom, Europom i Bliskim istokom', objašnjava Felipe Munoz, analitičar JATO-a.
Ekonomisti upozoravaju na 'trampresiju'
Osim što prijeti europskim proizvođačima, Trumpova odluka mogla bi izazvati ozbiljne posljedice na američkom tržištu. Automobili proizvedeni u Meksiku postat će skuplji, što bi moglo dovesti do pada prodaje i smanjenja potrošnje u SAD-u.
Analitičari već upozoravaju na moguću recesiju uzrokovanu protekcionističkim politikama predsjednika, nazvanu 'trampresija' (Trumpcession).
Tijekom samo jednog tjedna model predviđanja BDP-a, koji koristi Federalna banka Atlante, prešao je s procjene rasta za ovaj kvartal od 2,3 posto na sadašnju prognozu pada od 2,8 posto, a prije samo mjesec dana očekivao se rast od gotovo četiri posto.
Stručnjaci smatraju da bi uvođenje carina moglo potaknuti lančanu reakciju, u kojoj bi proizvođači automobila prenijeli povećane troškove na potrošače, a pad prodaje mogao bi oslabiti američko gospodarstvo.
Hoće li Volkswagen pronaći izlaz?
Volkswagen je već ranije pokazao prilagodljivost u izazovnim situacijama, no ovaj put se suočava s izuzetno složenim scenarijem. S jedne strane kinesko tržište postaje sve zahtjevnije zbog jačanja domaćih proizvođača, a s druge strane Trumpova protekcionistička politika ugrožava meksičku proizvodnju.
Njemački div sada mora donijeti ključne odluke – hoće li pokušati povećati proizvodnju u SAD-u kako bi izbjegao carine ili će tražiti alternativne proizvodne centre? U svakom slučaju, nova realnost trgovinskog rata donosi ozbiljne izazove za njemačku automobilsku industriju i njezinu prisutnost na američkom tržištu.