Jogurti, čokolade, sladoledi, krekeri... Zbog etilen oksida s hrvatskog tržišta posljednjih tjedana povučeno je više proizvoda no što je to bio slučaj dosad
Na upit N1 iz Ministarstva poljoprivrede odgovaraju da je "u proteklim tjednima doista prisutan povećan broj opoziva hrane, na dnevnoj razini".
U Ministarstvu kažu i da se veći broj proizvoda morao povući s tržišta zbog utvrđenog pesticida etilen-oksida u aditivu, gumi od rogača jednog turskog dobavljača, koji je “u procesu prizvodnje ugrađen u više proizvoda na teritoriju većeg broja članica EU-a”.
“S obzirom na ovaj incident, inspekcija, osim svojih uobičajenih nadzora, provodi i dodatna uzorkovanja hrane”, poručuju iz Ministarstva.
Iz Ministarstva poljoprivrede kažu da je za ispravnost proizvoda odgovoran proizvođač, a da “na temelju procjene rizika i rezultata monitoringa iz prethodnih godina” kontrolu ispravnosti provode nadležna tijela u skladu s vlastitim propisanim procedurama. Dodaju da se inspekcijski nadzori provode i po prijavi potrošača i udruga, kao i na osnovu informacija zaprimljenih preko sustava brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje (tzv. RASFF sustav – Rapid Alert System for Food and Feed) od bilo koje druge zemlje članice EU-a.
Na pitanje kako točno izgleda proces kontrole nakon kojeg se odlučuje o povlačenju proizvoda, iz Ministarstva odgovaraju: “Ovisno o tome tko radi kontrolu, subjekti kontrolu provode na osnovi svojih pisanih procedura dok inspekcija nadzore provodi u skladu s izrađenim godišnjim Planovima, po prijavi te nasumično odabranim pošiljkama posebno na granici kod uvoza.”
“Nakon što subjekt u poslovanju s hranom, tijekom svojih samokontrola, ili nadležna inspekcija tijekom nadzora, uzorkuju određeni proizvod i utvrdi se da proizvod nije u skladu propisanim uvjetima, isti se povlači s tržišta. Ukoliko konzumacija takvog proizvoda predstavlja određeni rizik po zdravlje potrošača radi se i opoziv”, odgovoreno je iz Ministarstva na upit N1.
“Svaki proizvođač dužan je voditi detaljne podatke o distribuciji svakog svog proizvoda, kao i o svim izvorima sirovina za svoje proizvode – dakle mora moći pratiti tzv. ‘korak naprijed i korak unatrag’ u lancu prehrane. Na taj način, temeljem praćenja sljedivosti proizvoda i sirovina, moguće je, u slučaju nekog incidenta, brzo i precizno povući kompletan sporni proizvod ili sirovinu s tržišta”, kažu iz Ministarstva.
Prema informacijama kojima raspolaže Ministarstvo poljoprivrede, potrošači se najčešće žale na pronalazak stranog tijela u proizvodu, pojave simptoma trovanja hranom, ili moguće alergijske reakcije kod proizvoda na kojima nisu označeni alergeni.
“U većini slučajeva proizvod se ne može vratiti na tržište te se neškodljivo uklanja – zbrinjava na propisan način”, kažu iz Ministarstva. Neki se proizvodi mogu ipak vratiti na tržište, ali u prerađenom obliku. Nekada je dovoljno promijeniti ili nadopuniti pogrešnu ili nepotpunu deklaraciju, a neka hrana se može prenamijeniti u hranu za životinje ili iskoristiti kao gorivo za biopostrojenja.
“Nužan preduvjet za sve takve mogućnosti jest dakako da taj korigirani proizvod mora ispunjavati sve propisane kriterije sigurnosti i zdravstvene ispravnosti, kako bi se mogao nesmetano staviti na tržište”, kažu iz Ministarstva.
Popis svih opozvanih proizvoda možete pronaći na stranicama Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu u dijelu Potrošački kutak, kao i putem mobilne aplikacije HRana koja o opozivu proizvoda informira u realnom vremenu.